<![CDATA[]]>

6 trender inom digital marknadsföring du måste ha koll på

Publicerades: 9 mars, 2016

Du som vill göra digitala avtryck i framtiden måste veta vad du gör. Alex Råberg är digital strateg på Baluba och här tipsar han om sex trender att hålla koll på 2016.

1. Vi tar videon till nästa steg

En och samma version av ett videoklipp fungerar inte på alla sociala plattformar eftersom de har så olika förutsättningar. – En variant för YouTube behövs såklart, en annan för Facebook som ska funka med autostart och utan ljud. En tredje variant för Instagram som är max 15 sekunder lång och varför inte även en kort-kort version för Vine också, säger Alex Råberg och fortsätter: [caption id="attachment_20233" align="alignright" width="150"]klar_portratt-smal_ALEX_R Alex Råberg[/caption]

– Livesändningar kommer mer och mer precis som virtual reality-video (VR) som antagligen får sitt stora genombrott 2016. Även om denna utveckling ligger i sin linda satsar Facebook, Youtube och stora mediehus hårt på VR redan nu. Själva innehållet blir en utmaning för byråer och marknadsavdelningar medan konsumenten blir vinnaren.

Läs mer: Hitta rätt fokus i företaget i tre steg – så gör du 

 2.   Adblockers tvingar fram bättre innehåll

Nästan varannan person använder någon form av blockeringstjänst för att slippa reklam. Vissa hävdar att traditionella banners kommer att dö ut under 2016. Nu blir det viktigare än någonsin för annonsörer och publicister att hitta andra vägar att nå ut och ge sin publik innehåll som den faktiskt vill ha. Vi kommer att se fler och nya samarbeten mellan publicister och annonsörer, så kallad nativeannonsering.

3.    Användarna stannar i sina flöden

– Facebook instant articles, Twitter moments och Google accelerated mobile pages. Alla är de exempel på hur publicister kan synas direkt i sociala jättars flöden där användarna finns istället för att försöka driva trafik till deras egna sajter. – Med allt fler tjänster på gång som ska underlätta detta beteende för publicister lär vi helt klart få se mer av detta innehåll framöver, säger Alex.

4.    Ännu viktigare att mäta

Du måste veta vad din content marketing ger för effekt. Ju mer data du samlar, desto bättre kommer du att förstå dina följare och kunder. Dessutom är verktygen för detta redan alltför bra för att låta bli att mäta.

5. Mobilen regerar

Google gynnar mobilanpassade webbplatser i sökresultaten och framöver får hänvisningar till innehåll i appar högre prioritet medan det tidigare främst har handlat om webb- och mobilanpassade sajter. – Google har tillhandahållit möjligheten att indexera nativeappar (app som är skriven direkt för den smarta mobilens operativsystem, reds anm.) i deras sökresultat ett tag. Men 2016 väntas bli året då detta blir mer utbrett och verkligen får en betydande effekt på SEO, säger Alex och fortsätter: –Företag som har hela eller delar av sitt utbud och sina tjänster enbart i nativeappar kommer alltså snart att bli synliga även i vanliga sökningar i Google. Läs mer: 7 tips – Kom igång med mobil marknadsföring 

6.    Kunden får en sömlös upplevelse över alla kanaler

Många pratar om omnikanaler och många har egna definitioner. Man kan nog ändå säga att närvaro i alla kanaler och plattformer och sömlösa köp ur kundens perspektiv är en grundläggande beskrivning. – Ett besök på Disneyland ger en känsla för hur man tar det längre, säger Alex. Från bekräftelsemejlet efter första bokningen som kanske görs via webbplatsen till fysiska utskick inför resan, mejl till mobilen på väg och färdbeskrivningen skickat till den smarta klockan som kanske också utgör åkpasset. Marknadsföringen utformas beroende på var och när på dygnet kunden tar emot den. – Jag hoppas att 2016 blir året då fler företag visar exempel på helhetstänket, säger han.]]>