Hemligheten bakom Taylor Swifts framgång – 4 knep du kan kopiera

Ebba Arnborg

Publicerades: 13 maj, 2024
Foto av: Pressbild Universal Music

Hon är inte bara en av världens ledande popikoner, Taylor Swift har också byggt framgång som affärskvinna och entreprenör – och är idag dollarmiljardär. Här får du framgångsreceptet!

Medan fans över hela Sverige förbereder sig för mycket efterlängtade konserter den 17-19 maj, är det svårt att inte imponeras av Taylor Swifts otroliga karriär. Utöver prisbelönt artist är hon också en skicklig affärskvinna och entreprenör.

Med en karriär som spänner över mer än ett decennium har Taylor Swift nått enorm framgång, med rekordbrytande turnéer, topprankade album och miljardärsstatus. Hennes förmögenhet uppskattas till drygt en miljard dollar vilket motsvarar nästan 11 miljarder svenska kronor.

Hennes framgångsrika strategier för att bygga sin karriär och sitt varumärke erbjuder också värdefull inspiration för alla oss som driver bolag. Tidningen Entrepreneur listade nyligen flera lärdomar från Taylor Swift. Här är 4 som vi verkligen skriver under på – och hur du kan inspireras som småföretagare.

Taylor Swifts framgång – 4 nycklar att kopiera

1. Skapa lojala fans

Taylor Swifts fans, kända som ”Swifties”, spänner över alla åldrar och bakgrunder. Hon är känd för att aktivt visa uppskattning för dem genom sina sociala medier och exklusiva bakom kulisserna-inbjudningar. Något som byggt lojalitet och bidragit till hennes framgång.

Så kan du inspireras: Ta hand om dina kunder. Skapa produkter och upplevelser som de efterfrågar, och kommunicera regelbundet och autentiskt med dem. Att behandla dina kunder väl och skapa varaktiga relationer med dem kan betala sig i form av lojala ambassadörer. Tänk på: Att få rekommendationer är ofta en av de bästa säljstrategierna.

2. Bygg ett starkt varumärke

Att hennes personliga varumärke är oerhört starkt hjälper Taylor Swift behålla sin stadiga fanskara. Hemligheten bakom detta är att hon framstår som äkta, och att hon delar personliga berättelser som fansen kan relatera till.

Så kan du inspireras: Bygg ditt varumärke kring dina unika egenskaper och värden. Våga vara personlig och dela med dig av din resa. Det kan kännas skämmigt men kasta jante över bord för det fördjupar faktiskt relationen med dina kunder och gör din marknadsföring mer effektiv. Att kommunicera din historia och dina värderingar genom all din marknadsföring kan ofta skapa en djupare relation till dina kunder.

3. Överträffa förväntningarna

Vid sina konserter levererar ofta Swift mer än vad fansen förväntat sig, med storslagna scenuppträdanden och en genomtänkt uppsättning hits. Och hon levererar alltid, även i ösregn.

Så kan du inspireras: Tänk över hur du kan gå utöver det vanliga i din service eller dina produkter. Det kan vara allt från kundservice till användarupplevelse och produktkvalitet.

4. Anpassa och utveckla

Swift började sin karriär inom country, men har inte varit rädd för att utvecklas som artist genom att efter hand gå mer mot pop. Något som hjälpt till att bygga hennes framgång.

Så kan du inspireras: Var inte rädd för att ompröva och anpassa din affärsmodell. Marknadstrender, teknologi och kundbeteenden förändras ständigt, så att vara flexibel är nyckeln till långsiktig framgång.

Läs också: Så blir du lika framgångsrik som superentreprenörerna