Vad gör jag när kunden vägrar att betala?

Ramona Byrö

Publicerades: 22 januari, 2013

454 dagar…

Så många dagar har det gått efter att vår kundfordran borde ha varit betald.
Ibland händer det att våra kunder inte betalar. Det  kan drabba oss företagare på olika sätt, vi kan få likviditetsproblem. För mig har alla tidigare kunder till slut betalat och det som jag ska berätta om nu har jag aldrig tidigare varit med om! Inget jag önskar någon hamna i!
 

När jag såg att denna kund  inte betalade in så tog jag telefonkontakt och frågade varför. Då kom det förklaringar om det ena och det andra, vilket gjorde att jag tog emot ursäkten och vi gjorde upp en betalningsplan. Den struntade kunden i – även den nya betalningsplanen. Eftersom de aldrig återkopplade till mig, växte aggressionen och besvikelsen inom mig.

Själv stod jag också med stora fakturabelopp i bolaget som skulle betalas. Eftersom jag inte heller hade tillräckligt med pengar så gjorde vi upp en betalningsplan och till skillnad från min kund, så fullföljde jag den plan jag utlovat!

NU började det bli riktigt kämpigt! Vad gör jag nu, de betalar ju inte!

Efter lite googlande på olika företagssajter som gav tips på hur man får kunder att betala sin faktura, så hittade jag 1-10 tips lite här och var. Tipsen var väl ok, men skulle vilja att det fanns fler tips/råd om hur man gör när inte telefonsamtal, betalningsplan eller Kronofogden hjälper. Då behövs det verkligen krafttag, och vad gör man då?

Så här har förloppet varit:
1. Oktober 2011. Jag skickar ut en faktura på totalt 74 573 kr

2. December 2011, Förfallodatumet har gått över 2 månader, så jag kontaktade dem via tfn där vi gjorde upp en betalningsplan. Men inga pengar kom in!

3. Mars 2012., Efter flera mail och samtal under våren utan resultat, kontaktade jag ett inkassobolag.

4. Maj 2012. Med nya ytterligare avgifter sattes en process igång där inkassobolaget tog över och skickade krav, men inget hände, absolut inget.

5. Aug 2012. Inkassobolaget frågade hur vi går vidare och jag beslutade mig för att driva det vidare mot Kronofogden, vilket känns i hjärtat då jag verkligen vill hjälpa kunden så långt det går. Men när de helt struntade i att kontakta mig fanns det inget annat val.

6. Aug 2012. Kronofogden skickar ut ett Delgivningskvitto som det skuldsatta företaget måste skriva på, men de lyckades även här hålla sig undan!

7. Okt 2012. Möter de upp mig och berättar läget och lovar på heder och samvete att betala fakturan. Äntligen tog de kontakt med mig, så med blandade känslor väcktes ett litet hopp. Trots att de skadat förtroendet rejält! Vad ska jag göra, har ju inget alternativ i det läget än att försöka tänka positivt.

8. De kontaktar mig och säger att ”Tar du bort ärendet ifrån Kronofogden så lovar vi att betala in 10 000 kr samma dag. Dagen efter meddelar jag dem att ärendet är avslutat – men tror ni att det kom in några pengar!? Stämmer bra, för det gjorde det inte heller! Nu övergår besvikelsen till en ännu mer frustation, inte i första hand att de inte betalar, utan främst att de LJUGER mig rakt upp i ansiktet. De säger att de ska betala men struntar totalt i det!

10. Nov 2012 kontaktar jag ett annat bolag som också har en stor kundfordran på det skuldsatta företaget och frågar hur de tänker gå vidare. De hade gjort samma sak som jag och avslutat ärendet hos Kronofogden med tron att de skulle betala sin skuld, men tänkte nu gå vidare till Tingsrätten eftersom inga pengar kommit in.

11. Jag gör samma sak och ringer Stockholms Tingsrätt för att höra hur man går tillväga. -Du kan antingen gå direkt till oss men då kostar det en liten slant, eller att fortsätta driva igenom ärendet hos Kronofogden som förr eller senare lämnar över det till oss.
Stora företag har säkert rutiner för detta men med ett litet bolag tar det på krafterna.

12. Dec 2012. Jag kräver att de betalar in 5 000 kr på tisdagen annars går jag vidare till Kronofogden. De lovar att betala – MEN INGET händer!

Ni kan säkert tycka och fundera över VARFÖR jag ger dem en massa tid, men vill bara poängtera att dels har jag aldrig suttit i denna situation tidigare och framförallt, är det så att de går i konkurs så får jag inte ut en enda krona. Det ska tilläggas att företaget har ca 13 anmälningar på sig och att hålla balansen, mellan att kräva bolaget i konkurs eller ha en försiktig tydlig dialog, den är svår! För vilket alternativ kommer jag att vinna på i slutändan?

13. Till slut spricker det totalt. Jag vill träffa dem en gång för alla efter alla julledigheter. Vi bokar möte på Bromma Flygplats kl. 18,00. Tro det eller ej, men de dyker upp. Vi sätter oss i restaurangen och efter ca 20 minuter klarar jag inte av mer mentalt. Reser mig upp, höjer rösten och knyter ihop knytnäven och skakar av ilska. Det som gjorde att jag brast var den enes kommentar som löd:

– Ni skiter ju fullständigt i om vi överlever eller ej, är inte det ganska viktigt för att vi överhuvudtaget ska kunna betala några pengar!

Detta får mig att totalt explodera och glömmer för en stund att vi står på en av de mest trafikerade flygplatserna i Sverige. Samtidigt som jag tydliggör för dem hur tillmötesgående jag varit sedan 1,5 år tillbaka, så smäller jag knytnäven rejält i bordet efter varje min mening. Ca 5 minuter senare lämnar jag platsen och min kollega tar över – innan jag exploderar helt!

Dagen efter kommer ett mail om att de ska betala in skulden. Men av någon anledning har beloppet sänkts  och jag vägrar acceptera ett icke fullständigt belopp, vilket jag tydligt skriver tillbaka. Nu är det upp till bevis – kommer de att betala sin skuld eller inte!?