Det behövs inte mer sand i Sahara!

Mikael Espenkrona

Publicerades: 24 januari, 2014

Jag är så förbannat trött på alla som ringer och vill sälja saker:

  • som jag inte vill ha eller behöver
  • vid tillfällen jag inte själv har valt eller kan påverka
  • med en metodik som bygger på att det är världens chans, men…
  •  …jag måste bestämma mig genast! 

Det obehagliga är att den aggressiva telefonförsäljningen fungerar, och den fungerar riktigt bra, annars skulle den inte fortsätta och dessutom öka. En annan tydlig trend är att allt sker på nätet.

Lyssna på radioreklamen och studera TV reklamen under en dag eller bara en timme och du inser snabbt att all handel styrs mot nätet och webhandeln.

Jag har inget emot webhandel, anser att den ger fantastiska möjligheter till flexibilitet, och tillgänglighet och en sundhet i såväl prisbild som lagerhållning. Både för köparen och säljaren, men jag anser att den viktigaste faktorn i försäljning är på väg att tappas bort!

Det värsta är att det känns som att dagens försäljning handlar mer om säljaren än om kunden!

Vi har alla hört att den bästa säljaren är den som kan sälja is till eskimåerna eller sand i Sahara, men finns det verkligen behov av mer sand i Sahara??

I min värld…

…handlar fortfarande försäljning om att förstå sin kund och de utmaningar kunden står inför. Att på allvar bry sig om att min produkt eller tjänst faktiskt på allvar skall göra skillnad, vara en avgörande beståndsdel i kundens framgång.

…handlar fortfarande försäljning om att lyssna mer än att prata, att ställa genuint intresserade frågor istället för att komma med standardiserade svar, att inse att varje kund är unik, med unika behov och skall behandlas på det sätt som kunden vill bli behandlad.  

Den bästa säljaren är den som hjälper sin kund att göra kloka val utifrån kundens bästa, alltid, oavsett.

Skönt att vara tillbaka!

Vi hörs om en månad
M