<![CDATA[]]>

Från idé till app – tänk på detta

Camilla Björkman

Publicerades: 27 september, 2011

Den norske it-teknikern och småföretagaren Håkon Bertheussen drar in 75 000 kronor på sin app Wordfeud – om dagen. Går du också och bär på en miljonidé? Eric Anderbjörk, delägare och vd på Appanero, berättar vad du ska tänka på.

Alfapet-appen Wordfeud har blivit en enorm succé sedan den lanserades förra året. Över en halv miljon svenskar spelar spelet och Håkon Bertheussen, småföretagaren som ligger bakom det, drar in 75 000 kronor – om dagen.

Dessutom växer appmarknaden hela tiden. De samlade intäkterna från mobilapparna väntas hamna på 100 miljarder kronor i år, uppger analysföretaget Gartner.

De båda faktorerna gör att alltfler ”vanliga” svenskar drömmer om att bygga en app.

Men det är inte så lätt som det ser ut. Eric Anderbjörk, vd och delägare i företaget Appanero som utvecklar mobilappar, berättar att de får in mellan 5-10 förfrågningar om dagen från mindre företag och entreprenörer med olika appidéer som de vill ha hjälp med att finansiera.

– Tyvärr, vilket inte är så konstigt då detta är en relativt ny marknad, har de flesta ganska dålig koll på vad det innebär med ett app-projekt, vilka kostnader det rör sig om och hur omfattande ett sådant projekt är, säger han.

De har därför skrivit en checklista med de viktigaste punkterna och fallgroparna att tänka på när man vill utveckla en idé till en färdig app.

Tre av punkterna är:

  1. Löser appen ett problem som ingen annan löst?
    Om en mobilapp löser ett vardagligt problem för användaren, som ingen annan löst, är den nog mer eller mindre garanterad en hit på AppStore.
  2. Finns det en liknande app på AppStore/Android Market?
    Om svaret är ”ja” bör du fråga dig om din app tillför något nytt. Innebär den en avsevärd förbättring av de appar som redan finns?
  3. Är apparna i den kategorin populära?
    Även om appen löser ett vardagligt problem som ingen annan löst, ska du fråga dig om det är inom en kategori som intresserar smartphone-användare. Vissa kategorier har mycket färre nedladdningar än andra, och därmed svårare att hitta till för den som surfar runt på populära appar.