<![CDATA[Anders och dottern Filippa]]>

Oron för dottern blev grunden för Anders affärsidé

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 15 december, 2015

Anders Paulsson tröttnade på att vara orolig när dottern Filippa var ute ensam. Han började fundera på en lösning och kom tillsammans med Filippa fram till sin affärsidé.

Enligt statistik från Brottsförebyggande Rådet känner sig nästan var fjärde kvinna i Sverige otrygg att gå hem ensam på kvällen. Anders kände att han ville göra något för att få människor att känna sig mer trygga.

–  Jag tog ner alla tavlorna i lägenheten, hängde upp papper och började skissa på vad som kom att bli larm-appen Allone. Efter ett tag tog jag in en teknisk kunnig person och frågade om alla idéer faktiskt var möjliga att få in i en app. Det var de och det kan jag tacka den tekniska utvecklingen för, säger Anders.

Anders lät bygga en prototyp av appen och byggde upp ett litet team kring Allone.
– Jag vet vad jag är bra på och inte. Och jag har haft turen att få ihop ett kompetent team omkring mig i arbetet. Vi har trollat med knäna och arbetat dygnet runt för att lyckas ta oss hit. 

Runt 10 stycken investerare har satsat på Allone.
– De bidrar inte bara med kapital utan även stort kontaktnät, tid och engagemang. Det är jag mycket tacksam över.

För Anders och Allone har det varit viktigt att säkerheten kring appen är hög så att den inte kan utnyttjas och användas mot användarna.

Appen är gratis och har tre funktioner:

  • Ett överfallslarm som akut larmar personer som har appen i närheten.
  • Ett trygghetslarm som larmar utvalda personer
  • Och slutligen en funktion som kallas ”watch me” där anhöriga kan följa personen via karta och gps.

Allone har bland annat ett samarbete med Childhood för att skapa tryggare miljö för hjälpmedarbetare och barn i Sydafrika.

– Nu satsar vi på att ge larm-appen till organisationer i länder där överfall av kvinnor är vanliga. Vi har även samarbetspartners i både Indien, Brasilien och USA.

–      Start-ups är lite som att simma på djupt vatten, ingen har gjort detta förut. Reagerar till exempel en indisk kvinna annorlunda jämfört med en tjej från Uppsala när hon blir överfallen? Det vet vi inte. Det är en kristallkula som man tittar i dygnet runt.

Antalet användare i Sverige var runt 8000 när appen varit ute en månad. Under 2016 kommer nya funktioner att lanseras.
– Vilka de är, är än så länge lite hemliga, säger Anders.

Anders tre bästa råd till andra start-ups:

  • Identifiera om det finns ett behov/problem. Hjälper din lösning detta? Finns inte behovet så kanske du startar något där det finns konkurrens och det blir genast svårare.
  • Få med rätt team! Se till att dina medarbetare utmanar dig så att du måste förklara dig och de ifrågasätter hur du tänker.
  • Blanda ditt team i ålder och kön, då blir man mest effektiv och får ett brett perspektiv på marknaden. Jag som är över 50 år tänker på ett sätt medan en 20-åring tänker på ett annat sätt.