Frilansskolan del 27: Varför du ska bli en sensationsjournalist

Camilla Björkman

Publicerades: 22 september, 2011

Nu var det ett tag sedan jag skrev. Jag har tyvärr haft mycket att göra, bland annat skickat min tidning till tryck och skrivit klart en bok tillsammans med min kompis Ulrika Ek (den kommer ut på Norstedts i början av nästa år, återkommer med info!). Mitt höstlöfte är att jobba mindre… I alla fall har jag saknat er och bloggen! Önskar att jag kunde lägga mer tid på den.

MEN nu är det dags att ge ett viktigt råd som man inte får lära sig på journalistutbildningen, men som är ett mycket effektivt vapen när man vill kränga artiklar.

Rådet är detta: Fråga dig själv om din artikelidé kommer att sälja fler tidningar. Eller om den kommer att generera många klick.

VA?! Nu sätter journalistikens fanbärare kaffet i halsen. Inte ska vi journalister tänka på försäljningssiffror?! Tja, det är såklart upp till var och en. Men vill man hitta ett effektivt sätt att sälja artiklar till uppdragsgivare är svaret: Jo, det ska man.

Det är nämligen som så att artiklar som säljer tidningar eller ger mycket klick, är artiklar som redaktörerna vill köpa. Rätt logiskt egentligen.

Självklart är det inte alltid redaktören kan gissa sig till vilka artikelidéer som leder till en massa sålda tidningar. Men för det mesta är redaktörer duktiga på att se vilka artikelidéer som är vinnare. De läser dina synopsis och får som ett litet rus inombords när de ser den där guldartikelidén. Den som de kan sätta på framsidan och locka till köp.

Vilka dessa idéer är skiljer sig helt åt mellan tidningarna. I DN och Filter är det kanske en undersökande grej om vården eller köttindustrin, i Cosmopolitan en ny sexstil (nya sexstilar funkar alltid). I Privata Affärer är det 10 fyndaktier vid börskraschen, i Aftonbladet en person som tappat 25 kilo i vikt och blivit en muskelknutte.

Det viktiga är att de är artiklar som lockar till köp. Som kittlar läsarna redan på omslaget och som får dem att sträcka ut handen och plocka upp tidningen på Pressbyrån. DET är artiklar redaktörerna älskar.

Hur hittar man då dessa artikelidéer som är guldstorys? Det man alltid ska hålla utkik efter är detta: 

1. Real-life storys. Alla kvällstidningar och glossiga magasin älskar dem. Helt enkelt en person som har varit med om något extraordinärt, något sorgligt, fruktansvärt, underbart eller övernaturligt – och som vill tala ut om det med namn och bild. Här är min favorit – Kurt-Ove som hittade en monsterfisk.

2. Undersökande journalistik som berör läsarna. Politiker som fuskat, stora svenneföretag som behandlar sina anställda som skit, rika personer som skattefuskar – allt sådant som gör att läsarna känner sig drabbade och blir förbannade. Det här är såklart inte lätt att ro ihop på en dag och personligen pysslar jag inte med denna typ av journalistik – än. Men ett inspirerande exempel på Driva Egets sajt är Anders Nyman som skriver om blufföretagen som lurar småföretagare.

3. Människor som gjort det där ”alla” drömmer om. Det är ingen slump att Tim Ferriss bok 4-hour work week sålt så galet mycket. Alla vill väl jobba fyra timmar i veckan? Det är så sjukt mycket roligare att läsa om än en artikel typ ”Lisa brände ut sig och det är vårdens fel” (sorry men så är det). Andra sådana storys är människor som sålde huset och flyttade utomlands och nu driver en liten vingård, eller att de satsade allt och startade ett pensionat på landet.

4. Allt man kan tjäna pengar på. Skriver du om ekonomi eller företagande är det här klart det bästa tipset. Helt enkelt artiklar som på olika sätt visar hur du kan dra in mer cash. Som den här artikeln.

5. Allt om människor som har gått ner mycket i vikt eller blivit extremt vältränade. Kvällstidningarna kastar sig över sådana artikelidéer. Som artikeln längst ner här i blogginlägget som jag skrev förra året. Den sålde flest Plusabonnemang på Aftonbladet (ni vet sådana där man måste logga in och betala för) under hela 2010. Med andra ord en bra affär för Aftonbladet, och en bra affär för mig eftersom de minns succén och därmed köpt fler liknande artiklar av mig. Nu tror jag i och för sig att det berodde extremt mycket på bilderna som ju inte jag tagit, men ändå….

Här är fyra saker som du kan göra redan idag för att knäcka sådana artikelidéer:

  • Studera omslaget på tidningen du vill skriva för. Vilka artiklar har de satt här? Kan du komma på liknande idéer?
     
  • Leta efter ”mest lästa”. Många tidningar och sajter listar sina mest lästa artiklar på sajten. Här är t ex SvDs och här är Shortcuts. Bara att läsa dem sätter kanske igång de kreativa juicerna men fråga dig själv om du kan komma på artiklar som liknar dem. Googla även ”mest lästa artiklar 2010” så ser du flera exempel. Detta kan du använda som försäljningsargument när du säljer in din idé. T ex genom att skriva: ”Jag såg att en av era mest lästa artiklar handlar om yadayadayada och jag har en liknande idé, nämligen…”.
     
  • Lek rubriksättare. Om du har en bra artikelidé, ge den en omslagsrubrik! Det är ett bra sätt att få till en skarp vinkel och även en bra grej att skriva överst i ditt synopsis, så att uppdragsgivaren direkt ser vad det är du säljer in.
     
  • Analysera. Fråga dig själv: Är den här idén så grym att den skulle kunna hamna på omslaget av tidningen jag vill sälja den till? Okej, om den inte är det, HUR kan jag göra den så grym? Kan jag svänga till rubriken? Vinkla den smalare? Göra den lite mer sensationell?

Bonustips! Man ska alltid spela på att ens artikelidé kommer att sälja mycket tidningar. Ett bra sätt att göra det på är att säga ”Just nu är det väldigt många som undrar det här/upplever det här/längtar efter det här så den här idén kommer verkligen att locka dem att köpa tidningen, det är jag övertygad om!” Så brukar jag säga till Anders Andersson på Driva Eget och det är väldigt effektivt, han köper nästan alltid då 🙂 Dock ska man göra det på telefon eller i ett möte eftersom det tar udden av orden lite. Skriver man det i ett mail kan redaktören uppleva att man knäpper dem på näsan, typ ”jag vet mer än du vad som säljer”.
 

Är det här självklarheter eller lärde ni er något nytt? Lämna gärna en kommentar! Om ni vill få ett mail när jag lägger ut en ny frilansskola, maila mig camilla@driva-eget.se.