<![CDATA[]]>

Så gör du ekonomi till något kul – som UnderbaraClara

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 6 oktober, 2016

Företagaren och bloggaren “UnderbaraClara”, Clara Lidström, ville egentligen inte bli företagare. Det var hennes blogg som drev henne till aktiebolag. Hon gillade heller inte att hålla koll på ekonomin, men nu har hon ändrat sig. Här delar hon med sig hur hon har fått koll på omsättning och lönsamhet – och ökat båda.

Vad fick dig att tycka att ekonomi är något roligt?
– För mig var det när jag verkligen började sätta mig in i siffrorna och försöka förstå hur allting hängde ihop. Så länge jag undvek att lära mig något kändes det bara läskigt och jobbigt.

Vilka tips ger du andra som vill få företagets ekonomi till något roligare än vad det kanske är i dag?
– Jag har alltid haft bra hjälp och aldrig gjort min egen bokföring. En bra revisor eller redovisningskonsult har varit det som hjälpt mig att få koll på siffrorna. ”Prata och förklara för mig som om jag vore ett barn” har varit uppmaningen på våra möten.

Jag måste våga ställa alla frågor jag har – och sedan få ett svar som jag förstår. Utan att känna mig korkad eller dumförklarad.

Man är inte korkad för att man inte är ekonomiutbildad, men en ekonomiutbildad som inte kan förklara siffror på ett begripligt sätt har kompetensproblem. Nöj dig inte med att inte förstå.

Hur fick du bättre koll på din omsättning då?
– För mig lossnade det under det andra året som företagare. När jag började förstå hur allting hängde ihop. Jag var tvungen att se det i praktiken för att verkligen hänga med.

Och hur ser ditt företags lönsamhet ut?
– Den är god. Jag har det senaste året omsatt två miljoner kronor och haft en vinstmarginal på 32 procent.

Nu när du har bättre koll – vad har det lett till i din verksamhet?
– Ju mer jag har intresserat mig desto smartare beslut har jag fattat. Att göra enkla tabeller över min verksamhet synliggjorde sådant jag själv aldrig riktigt hade tänkt på. Som att jag lagt 50 procent av min arbetstid på det som ger 15 procent av intäkterna i mitt företag. När jag såg detta bestämde jag mig för en ny strategi.

Ja, är det någon typ av kunder som du har valt bort att jobba med?
– Jag jobbar mer med reklam och mindre med redaktionellt arbete för mediehus då det senare är betydligt sämre betalt. I dag väljer jag redaktionella jobb för tidningar och tv med tanken att det ska vara varumärkesstärkande. Annars kan jag lika gärna jobba med reklamuppdrag som dessutom ger bättre betalt.