<![CDATA[]]>

”Så säljer vi mer på nätet”

Gustaf Brickman

Publicerades: 24 april, 2012

Genom att alltid mäta hur kunderna handlar har hans lampbutik på nätet höjt både den genomsnittliga orden och antalet affärer från varje kund.
– Nu har vi kunder som har handlat här sju gånger det senaste året, säger ägaren Magnus Lundin, som är ”omslagspojke” på nya numret av Driva Eget med tema om att sälja mer.

Att sälja mer till en befintlig kund är mycket lättare än att hitta nya kunder. I nya numret av Driva Eget berättar vi därför på 12 sidor om hur du kan öka din merförsäljning – på nätet, över telefon, i butiken och genom att bygga långsiktiga relationer mer dina kunder.

Webbshoppen Uttaget.se har växt till en av Sveriges största online-butiker för lampor och armaturer. Ägaren och grundaren Magnus Lundin är också e-handelskonsult och arbetar hårt för att göra Uttaget.se till den perfekta webbshoppen. Då är merförsäljning en väldigt viktig ingrediens.

Nyckeln till framgång för Uttaget.se har varit att föra statistik på allt. Hur kunderna handlar, hur ofta de klickar på olika sidor och hur de reagerar på mailutskick.

– Det är en av de stora fördelarna med nätet, allt är mätbart. Och kan du mäta hur bra eller dåligt något fungerar, så är det mycket lättare att utvecklas framåt, förklarar Magnus.

Att höja varje snittorder är viktigt för Uttaget.se, men ännu viktigare är att kunden kommer tillbaka. Det gör företaget på flera olika sätt:

  • De skickar med en rabattcheck med varje leverans. Då vet kunderna att de tjänar på att återvända till sajten nästa gång de behöver en lampa.
  •  De har en facebook-sida med 400 fans där de tipsar om erbjudanden och nyheter.
  •  De skickar ut nyhetsbrev till kunderna, och är noggranna med att göra personliga nyhetsbrev. Har en kund bara handlat moderna armaturer, är han eller hon troligen inte intresserade av gammaldags lampor.
  •  De experimenterar och ser vilka nyhetsbrev som fungerar bäst. – Vi har laborerat med om vi ska ha ett erbjudande som rubrik eller om vi ska vara mer inspirerande. Det kan skilja upp till 20 procent i antalet klick, och det är olika för olika kundgrupper.

Läs mer om Magnus tips, och 10 sidor till om hur ditt företag kan öka sin merförsäljning, i det nya numret av Driva Eget.