<![CDATA[Patient och läkare under ett videosamtal Foto: Pressbild]]>

Affärsidé: Vård utan smittorisk

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 2 februari, 2016

Svensk sjukvård är onödigt tillkrånglad, det konstaterade fyra frustrerade killar en höstkväll för ett par år sedan. I dag har deras affärsidé minskat onödiga sjukhusbesök runt om i landet.

En kväll hösten 2013 samlades fyra killar i Göteborg och diskuterade hur man skulle kunna förenkla sjukvården. Många delar är onödigt tillkrånglade och tidskrävande resonerade de.

Läs också: Inga uppdrag på en månad – då föddes Johans affärsidé

– Jag har själv en dotter som föddes med hjärtfel, så vi har tillbringat mycket tid på sjukhus med henne. Då insåg jag att det finns mycket att göra för att få vårdprocesserna mer effektiva, säger Johan Gustafsson, vd för Visiba Group.

Johan Gustavsson CEO/VD Visiba Group

Johan Gustavsson CEO/VD Visiba Group

Sagt och gjort, det var bara att sätta igång processen och starta ett företag, Visiba Group. Affärsidén är en typ av ”videovård” där läkare och patient har kontakt via videolänk.

– Vi hade inget startkapital och insåg att det skulle krävas jättemycket utveckling. Därför jagade vi rätt på de bästa utvecklarna och erbjöd dem en del av företaget.

Efter ett års arbete utan lön hade gänget bakom Visiba utvecklat både affärsmodell och teknik. Tillsammans med en finsk vårdgivare lanserade de en pilotmodell under hösten 2014. Det blev deras första referenskund och nyckeln till att ta arbetet vidare.

– Nu kunde vi mycket lättare attrahera finansiärer av olika slag, som Almi och olika affärsänglar.

En framgångsfaktor för Visiba var att de snabbt var ute och sålde även om de inte hade någon färdig produkt.

– Vi hade med oss mycket engagemang och en bra powerpoint. På så sätt hade vi bearbetat marknaden, fått större kunskap om behov och faktiska problem hos potentiella kunder, säger Johan och fortsätter:

– Under resans gång har vi har lärt oss otroligt mycket, nu ser vi större delar av vårdflödet. Med vår plattform kan läkare och patient ha enkel kontakt via videolänk. Det som inte behöver göras på sjukhus eller vårdcentral kan skötas hemifrån, vilket blir bättre för både patienten och sjukvården. Det blir en mer proaktiv än en reaktiv vård, säger Johan.

I dag är de 10 personer i företaget och deras kunder finns främst i Sverige men även i Finland och Storbritannien. Framtiden ser ljus ut.

– Just nu sitter vi med ett par stora globala partners som vi kommer att samarbete med. Men vi vill också skala upp verksamheten i Sverige och satsa hårt på att vidareutveckla produkten.

Läs också: Fishbraingrundaren: Nu ska vi börja tjäna pengar