<![CDATA[]]>

Lägg tid på innehållet i din webbshop

Ebba Arnborg

Publicerades: 13 mars, 2017

Först och främst måste du ha riktigt bra produktinformation. Berätta varför kunden ska köpa just dina varor, tänk på att detaljer ofta gör oss lugna och trygga – och sugna – på att handla. 

Satsa på bra bilder och eventuellt film. Många häller in standardbeskrivningar för produkterna från tillverkarna. Men texterna avgör hur högt du hamnar i Google, så lägg tid på att skriva egna.

Våga också synas själv på sidan. Att du är liten är ingen svaghet, tvärtom. Så kliv fram och visa vem du är, det kan göra dina besökare tryggare att handla. Tänk på din e-shop som en vanlig butik, där du skulle stå bakom kassan och ta emot kunden personligen – och därmed locka den från de stora jättarna. Du behöver inte berätta allt om dig, men varför inte ha namn, bild, kontaktuppgifter och kanske några rader om varför du valt att starta affären?

Kom också ihåg att ha tydliga köpvillkor (vad gäller kring frakt, returer och öppet köp?) och kanske en sektion där du besvarar vanligt förekommande frågor.

Överväg även att dela med dig av råd och tips kopplade till din nisch och dina produkter. Det kan locka kunder (och kanske användas i ett nyhetsbrev?) och även vara bra för din sökordoptimering så att du hamnar högt i Google när kunder söker efter sådant som dina varor kan hjälpa dem med.

Läs mer om smarta funktioner!

Läs mer om e-handelsplattformar!

Läs mer om betallösningar!

Läs mer om hur du hittar rätt produkt!