Bygg en företagskultur för miljarder

Camilla Björkman

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 19 oktober, 2014

I veckan var jag på Healthy Business, en dag anordnad av företaget Euro Accident på Nalen i Stockholm. Det var en lång rad intressanta talare, bland annat Felix Herngren från Solsidan och lyckoaktivisten Erik Fernholm.

Men den talare som gjorde störst intryck på mig var nog mobiloperatören 3:s VD Nicholas Högberg. Han talade bland annat om att bygga en företagskultur, och trots att han bara var på scen en kvart har jag funderat mycket på vad han sa.

Jag har länge varit intresserad av 3. Min syster Caroline har jobbat där i tio år och älskar verkligen sitt jobb, och de personer jag träffat som jobbar eller jobbat där är ofta lyriska. Nu senast igår på ett dop. Företaget har också vuxit som en raket, från att ha varit något konkurrenterna skrattat åt – till att omsätta miljarder och sysselsätta över 1 200 människor i Sverige. Medarbetarna infinner sig glatt på deras ”Sales Academy” – en söndag. Trots att det är frivilligt kommer alla. ”Roligaste dagen på hela året” är medarbetarnas betyg.

Men jag har också mött några skeptiker, som antingen slutat på företaget för att kulturen inte passat dem, eller som kritiserar 3 för deras säljanda och smått ”sektaktiga” stil.

För mig är de här två ytterligheterna en stor anledning till att 3 lyckats så bra. Deras extremt tydliga företagskultur säger: ”Så här är vi! Antingen älskar du det – då kan du gå hur långt som helst hos oss. Eller så hatar du det – då kommer du inte att trivas här och då ska du heller inte jobba här”.

Egentligen är det så självklart: alla kommer inte att älska att jobba med eller hos dig. Vissa kommer kanske till och med att hata det. Och det är BRA! Du vill ju ha kunder och medarbetare som skriver under på det du står för, annars blir varken du eller de glada.

Varför är det då så svårt? Min enkla analys är att företag generellt är dåliga på att bestämma sig för vilka de är. Man vill bli älskad av alla i Jantes underbara land och vågar inte köra sitt race. Kanske vet man inte själv vilket race man ska köra? Och att agera på det. Alla kan säga att de är entreprenöriella eller snabbfotade, men hur är man det på riktigt?

Som Nicholas Högberg sa på Healthy Business: ”Man måste man ha ett 100-procentigt engagemang, verkligen brinna fullt ut för det man gör”. Först när du som ledare visar fullt ut vad ni står för kommer folk att följa efter.

På Driva Eget har vi sedan starten haft en väldigt tydligt entreprenöriell kultur – inte så konstigt kanske med tanke på vad vi gör. Snabbfotade, idédrivna, säljfokus osv. För mig har det alltid varit solklart. Men nu när vi växer måste jag fråga mig själv: är jag tillräckligt tydlig med vilka vi är? Både internt och externt, mot kunder, läsare, webbesökare, medarbetare och konsulter? Jag tror att vi kan bli väldigt mycket bättre på det och ser fram emot att göra den resan tillsammans med mitt grymma team. Jag tror också att det är superviktigt just nu när vi växer, av anledningar jag skriver om i den här artikeln.

Min fråga till dig denna vecka är därför: Vem är du och ditt företag? Vad är ni INTE? Vilka kunder vill ni ska älska er, och finns det andra ni inte vill bli älskade av? Vilka medarbetare kommer att älska er – och vilka kommer inte göra det? Kort sagt: vilka är ni?

Lämna gärna en kommentar!

caroline

Min syster vann Årets Engagemang på 3 2012. Hon är verkligen världens mest engagerade person, är så grymt stolt över henne!