Locka kunder på webben – 5 surftyper och hur du når dem

Ebba Arnborg

Publicerades: 29 december, 2014

Som småföretagare är webben ett fantastiskt verktyg för att nå dina kunder. Men det räcker inte med att bara skapa...

Som småföretagare är webben ett fantastiskt verktyg för att nå dina kunder. Men det räcker inte med att bara skapa en hemsida, en blogg eller en Facebook-sida.

Du måste ju också få dina kunder att hitta dit, stanna kvar och läsa, och engageras att dela vidare eller ta kontakt med dig för att köpa dina varor eller tjänster.

För att lyckas måste du förstå just din målgrupp, hur den beter sig och när den kan komma i kontakt med just ditt webbinnehåll.

Här är fem olika surftyper och hur du når dem.

1. Letaren
Söker specifik information, oftast genom att använda en sökmotor som Google.

Så kan du nå dem: Genom att ha bra information på din hemsida som matchar det din kund söker efter som rör det du erbjuder, och dyka upp högt i sökmotorer.

Exempel: Driver du en cateringfirma kan det handla om att ha en sökmotoroptimerad hemsida med information om dina tjänster och priser. Dessutom kan du lägga ut festrecept, tips på dukning och råd kring budget för fester. På så sätt kommer du även upp i sökresultaten när någon funderar på andra saker kring en fest än just att hitta en cateringfirma. Genom bra information om dina tjänster vid sidan av tipsen kan du locka någon att anlita dig istället för att göra allt själv.

Läs mer: Lär dig sökmotoroptimera din sajt här.

2. Nyhetssökaren
Letar nyheter, såväl världsnyheter som mer privata, på tidningssajter, i RSS-flöden, i bloggar, i mejlens inkorg eller i sociala medier.

Så kan du nå dem: Genom att synas i media, ha en uppdaterad blogg, ett bra nyhetsbrev och skapa information som delas (av dig själv och andra) i sociala medier.

Exempel: Driver du en cateringfirma kan det handla om att lyckas bli intervjuad som expert i media. Dessutom kan du ha en blogg med tips på festdukningar och recept blandat med exempel på nöjda kunder som du lägger ut i sociala medier och sänder ut som ett nyhetsbrev till tidigare kunder.

Läs mer: Lär dig ta plats i media här och skapa kontakt i sociala medier här.

3. Tidsfördrivaren
Surfar mer planlöst, kanske på bussen i soffan framför tv:n eller i kön i mataffären.

Så kan du nå dem: Samma strategi som ovan, men lite mindre nyhetsvinkel och mer intresseväckande och tidlösa inlägg. Gärna personliga och spektakulära.

Exempel: Var mer personlig och våga använda humor. Som cateringfirma kan du dela roliga videoklipp, som ett galet youtubeklipp från ett bröllop, eller sätta ihop en lista med 10 riktigt snygga bilder på oväntade festdukningar.

4. Socialiseraren
Umgås med andra, i sociala medier, via mejl eller i forum.

Så kan du nå dem: Var aktiv i sociala medier, skriv mer personliga blogginlägg och nyhetsbrev och kommunicera i forum inom ditt område. Våga vara ännu mer personlig.

Exempel: Här handlar det om att vara mänsklig. Lyft egna frågor, misstag och lärdomar. Be om tips från dina besökare och följare. Skriv en personlig hälsning i dina nyhetsbrev.

Ta hjälp av besökare i forum, eller skriv svar i forum och länka till din hemsida eller blogg. Som cateringfirma skulle det kunna vara att gå in och svara på frågor i bröllopsforum. Eller starta en tråd ”fråga cateringfirman – allt om din bröllopsfest”. Det bygger ditt varumärke och får kunderna att få förtroende för dig. Se bara till att du har tiden att lägga.

Läs mer: Åre skidfabrik tog fram en ny skidmodell med hjälp av besökare i skidforumet Freeride. Läs hur de gjorde det här.

5. Shopparen
Är på jakt efter att handla. Vilken dröm, va!

Så kan du nå dem: Ha en bra webbshop, kort och gott.

Exempel: Som cateringfirma kan det innebära att ha ett bra beställningsformulär på din hemsida.

Läs mer: Här lär du dig starta webbshop på en dag.

Jag kommer gå in på hur du lyckas med de här olika delarna mer i detalj framöver. Nästa gång kommer jag gå igenom hur vi läser på webben och tipsen som hjälper dig att skriva fängslande texter. Vill du få ett mejl när jag uppdaterar bloggen, mejla ebba.arnborg@gmail.com.