Tipptapp tar steget ut i världen.

Skräpet blev till guld med Tiptapp

Samuel Karlsson

Publicerades: 29 mars, 2018

Idén med Tiptapp kom direkt ur irritation. Ett bra sätt att komma på nya affärsidéer. Då är behovet extra tydligt.

– David, en av medgrundarna, blev otroligt frustrerad när han behövde bli av med saker, snabbt och lätt, utan att hitta en bra lösning. Då fick han idén till Tiptapp och skickade ett mms till mig som ironiskt nog hamnade i skräpmejlen, berättar Tim Bjelkstam, vd och medgrundare av Tiptapp.

Ett halvår senare hade de en första version av appen klar, där du som användare lägger ut vad du behöver bli av med och vad du betalar för att någon ska göra jobbet åt dig. Pling! Så har någon svarat, någon som vill göra jobbet och snart är prylarna borta. Antingen har de fått nya användare eller kommit till återvinning.

Företaget tjänar tio procent på varje affär som görs.

– Vi sökte efter olika affärs-idéer inom delningsekonomi, det var ett driv och kall som vi hade. När vi fick idén sökte vi över hela världen men hittade inget liknande. Det gjorde beslutet att satsa enklare när vi hade en nisch som ingen utforskat.

Utmaning att skala upp Tiptapp

De testade appen först lokalt på Lidingö och den fungerade som de hade tänkt. Därefter följde Storstockholm.

När Driva Eget når Tim är han i London för att undersöka om det är en möjlig stad för Tiptapp att lanseras i.

Totalt har de tagit in 30 miljoner i externt kapital och har gått från att bara vara de första fyra medgrundarna till snart 13 anställda. Allt på två år.

– Vår största utmaning nu är att växa ännu snabbare. Vi vet att produkten är rätt, vi har fått en fantastisk respons, men vi vill få fler att upptäcka den och testa. Det tar tid. Där önskar vi att det gick fortare. Vi söker flera marknadsföringskanaler, men det här är ett nytt beteende och det finns en tröghet.

Hur ska ni göra för att lyckas?

– Det finns egentligen bara ett sätt. Att testa en vansinnig massa olika saker. Fortsätta och inte ge sig. Utvärdera, skruva, släppa det som inte funkar och gå vidare till nästa grej. Effektivt skala upp. Det är bara hårt jobb som gäller, säger Tim.

5 smarta tech-tips

  1. Det låter klyschigt, men det gäller att identifiera ett problem som du känner dig övertygad om att du har en träffande lösning på.
  2. Testa din idé. Även om den har testats förr – testa igen. Varje tajming är unik. Vår idé hade inte alls funkat för tre–fyra år sedan.
  3. Ha ett litet och enkelt koncept. Vi utgick från att göra minsta möjliga för att få ut appen på marknaden. Vi tog bort alla finesser och siktade in oss på det minsta som krävdes. Sedan kan du skruva på idén.
  4. Det hjälper inte att fråga om folk kommer att använda din produkt eller tjänst, du måste se dem göra det. Därför måste du bara ut i verkligheten och testa.
  5. Se till att ha teknisk kompetens i grundteamet, på insidan, snarare än att köpa in dyra konsulttjänster. Om tekniken är hjärtat måste du äga den. Det är absolut viktigt.