Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Rekrytering, Personal & Anställda

Så tar du kontroll över hjärnstressen

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 4 september, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Teknikstressen är ett nytt arbetsmiljöproblem. Foto: Getty images

Drunknar du i mejl, sms och information? Här tipsar experterna hur du skapar en fristad från det sociala bruset på arbetsplatsen och tar kontroll över ditt digitala liv.Hjärnstress, teknikstress och fomo (Fear of Missing Out) är nya tidstypiska fenomen. Här krävs ett smart ledarskap för att återta fokus på jobbet i det digitala brus som hotar att svälja allt mer av vår tid.

Med mobilen ständigt närvarande känner vi oss i kontroll och effektiva. Men i själva verket skapar vi skadlig stress och sämre produktivitet. Det menar Christina Bodin Danielsson, Docent i arkitektur, Arkitekturhögskolan, KTH som tillsammans med några andra experter som framträdde på tidningen Chefs seminarier i Almedalen. Han pekar ut de största riskerna med en arbetsgrupp som hela tiden blir störd.

– Om man aldrig hinner återhämta sig är utmattning en riskfaktor. Prestationsförmågan blir dessutom lidande, vi behöver helt enkelt en möjlighet att dra oss undan för att ha fokus.

Men samtidigt som vi behöver avskildhet behöver vi också gemenskap och samverkan,

– Det är ju väldigt svårt att bolla saker med någon om man inte ha någon att bolla med.

Ett bra kontor menar hon, ska därför ha två egenskaper; möjlighet till fokus och möjlighet till gemenskap. Med utgångspunkt från hjärnforskningen och expertis i digitala verktyg  kan organisationer arbeta för att medarbetare ska återfå sitt fokus och ta kontroll över sin tid och sitt digitala liv.

– Vi tittar på mobilen 180 gånger om dagen, är det verkligen befogat? undrar Andreas Kristensson, business innovation lead, Telenor.

Han har tillsammans med hjärnforskaren Katarina Gospic tagit fram konceptet ”Workfullness”, och gjort en handbok för företag som vill skapa en sund digital arbetsmiljö, något de också håller workshops i. Det är chefens ansvar  att skapa riktlinjer för effektiv och smart teknikanvändning och att det blir en av de viktigaste arbetsuppgifterna för medarbetarna.

På samma sätt som vi oftast har rutiner för hur exempelvis möten ska gå till, behöver vi även sätta upp rutiner och spelregler för exempelvis mobilanvändande. Att avsätta tio minuters mobiltid under långa och många möten, och låta övrig mötestid vara mobilfri, är ett konkret tips.

Det råder också ofta ett missförstånd mellan medarbetare och chef beträffande hur anträffbara medarbetare som fått en arbetsmobil eller arbetsdator ska vara. De anställda tror att chefen förväntar sig svar direkt om denne mailar eller sms:ar på kvällar och helger. Medan chefen själv ofta inte alls har de kraven i samma utsträckning.

Jenny Jovén, Director of customer service, Icebug AB, har varit med och skapa en mycket effektivare och lugnare arbetsmiljö, genom att införa strikta rutiner för bland annat e-posthantering.

– Fram till kl 09.30 är tiden avsatt för enskilt arbete som ska ske i tysthet. De som börjar redan kl 07 har då 2,5 timmar till effektivt arbete.

Tillfälle att prata ges vid företagets 09.30-fikat och därefter väntar arbete med dagens ”prio-punkter” som får vara max sex stycken. Att läsa och hantera mail har man begränsat till två-tre tillfällen om dagen.

– Detta är något som har gjort arbetet mycket effektivare och tagit bort stress, menade hon. Jag märker stor skillnad!

Tips för minskad hjärnstressen

  1. Skapa ett kontor som både ger möjlighet till avskildhet och möjlighet till gemenskap och samverka.
  2. Sätt upp rutiner för och spelregler för mobilanvändning. Avsätt tio minuters mobiltid under långa möten och låt övrig tid vara mobilfri.
  3. Inför strikta rutiner för e-post hantering vid två-tre tillfällen per dag.
  4. Ge tillfälle att prata och samverka med kollegorna vid en förmiddagsfik.
Text av: Chatarina Olsson-Lindh

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.