<![CDATA[]]>

Gör som Olle och Ulla – få företaget att växa

Camilla Björkman

Publicerades: 27 oktober, 2010

Gör som morotsodlare Olle och Ulla Hollmer – försök få ditt företag att växa. I Driva Eget finns 10 sidor om hur man bäst gör. Här är några viktiga råd.

Grönsaksgrossisten Delta Grönt AB i Sundsvall har vuxit till en omsättning på nästan 30 miljoner och har sju anställda.

– Vi hade inget val. Skulle vi vara kvar på marknaden var vi tvungna att växa. Det går inte att odla grönsaker som heltidssysselsättning med personal och maskiner om man inte är en av de stora, säger Ulla.

Hon vill ge andra som vill växa råg i ryggen:

– Det är bara att gasa på, man ska inte tveka så mycket när man väl är igång. Vi har kanske tvekat lite för mycket under åren.

Hennes bästa råd för att växa är att vara noga när man anställer och sedan våga ge ansvar till personalen. Så gäller det att ha koll på pengarna:

– Man hamnar ofta i likviditetsbrist när man växer snabbt, det är också viktigt att planera. Att inte tänka på det kan vara spiken i kistan om man har otur, menar Ulla.

Mikael Lindqvist, som sålt företaget Portal för 125 miljoner och också är med i tidningsspecialen om att växa, ger här råd till dig som vill få ditt företag att växa:

  1. Fokusera alltid på kunderna. Var ständigt lyhörd för vad de önskar och försök anpassa dig efter deras behov och önskemål. Sprid den inställningen i hela företaget så att alla alltid vet att detta har högsta prioritet.
  2. Knip anställda tidigt. Stirra dig inte blind på CV:n när du anställer. Driv och engagemang att lyckas är viktigast. Fånga upp sådana personen tidigt, och forma dessa till trogna och engagerade medarbetare.
  3. Bygg ett team. Skapa en laganda där alla springer mot samma mål. Det gör du genom att ha kul med dina anställda, men också genom att verkligen se varje individ och visa dem att de är en viktig del i laget.
  4. Bygg personliga relationer. Det är bra personliga kontakter som affärer i slutändan alltid handlar om. Konkurrenterna kan alltid överträffa dig med bra produkter och billigare priser, men genom att hela tiden ligga nära kunden har du ett enormt försprång.
  5. Produktutveckla – efter ett tag. Fokusera på din kärnverksamhet så länge du kan, och se till att bli riktigt bra på den i stället för att göra en massa olika saker. Först när du har kärnverksamheten på banan kan du börja produktutveckla för att växa.

Ur ett tiosidigt tema i Driva Eget nr 5/2010.