Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Nu startar vi om Företagarsverige tillsammans!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 21 december, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Småföretagare är Sveriges hjältar. 99 % av alla företag är småföretag och de står tillsammans för 40 procent av BNP. Det är här idéerna kläcks och drömmarna besannas. Och det är du och andra företagare som leder utvecklingen av det svenska samhället.

Corona har satt käppar i hjulet för många av oss. Företagare över hela landet har behövt ställa om till mer digitala affärer, när kunder varken ska eller vill besöka fysiska handelsplatser. Nu är det hög tid att vi växlar upp och skapar förutsättningar för att bygga framtidens företag i en digital värld.

Om inte små svenska företag lyckas, lyckas inte Sverige. Därför måste vi tillsammans se till att du får all hjälp du kan få för att fortsätta kämpa. För att fortsätta uppfylla dina drömmar. Och för att fortsätta bygga Sverige. Utan dig och andra starka småföretagare stannar hela vårt samhället upp.

Gustaf Oscarson, vd Driva Eget och Mitt Företag

Därför drar vi igång kampanjen #växatillsammans. Under två månader lägger vi 100% fokus på att hjälpa dig att bygga framtidens företag i en allt mer digitaliserad värld. Vi gör det genom inspiration, kunskap och verktyg som verkligen gör skillnad – och genom att dela historierna från Sveriges företagarhjältar.

Det är du som företagare som bygger Sverige, och vi vill ta ansvar för att ge dig förutsättningarna för att växa. Tillsammans är vi starka. Och vi vill göra skillnad tillsammans med dig.

Visa möjliggör #växatillsammans

Vi är otroligt stolta och glada över att vår partner Visa – världens största nätverk för betalningar – möjliggör vår satsning på #växatillsammans.

Varför är det viktigt för Visa att hjälpa företagare just nu?

– Vi har under lång tid sett hur konsumentbeteendet skiftar och inköp digitaliseras allt mer. Det skiftet har accelererats enormt under coronapandemin, på ett sätt som påverkat många småföretagare. De drabbas hårt ekonomiskt av att inte stå redo för en digital verklighet, och det påverkar vårt samhälle enormt när småföretagare lider ekonomiskt, säger Riikka Salminen, Sverigechef på Visa.

– Små företag är den ekonomiska ryggraden i vårt samhälle och står för hela 40 procent av BNP och sysselsättningen. För att kunna få ekonomin på fötter igen måste alla ta ansvar för att stötta våra småföretagare i en digital omställning, och vi ser att vi som världens största betalningsnätverk kan stötta med kunskap och verktyg från oss och våra partners.

Hur kan Visa hjälpa företagare att växa?

– Just nu erbjuder Visa en plattform, Företagshjälpen, till alla Sveriges småföretagare. Där finns guider, inspiration och konkreta verktyg för att kunna bygga upp en närvaro i sociala medier, starta en e-handel eller ta fram en marknadsplan. Vi har expertis som gör att du kan komma igång snabbt. Vi vill vara småföretagarens partner i alla steg av företagandet.

Vad är det viktigaste för småföretagare att tänka på nu?

– Det är väldigt speciella tider, och vi måste alla vara inställda på att coronapandemin kommer att påverka oss under lång tid framöver. Därför är det viktigt att som småföretagare ta tag i att accelerera sin digitala närvaro.

– Oavsett om det är att starta en e-handel från början, utveckla en befintlig lösning eller förstärka sin synlighet i sociala medier. Det är inte så krångligt som man kan tro, och på Visa vill vi hjälpa till med verktyg och inspiration, avslutar hon.

Här är allt vi gör tillsammans för att hjälpa dig och ditt företag att växa

Vår partner Visa hjälper dig

visa.se/foretagshjalpen får du tips och råd om hur du digitaliserar ditt företag och ställer om för en ny framtid. Du får också verktyg och tips för att nå fler kunder.

Driva-eget.se och mittföretag.com

– Varje dag under två månader får du guider, verktyg och artiklar som hjälper dig och ditt företag att möta framtidens i en allt mer digitaliserad värld.

– Du får insikter och strategier som hjälper dig att bygga framtidens företag.

– Varje vecka presenterar vi en riktig företagarhjälte som lyckats förändra sin verksamhet under corona.

– I samarbete med Visa tar vi fram guider som hjälper dig att digitalisera företaget.

I poddarna Starta eget-podden, Business Hacks och Ordinary People who do Badass Things

– I Starta Eget-podden ger vi dig åtta avsnitt som hjälper dig att bygga upp dig själv som företagare.

– I Business Hacks tar vi experterna till hjälp. Här får du insikterna från Sveriges främsta experter om hur du bygger ett framgångsrikt företag.

– I Ordinary People who do Badass Things inspireras vi av hur några av Sveriges främsta entreprenörer har gjort för att lyckas.

För att få första parkett direkt i din favoritkanal – följ Driva Eget på Instagram, Facebook eller LinkedIn, Mitt Företag på Facebook eller tipsbrevet som 100 000-tals företagareredan får varje vecka.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.