Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Rekrytering, Personal & Anställda

Coacha på rätt sätt – och få mer tid över

Yasemin Bayramoglu 6 augusti, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
coacha på jobbet

Foto: Two colleagues discussing at the office, focus on the man

Hur gör du när anställda ber om råd? Säger du hur du själv skulle gjort? Eller tar du över och gör allt själv, så det blir gjort på rätt sätt? I så fall bör du tänka om. Ta tid att coacha på rätt sätt, så kommer du få mer tid över på sikt.

Coachning som begrepp har nog ingen missat de senaste åren. Även om man inte är utbildad coach kan man ha bilden av sig själv som någon som coachar sina medarbetare.

LÄS OCKSÅ: Glädje – nyckeln till lönsamhet

Men det kanske man inte alls gör. Det blir rätt uppenbart när man läser Leif E. Anderssons bok De sociala superkrafterna – verktyg för bra relationer. Leif är datavetaren som blev arbetsledaren, som blev psykolog, utbildare och föreläsare.

Han poängterar att coachning i grunden handlar om att vara lyssnande snarare än svarande. Alltså – lyssna för att förstå din medarbetare. Genom att lyssna kan du också spegla den du pratar med – och den du coachar kan på det viset få hjälp att förstå sig själv.

"Ditt jobb är inte att sköta dina kollegers arbetsuppgifter. Du ska inte ta över och sköta om andras apor, du ska hjälpa dem att hantera sina.", skriver Leif E. Andersson.

Han menar att bara genom att prata om saker högt med andra så kan man själv lättare se lösningarna. Så låt dina medarbetare prata medan du lyssnar. Och ställ rätt frågor på vägen. Då kanske det blir som för den chef som Leif E. Andersson citerar i boken:

" Jag skäms nästan för att avslöja det här, men mina medarbetare har blivit så bra på att lösa sina problem själva att jag har för lite att göra idag."

Coacha som Leif – i fyra steg

1. Vems är problemet? Vad är problemet?

Låt säga att någon kommer och klagar över att personen X gjort något som ställt till det för er alla.

  • Börja med att reda ut vad X handlingar betyder för den som söker hjälp hos dig. Fokusera på problemet i stället för på orsaken och personen bakom.
  • Prata i vi-form – typ "vad kan vi göra för att inte hamna här igen?".
  • Ta reda på vad personen i fråga vill lösa. Vilket problem skulle försvinna då?
  • Skilj på "vad har hänt?" och "vad är ditt problem just nu?". Det mest akuta är att lösa problemet just nu. När man väl har den lösningen på plats kan man börja reda i orsaker för varför det hände, för att undvika att liknande situationer uppstår längre fram.

2. Lösningar

Ditt jobb är inte att leverera lösningar, utan att hjälpa andra att hitta sina egna lösningar.

  • Be den du coachar beskriva sina egna idéer till lösningar. Finns det inga så har Leif en fråga som kanske verkar hopplös, men som han påstår funkar nästan jämt: "Okej, du vet inte hur du ska göra. Men om du visste hur du skulle göra? Vad skulle du göra då?"
  • Om den du coachar frågar om dina egna förslag så håll på dem tills hen kört fast helt. Då kan du berätta vad du skulle gjort – med tillägget "men det kanske inte alls skulle passa dig och ditt problem".
  • Låt personen i fråga testa sina idéer även om du inte tror att det är de optimala lösningarna. Men få det inte att låta som att du backar dem helt och hållet utan mer "att du vill testa det här, du tror på det här".
  • Sammanfatta vad personen sagt lite då och då.

3. Hinder

Den du coachar har hittat en lösning. Nu gäller det för dig att luska ut om hen upplever hinder på vägen.

  • Börja med den enkla frågan "hur känns det?". Här kan rädslor dyka upp.
  • Sortera i om det är reella hinder eller upplevda hinder. Fråga vad det värsta är som skulle kunna hända.
  • Poängen är att den du coachar ska hitta lösningar på sina hinder på samma sätt som hen hittade lösningar på det ursprungliga problemet. "Vems problem är det?"
  • Låt det ta tid. Ibland kan man behöva fundera lite längre på det här.

4. När?

Problem, lösning och hinder är avklarade. Nu återstår frågan: När kan du göra det här?"

  • Är det riktigt viktigt och du känner att du kan driva på så gör det tills ni har en tidpunkt då det ska vara avklarat. Då kan man även komma överens om tid för uppföljning.
  • Om det inte är så viktigt för dig så kanske du kan släppa det och nöja dig med att den du coachade förhoppningsvis lärde sig en del genom processen.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.