Om du känner passion för företaget är det lättare att lyckas. Foto: Getty Images

Satsa på det du älskar – om du vill lyckas

Samuel Karlsson

Publicerades: 23 maj, 2018

Drömmer du om att starta eget inom det du älskar? Att drivas av sin passion kan ge klara fördelar – men också leda till risker. För man måste ju kunna leva av verksamheten också.

AV EBBA ARNBORG

Ofta hör man att nyckeln till att lyckas är att följa sitt hjärta. ”Framgång kräver mycket tid. Men framför allt kräver det passion”, har till exempel Martin Isaksson, OS- och VM-guldmedaljör med kocklandslaget och grundare av Chokladfabriken sagt i tidningen Bakers. Han är i gott sällskap: Enligt Steve Jobs är enda sättet att lyckas att älska det du gör.

Varför? Vägen till framgång är sällan spikrak, och passionen hjälper dig att inte ge upp, menar Anette Klingeborn Skoglund, diplomerad rådgivare på Nyföretagarcentrum. Hon driver eget inom kultursektorn, och var medgrundare av sopvaruhuset Container i Nacka som sålde återbrukade möbler och prylar, något de var först med i Sverige och som blev framgångsrikt. 

LÄS OCKSÅ: Liv Sandberg lever på tårtor

– Men vi mötte också massor av motgångar. Hade vi inte haft en brinnande passion hade vi inte klarat av det. Företag tar tid, kraft och pengar, så envishet och glöd är dina bästa vänner, säger hon.

Modet att våga

Anette framhåller att man kan ha olika drivkrafter och mål. Det måste inte vara en hobby utan kan även till exempel vara en vilja att bli framgångsrik. Men med passion följer ofta modet att våga fånga möjligheter och kreativiteten att hitta lösningar på problem. Dessutom blir du trovärdig.

– Passion är a och o när man driver eget. Om du ska kunna övertyga kunder, samarbetspartners och finansiärer att jobba med dig måste du brinna för det du gör, säger hon.

Men räcker det med bara passion? Nej, som multientreprenören och artisten Petter Alexis Askergren slagit fast i Veckans affärer: ”Att drivas av passion är ingen match – problemet är att få det lönsamt”. Så hur lyckas man då?

– Jag tror man måste vara lite nyfiken och halvt galen, samtidigt som man måste ha magkänsla, ödmjukhet, balans, väldigt mycket fingertoppskänsla och affärssinne, säger Anette.

Visst kan det vara bra att starta eget inom något man kan väl; det ger fördelar att vara insatt. Men det gäller att se upp så att man inte blir så förblindad av sitt eget driv att man glömmer bort att vara rationell och underskattar risker. Ett vanligt men stort fel, enligt Anette, är att bara tänka: ”det här är jag bra på, så det ska jag göra” i stället för att utgå från vad människor vill köpa. Det gäller att lyssna på kunderna – och hitta en säljande affärsidé.

– Byt perspektiv och zooma ut. Titta på vad folk vill ha och hur du kan möta behovet. Det räcker inte att du gör du ett jättesnyggt armband som du är bäst på, du måste också tänka igenom hur konkurrensen ser ut – och efterfrågan. Utan kunder, inget företag.

Var lyhörd

Lösningen är att vara lyhörd. Fråga potentiella eller befintliga kunder vad de tycker, gissa inte. Finslipa inte för länge utan få gärna snabbt ut en produkt eller tjänst som du kan testa för att se hur den tas emot. Den behöver inte vara helt perfekt från början, utan se den som något du kan fortsätta förfina.

– Våga vrida och vända på din idé och ta in synpunkter. Jag tror att det är de som är lite ödmjuka som överlever. Ibland får man släppa sina babies för att se nya idéer komma, säger Anette.

Många som startar eget inom sin hobby, upplever att det är svårt att sälja sig själv. Det gäller att sluta se det som att kränga och i stället inse att man hjälper kunden. Och: en fördel med passion är att ens engagemang smittar av sig, och smittar du kunden med entusiasm ökar chansen att de vill köpa.

– Många avskyr kalla samtal, då kan man testa andra sätt att nå ut, som att nätverka.

Ett annat tips är att även här ta in synpunkter: följ upp säljinsatser, som utskick eller pitchmejl. Kontakta de du hört av dig till, fråga vad de tyckte och är de inte intresserade så våga fråga varför.

– Det är så man kommer vidare. Man lär sig mest på nejen och det som går emot. Se det som en sporre och lär av dina misstag. Vad kan göras bättre? Skruva ännu mer på din affärsidé ifall det inte funkar från början.

Fixa inte allt själv

På samma sätt gäller det att inte tänka att du lika gärna kan fixa allt själv – ”för du gör det ju ändå bäst”. Känner du igen dig i det gäller det att tänka om, menar Anette.

– Fokusera på det du är bra på och delegera sådant som du behöver hjälp med. Då blir det en högre nivå, och då når man sitt mål. Förringa inte heller att ha en styrelse, se den som människor som ska hjälpa företaget vidare. Och skaffa gärna en mentor.

Samtidigt som passion får en att orka lägga i en högre växel gäller det att se upp så att man inte kör slut på sig själv. När man har roligt är det lätt att missa varningssignalerna på utbrändhet. Men det måste inte vara så. Anette berättar att när hon drev Container hade de redan från början lagt upp företagandet utifrån premissen att de skulle jobba lite mindre. 

– Det var första gången jag hade balans mellan yrkesliv och privatliv för det var så vi hade skräddarsytt det. Men ett råd är att ta sig tid för reflektion och utveckling. Det är när man reflekterar över det man upplevt som man lär sig mest. ι