<![CDATA[]]>

Det funkar bäst i Facebook-annonseringen

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 10 juni, 2016

”En bild säger mer än tusen ord, hette det. Men en video säger mer än tio tusen ord!”
Så sa Ciaran Quility, Facebooks småföretagschef, när han kom till Sverige nyligen. Video är grejen om du som småföretagare ska nå ut på Facebook.

LÄS OCKSÅ: 5 råd – så tjänar du pengar på Facebook

För oss som jobbar med att göra tidningar är Facebookannonseringen något av ett rött skynke – plötsligt försvinner annonsörerna från tidningspapperet till i princip en enda internationell aktör: Facebook. Men för småföretagare är det förstås en helt annan resa. Och då blir Facebook en fantastisk möjlighet. Särskilt med tanke på att den genomsnittlige Facebook-användaren går in 11–14 gånger per dygn och kollar!

För relativt små summor kan man nå ut till breda kundgrupper på ett sätt som aldrig tidigare. Om man bara gör det tillräckligt smart.

För Facebook är det förstås en superaffär att 50 miljoner företagare världen runt börjat annonsera. Därför har man dragit ut på en turné med just småföretagare som målgrupp. I veckan nådde Boost your business Stockholm och där talade såväl Facebooks småföretagarchef Ciaran Quilty, Facebooks Sverigechef Sam Rihani som närings- och innovationsminster Mikael Damberg, Svenska Handelskammaren och några olika företagare som lyckats just genom sociala medier.

De här tre trenderna ser Ciaran just nu:

1. Alla kan. Genom mobilen är annonsering nu tillgänglig för de breda massorna för första gången. Mobiltelefonen har dessutom gått om tv:n när det gäller tittandet globalt.

2. Från ord till film. Filmer går bäst i mobilen. Det räcker med 13 millisekunder för att vi ska hinna uppfatta en massa information ur en enda bild. Det går 60 gånger snabbare att processa bilder än ord. Men glöm 30 sekunder långa reklamfilmer som varit standard för tv-reklam. Nu gäller det att göra korta effektiva spottar, annars tröttnar tittarna.

3. Content. Alla pratar content. Innehåll. Det pratas ständigt om bruset och svårigheten att tränga igenom. Ändå menar Ciaran att det fortfarande finns ett gap mellan vad som produceras och mängden som faktiskt kan konsumeras. Vi kan göra och konsumera ännu mer! Men då gäller det att fundera på vad det är din kundgrupp vill höra/se. Vill du nå ut är det där du måste börja – inte i första hand i vilket budskap du själv vill få ut. Det är alltså lite omvänd ordning jämfört med tidigare.

GÖR SÅ HÄR
* Skaffa en mobil strategi. Många potentiella kunder börjar med att se något i mobilen, men genomför sedan sitt köp på en annan plattform (datorn). Tänk på det när du mäter hur din annonsering funkar. Och börja tänka kreativt med mobilen som mål. Det är sannolikt där dina kunder kommer att möta ditt budskap första gången.

* Spana in chat-appar. Snapchat och WhatsApp är bara två av alla olika appar som används för att skicka meddelanden till varandra. Och den här typen av appar växer nu explosionsartat. Fler och fler företag får direktkontakt med sina följare/kunder här. Realtid regerar.

* Personlig storytelling. Användarnas förväntningar höjs undan för undan, så lägg tid på ditt budskap. Vad vill kunden höra? Hur når du ut bäst? Glöm att du kan skriva en grej och köra ut den till hela målgruppen. Bättre att göra flera olika annonser med smalt tilltal, där du riktar annonseringen mot just en förhållandevis snäv kundgrupp vardera, än att du kör ut en annons till alla – som kanske egentligen bara funkar på några få. Det betyder inte att det måste vara helt olika ändå – du kan använda samma bild men skriva texten med olika målgrupper i fokus.

* Sluta räkna likes. Så mätte man framgången med annonsering på Facebook förr. Då snackade man om vikten av att väcka känslor. Nu pratar man mycket mer om att faktiskt få till affärer. Nu finns också verktygen att se hur många som går från att klicka på en annons på mobilen till att faktiskt köpa något på hemdatorn.

* Rikta annonserna. Targeting kallas det här på Facebook. Nu handlar det om att först bestämma sig för vad som är syftet med annonsen. Är det att sprida varumärket eller att verkligen sälja produkter? Sedan kan du välja hur du riktar annonserna. Ska det bara gå till dem som inte redan är dina följare (så de inte bombas av samma budskap flera gånger om)? Har du en befintlig kundkrets kan du genom Facebook välja look alikes –
alltså personer med samma bakgrund som dina kunder, ett bra sätt att nå ut till dem som verkligen kan tänkas köpa. Eller vill du rentav utesluta din ”vanliga” målgrupp för att försöka nå ut till helt nya kunder?

Låt det ta tid att förstå hur det funkar. Gå in under ads manager i Facebook och kika runt ordentligt. Att inte ta tiden och är det främsta skälet när man misslyckas.