Hjälp en journalist att fylla julsäcken

Anna Fagerström

Publicerades: 30 november, 2012

Bild: 

Första advent på gång, och runt om i landet jobbar journalister med att fylla julsäcken.

Därför – dags för lite adventspyssel för PR-smarta småföretagare.

En liten PR-paus i decemberhetsen kan löna sig. Adventstid är nämligen den perfekta tiden att jobba med PR, med siktet inställt på jul- och nyårshelgerna.

Anledningarna till detta är två:

1) Årlig nyhetstorka på ingång. Artister, politiker, vd-ar, sportstjärnor – de som vanligtvis genererar nyheter – kommer att vara lika lediga över julhelgerna som alla andra. Det innebär färre nyheter under julhelgen. Men tidningar och nyhetsprogram kommer ut ändå – och något måste det stå i dem.

2) Varning för jullediga journalister. Många nyhetsmedier är bemannade i stort sett dygnet runt. Men över julen dras personalstyrkan ner till ett minimum – för att så många journalister som möjligt ska kunna vara hemma och knäcka nötter.

Båda dessa fenomen är välkända och lika mycket tradition som julen själv. (Ja, inte riktigt, kanske.)

Så för att inte de få journalister som jobbar när alla andra har ledigt ska stå där med ekande tomma spalter och sändningar att ”fylla” genom att trolla med knäna, så förbereder de flesta redaktioner en julsäck.

Säcken fylls på med artiklar och reportage, som skrivs och produceras under hela december. De skrivs och bearbetas på ett sådant sätt att de känns så fräsha och aktuella som möjligt under de många röda juldagarna.

Så har du en nyhet på gång, liten eller stor, lokal eller nationell, med långt ”bäst före”-datum? Släpp inte din nyhet före jul. Ingen har ändå tid att läsa den. Erbjud den i stället som ”julgodis” till en journalistisk julsäck.

När det under jul och nyår ekar tomt i både spalter och redaktionshav kan även en liten nyhet förandlas till en stor nyhet.