<![CDATA[]]>

6 tips från Daniel Sisay: Så lyckas du på nätet

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 27 januari, 2014

Två barndomsvänner från förorten hade en dröm: bli egna företagare. Nu är Daniel Sisays och Kiriakos Tseneklidis sajt Kampanjjakt.se den största inom rabattkuponger på nätet och visar miljonresultat.

De såg potentialen i näthandelns tillväxt och valde att satsa. 2009 startade Daniel och Kiriakos sajten Kampanjjakt.se som samlar tusentals rabattkoder, kampanjer och erbjudanden till Sveriges största nätbutiker.

– Drömmen om att bli egenföretagare har vi pratat om hela uppväxten, det var det som kopplade oss samman. Men jag pluggade på universitetet till apotekare och Kiriakos började jobba som säljare. Så satte han ändå igång med ett handelsbolag och ringde mig efter några månader och frågade om jag var intresserad av att driva eget. Jag kände att det gick före allt annat, berättar Daniel.

Ett klokt beslut. I deras moderbolag PSD Media har de i dag nio anställda och bokslutet i april 2013 visade på en ökad omsättning till 12,7 miljoner och ett resultat efter finansnetto på drygt 2,4 miljoner.

Nu har de startat upp andra bolag efter hand – bland annat en liknande variant av Kampanjjakt, men till en specifik målgrupp – seniorer: Seniordeal.se.

Vad tjänar ni mest på?
– Det är Kampanjjakt som är kassakon i moderbolaget. Vi har valt att återinvestera så mycket som möjligt när det har gått bra. Samt att spara inför framtiden. I korta perioder när det inte har gått bra har vi haft vårt sparade kapital för att ändå kunna utveckla företaget.

Vad vill ni åstadkomma nu fram över?
– Målet nu är att expandera verksamheten till utlandet. Vi har precis startat upp en filial i Finland och en i Italien och anledningen att vi verkar i just de marknaderna är för att vi har sett potential – de är några år bakåt i tiden när det gäller e-handel. Norden brukar ligga lite före de andra europeiska länderna när det gäller teknik och IT.

Daniels 6 tips till nya e-entreprenörer:

  1. Internet är gränslöst, det har ingen betydelse om du bor på landet eller i storstaden, utnyttja potentialen i att kunna kommunicera och utveckla utan några krav på geografiskt läge.
  2. Internet kräver inga lokaler, i en uppstartsfas behöver du bara din fantasi, vilja, ambition och ett stort tålamod.
  3. Domännamn går att köpa för någon hundralapp och med ditt domännamn har du ditt eget skyltfönster mot internetvärlden.
  4. Återinvestera pengarna du tjänar i bolaget, våga vänta och tänk stort.
  5. Ta hjälp av sociala medier, det är ett toppensätt att nå ut till människor.
  6. Utnyttja dina kontakter! Med hjälp från rätt människor kan du spara både pengar och tid.