<![CDATA[]]>

Tappa inte i Google! Här är de 4 viktigaste förändringarna kring SEO

Ebba Arnborg

Publicerades: 4 oktober, 2017

Nätets spelregler förändras ständigt. Inte minst gäller det sökmotor­optimering. Vill du synas högt i Google gäller det att hänga med. Här är fyra viktiga förändringar du måste känna till.

För att hamna högt i Googles sökresultat när potentiella kunder söker efter sådant just du kan hjälpa dem med kan du inte leva kvar i gamla föreställningar om sökmotoroptimering. Det gäller att vara insatt i den se­naste utvecklingen.

Boken Guldläge på nätet vill hjälpa dig att förbättra din synlighet på nätet med hjälp av SEO. Den kom ut för fyra år sedan, och nu släpps en ny upplaga – med flera nyheter.

– Grunderna inom sökmotoroptimering är samma i dag som när vi skrev första upplagan. Samtidigt har många viktiga detaljer ändrat sig, som att en webbsidas laddningstid seglat upp som en betydande faktor för Google, förklarar Michael Wahlgren, grundare av byrån Pineberry och en av författarna bakom Guldläge på nätet.

Här listar Michael de fyra viktigaste förändringarna i SEO-världen. (Men inte de viktigaste sakerna för att lyckas med SEO!)

1. Google gillar snabba sajter

För några år sedan valde Google att lägga till din sajts laddningstid som en parameter i sökresultatet. En långsam laddningstid kan ge dig en sämre position i sökresultatet än om du hade haft en snabbare sajt – något som sannolikt kommer att bli allt viktigare.

Anledningen till detta är rimlig, besökare gillar inte långsamma sajter och Google vill ge besökare en bra upplevelse.

I Googles gratisverktyg PageSpeed Insights kan du få tips på hur du kan snabba upp din sajt.

2. ”Mobile first” blir det nya för Google

Tidigare har Google sett datorversionen av en sajt som standard, vilket betyder att de huvudsakligen tittat på den när de värderat hur en sida ska ranka. Men nu har de bestämt sig för att ändra standarden till mobilversionen, en förändring som de kallar för ”Mobile first”. Detta eftersom mer än hälften av alla googlingar i dag sker via mobilen.

Denna förändring pågår just nu och frågan är vad den kommer att innebära. En gissning som ter sig naturlig är att en mobilsida med bantat innehåll jämfört med motsvarande datorsida riskerar att tappa i ranking när Google väljer att sätta mobilversionen i främsta rummet.

Det är alltså hög tid att se till att dina mobilsidor är minst lika optimerade för Google som dina datorsidor.

3. Rankbrain lär sig visa relevanta sökresultat

Google använder i dag artificiell intelligens, eller AI, som en av de viktigaste teknikerna för att ranka sidor i sökresultaten. Den mest kända algoritmen för detta är Rankbrain, som lär sig vilka sökresultat som är mest relevanta att visa vid en specifik googling.

Google har själva berättat om ett exempel där Rankbrain lärt sig skillnader mellan sökningar i olika länder. När det kommer till sökningen “How many tablespoons in a cup?” har Rankbrain lärt sig att även om det heter likadant i USA och Australien, så skiljer sig måttenheterna åt i de två länderna. Vid denna sökning säkerställer således Rankbrain att det visas olika resultat beroende på var du googlar ifrån.

Rankbrain påverkar helt klart sökresultaten, det råder det ingen tvekan om. Google har sagt att det är den tredje viktigaste parametern för hur de rankar sidor. Däremot upplever vi inte att Rankbrain på något avgörande sätt ändrar hur vi arbetar med sökmotoroptimering. Inte ännu i alla fall.

4. Bättre på att förstå googlingar

Tidigare har det varit noga att varje sida på din sajt handlar om endast ett sökord men detta har luckrats upp i takt med att Google uppdaterat sina algoritmer.

Det är fortfarande så att sökord som inredning och soffa behöver olika sidor på din sajt för att kunna synas bra på Google. Men ord som betyder mer eller mindre samma sak, som SEO och sökmotoroptimering, behandlas mer och mer som samma ord av Google.

Med detta sagt finns det fortfarande goda skäl att hålla sig till ett ämne eller sökord per sida, sköna skor och sköna byxor behöver olika sidor även om de låter någorlunda lika. Lustiga skor och roliga skor kan däremot numera optimeras på samma sida.

LÄS OCKSÅ: 10 smarta tips om SEO för nybörjare och nördar