Big Data text with young woman holding a tablet computer in a chair

Ska alla verkligen samla data?

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 6 maj, 2019

Samla all data du kan. Det nya guldet, brukar det hävdas.
Om man vet hur man ska hantera den, skulle man kunna lägga till. För det är svårt att göra något vettigt av den, menar Simon Bayer, expert på marknadsföring online.

För några år sedan snackades det mycket om Big Data. Varje gång vi går ut på nätet lämnar vi efter oss digitala spår. I dem uppstår möjligheter att rikta sig till exakt rätt konsument, i stället för att skjuta brett med sin marknadsföring. Om man samlar informationen vill säga – och inte minst om man analyserar den på rätt sätt.

LÄS OCKSÅ: SKIPPA DEN DIGITALA STRATEGIN

Simon Beyer
Simon Bayer.

– Många företag anstränger sig för att samla in data från sina kunder. Men nästa fråga är – kan vi analysera och agera på den informationen, eller är det mer ”bra, då vet vi det”, säger Simon Bayer, författare till boken Den digitala omställningen och expert på marknadsföring online.

Den personaliserade marknadsföringen är grejen, om man ska tro honom. Reklamtröttheten är så stor att det verkligen krävs att man når fram med rätt budskap för att en önskad konsument ska nappa.

Kräver analytiker

– Men väldigt få företag har möjligheten att göra personaliserade utskick. Det kräver att man har en kompetens med analytiker, så att man kan få fram insikter och sedan också action. Det är svårt.

Men vilka företag har det?
– Det är en intressant fråga. För det är egentligen inget företag som klarar det. Se bara på ett företag som Netflix. När jag tittat på något får jag massor av förslag på andra filmer jag kan se. Har jag tittat på en film med Bruce Lee får jag kanske förslag på fler filmer med honom eller andra actionfilmer. Men jag kanske gjorde mitt val av andra skäl, som för att det var en viss låt som jag ville höra. Det är långt kvar tills vi kan skapa den kontextuella analysen.

Analysen är alltså reaktiv – den går ut på att hitta erbjudanden som liknar det val jag själv gjorde nyss. Men Simon vill se något helt annat.
– Det blir mer intressant när man kan förutspå nästa steg i stället. Jag håller till exempel på att renovera hemma och har sökt på fogmassa. Då får jag förslag på just fogmassa i annonser som visas för mig. Men det har jag ju redan köpt! Det skulle vara mer intressant med annonser om sådant som kan vara mitt nästa steg i renoveringen. Men det är inget företag som har lyckats lösa det än.

Kolla över sajten

I avvaktan på att någon knäckt den nöten får man titta på det man faktiskt kan påverka. Som till exempel tiden det tar att ladda en sida. Om det tar mer än tre sekunder från det att man klickat på en annons online tills man landat på den aktuella hemsidan så har 53 procent redan lämnat dig.

Det måste gå fort och lätt att navigera på sajten, det ska vara lätt att betala och man ska få sina varor levererade snabbt. Kundernas förväntningar höjs i redkordfart och här är det många företag som inte hänger med.
– Ta bort alla hinder. Det ska vara smidigt, säger Simon.

Många behöver dessutom jobba på sin UX-design (user experience), alltså hur användarna upplever sajten. Sedan gäller det förstås att skapa värde för kunden.

Leta värde för kunden

– Om man inte vill hamna i en prispressituation kan man skapa värde genom supersnabba leveranser till exempel. Det är nyckeln till Apoteas framgång. Fokusera på att genuint förstå kunden. Vad kan vi göra som är värdefullt för kunden – och hur kan vi kommunicera det? Det kräver merarbete, en annan approach till kunden och hur vi ser på kundresan. Titta inte så mycket på vad vi gjort tidigare, utan på vilka nya förutsättningar som gäller. Ibland kan tekniken hjälpa till eller så får man utveckla varandra i organisationen så att man når fram, säger Simon Beyer.