Intervju på gång? Så förbereder dig som proffsen!

Anna Fagerström

Publicerades: 12 november, 2015

Ska du bli intervjuad? Grattis! Så här kan du förbereda dig så att både du och journalisten blir nöjda.

En intervjusituation kan göra den mest stabila företagare aningen nervös. Även om utgångspunkten för intervjun är helt och hållet positiv är det lätt att huvudet fylls av farhågor: ”Har jag gjort något fel? Kan jag svara på all tänkbar kritik? Har ”de” fått reda på något som jag inte vet om?”

Låt inte dessa farhågor prägla dina förberedelser alltför mycket. Då kommer journalisten att möta en person – dig – som verkar lite nervös och kanske visar tecken på dåligt samvete. Det kan i sin tur göra journalisten lite avvaktande: Vad har du att dölja?

Troligen har du ju inget att dölja, och då behöver du heller inte vara orolig för att bli intervjuad.

Så släpp tanken ”det gäller att komma undan så billigt som möjligt och att vara till lags”. Fundera i stället på hur du kan utnyttja ditt kunskapsmässiga överläge för att styra både intervjun och journalisten – så att både du och journalisten blir nöjda. Det är faktiskt inte så svårt.

Man kanske kan tro att det är journalisten som har ett naturligt överläge. Men är det alldeles givet? Vem kan mest om det ämne som intervjun ska handla om? Troligen du! Det är ju därför som intervjun görs.

Så här förbereder du dig på bästa sätt:

Fundera på vad du tror att journalisten kommer att fråga om. Det är både naturligt, viktigt och dessutom ganska lätt att komma underfund med. Sammanhanget och den akuta anledningen till intervjun och att man blivit utvald gör att frågorna för det mesta är lätta att förutse. Det är bara att börja nysta.

Men låt inte förberedelserna stanna vid det. Nästa steg är att klura på hur du kan utnyttja detta gyllene tillfälle att nå en stor publik:

  • Vad ska du se till att få sagt?
  • Hur vill du att du själv och ditt företag ska framstå?

(By the way – detta vill du INTE framstå som: Någon som verkar ha något att dölja. Någon som undviker att svara på frågorna. En papegoja som mekaniskt upprepar samma förberedda svar oavsett vilka frågor som ställs.)

De frågor du tror att du kommer att få skriver du upp på en lista. Sen gör du så här:

  1. Sök enkla och logiska samband mellan frågorna och det du själv vill ha sagt.
    Se till att du kan formulera det, tydligt och klart. Skriv ner.
    Om du dessutom har lyckats ge det du vill ha sagt ett ordentligt nyhetsvärde (se del 3 och 4 i PR-skolan) så kommer journalisten att ge dig bra följdfrågor. Det betyder att det nu egentligen är du själv som styr intervjun.
  2. Formulera raka, enkla och samtidigt uttömmande svar på frågorna, så att du snabbt och direkt kan haka på ditt eget budskap, eventuellt med hjälp av en ”skarvbit”.
    Exempel: ”Ja, det stämmer precis, men det viktigaste enligt min erfarenhet är att…” och så ditt eget budskap.  Eller ”Det kan ju verka så – men det är i själva verket precis tvärtom…”
  3. Om du gör bedömningen att inte bara du själv utan också alla andra vettiga människor tycker att en fråga är ointressant – markera det och visa att det finns viktigare saker att tala om. ”Det viktigaste är väl ändå att…”
  4. Vid eventuella kritiska frågor, kom ihåg: Det är viktigare att slå vakt om ditt förtroendekapital (”vårda varumärket”) än att ”vinna” i sakfrågan. Grunden i förebyggande krishantering är att utan omsvep erkänna problem, brister och egna misstag. Bara den som erkänner att ett problem existerar kan också få förtroendet att lösa det.

När du har arbetat igenom din frågelista, dina svar, bryggor och egna budskap: Ägna tid åt att träna, så att de verkligen sitter. Även om du är van att prata om ditt företagande gäller det att i en intervjusituation kunna fatta sig kort och komma till saken direkt – särskilt om det är radio eller TV.

När du har tränat ett tag kommer du att upptäcka att du kan ”röra dig fritt” i ditt förberedda material. Det gör att allt kommer att komma naturligt när du sen blir intervjuad. Att träna är alltså bra för ditt självförtroende och din utstrålning, vilket i sin tur ger journalisten ett bättre intryck av dig.

Efteråt kommer båda att tycka att ni fick ut det ni ville av intervjun. Journalisten fick svar på sina frågor och lite till. Och du fick fram ditt budskap. Heja dig!

* * *

Missa inte nästa avsnitt av PR-skolan! Jag vill ha påminnelse i mejlen

Har även du en fråga om PR? Ja, jag funderar på…

Fler PR-tips för småföretagare: prenumerera på 3PRTIPS.

Tipsa gärna andra om PR-skolan. Dela-knappar hittar du här nedanför.

PR-skolan publiceras även på prkiosken.se.