JIPPI!

Ramona Byrö

Publicerades: 5 februari, 2014

Du gamla… du fria… du fjällhöga nord… du tysta… du glädjerika sköna… jag hälsar dig… vänaste land upp på jord… din sol… din himmel… dina ängder gröna… du tronar på minnen från fornstora dar… du ärat ditt namn… flög över jorden… jag vet att du är, och du bliver vad du var… jag vill leva jag vill dö… i Sverige!

Ingen kan väl knappast ha missat Zlatans musikvideo!? Efter att jag hade sett den så förstod jag vilka komponenter som har gjort den så populär.
– Kille med utländskt bakgrund sjunger Sveriges nationalsång
– Extremt känd fotbollsspelare
– Som aldrig sjunger nationalsången på matcherna
– Ändrat i texten från Norden till Sverige
– Starkt varumärke VOLVO
– Avslutar med Made BY Sweden

Alla 6 komponenter är ju verkligen en snackis var för sig och tillsammans blir de oslagbara!

Det är så härligt att se när man blandar olika komponenter och ju längre ifrån varandra de är, desto högre effekt får kampanjen! Coolt att ha lyckats skapa en reklamsnutt där människor letar upp klippet på youtube och tittar på om och om igen – då har man lyckats!

http://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc

Som entreprenör och företagare är det alltid bra att bli påmind om att sticka ut i mängden och med en sådan här kampanj förstår jag att det nu är dags att lägga i en ny växel och ”tänka på utsidan av den klassiska boxen.”

Dagens bloggrubrik lyder JIPPI! och jag ska förklara varför…
För Er som såg mitt förra inlägg kunde ni läsa om att man ibland tycker att saker och ting är orättvisa men som i nästa stund visar sig öppna helt andra dörrar som man aldrig kunde förutspå.
Jag avslutade med att förhoppningsvis komma tillbaka med ett JIPPI! Vilket jag nu gör och det innebär att jag sålt aktier i mitt bolag och fått in nya och engagerade delägare- JIPPI! Detta ger mig kraft, motivation, inspiration, lust och glädjde – det är ju trots allt roligare att vara flera vid både med- och motgångar! Så jag hoppas och tror detta kan bli en spännande år!

Det fascinerar mig så oerhört mkt när människor möts och nya saker sker som aldrig gick att förutspå. Om företaget går knackigt så STÄNG INTE IN DIG I ETT RUM, för där är den enda platsen som garanterat är dömd för att misslyckas på! Var delaktig i något nätverk, driv ett projekt, eller engagera dig i något, vad som helst bara det inkluderar människor. Ibland blir jag arbetsskadad och kan sitta och fundera under tex en tågresa vilka människor som egentligen stter bredvid mig eller iaf samma vagn. Kommunpolikter var det en gång och shit va mkt jag lärde mig den gången om just hans område, en annan gång var det en tågkonduktör som hade slutat på ett stort köpcenter imperium, intressant att få höra hans berättelse. Vid ett annat tillfälle var det en tjej som tyckte att min skjorta var snygg och ville bara säga det men vi fick en mkt intressant diskussion under tåg färden.

Slutsatsen är att jag är oerhört ödmjuk för vilka människor som finns runt bland oss. Varje gång jag möter människor som snackar mer än lyssnar så försvinner mitt enegagemang, eftersom den personen aldrig får nya synvinklar utan bara ser världen ifrån sin lilla erfarenhet. Självklart är varje individs erfarenheter unika och dessa ska man ta tillvara på och sprida vidare, men personer man möter som inte genuint lyssnar på andra, dem kan leva i sin lilla bubbla. Jag fyller gärna på med fler och mer erfarenheter från andra männsikor. För lika många människor som finns på jorden, lika många uppfattningar, erfarenheter, känslor, kunskap och verkligheter finns det i varje individ – DET är fakta! Och kan jag få lyssna till 1-2 personers erfarenheter varje dag så kan jag få med mig, förutom min egen, ca 20 000 andra berättelser under hela mitt liv OCH då är detta endast 0,00002 % av hela världens befolkning. Det är värt att tänka på vid tillfällen när man säger: Jag VET att….bla bla bla bla….

Det är detta som gör mig sjukt ödmjuk inför dessa olika verkligheter vi lever i men samtidigt lever på samma planet!
Varför skriver jag då om detta? Jo är man företagare och ska sälja produkter/tjänster så måste man förstå vad människor vill ha eller t.o.m inte visste att de ville ha …. Tex Apples Iphone, hur många visste att de ville ha en Iphone innan den ens fanns?

Summering:
– Ta lärdom av Zlatan och Volvos reklamkampanj – Tänk nytt och annorlunda!
– Inse att livet ska gå upp och ner. När ngt känns SKIT så visar det sig att den ”skiten” blev ju en fantastisk start på ngt annat”
– Var ödmjuk och lyssna mer på människor för att få en breddare syn på deras olika verkligheter. Detta är en fantastisk tillgång för både dig själv och ditt företagande!

Ha en fortsatt skön start på februari så hörs vi igen inom kort!;)
//Ramona