<![CDATA[]]>

Få fler följare i sociala medier med en tävling

Ebba Arnborg

Publicerades: 15 december, 2014

Vill du öka antalet följare i sociala medier? Gör som Cecilie Östvik i Linköping, anordna en tävling. Så här lyckas du på Facebook och Instagram.

Cecilie Östvik säljer barnkläder och barnartiklar. Med 6000 följare på Instagram och 3000 följare på Facebook lockar hon kunder både till sin butik Brands for kids i Linköping och sin webbshop på brandsforkids.se.

– Jag ser direkt när jag lägger ut en bild på en produkt på Instagram och Facebook att det säljs mer av den i webbshoppen. Lägger jag dessutom fram varan i butiken  dröjer det inte länge förrän någon är där och fingrar på den och säger: ”Den där såg jag på Instagram”, säger hon.

Mest effektivt för Cecilies sociala kanaler har varit snygga bilder och tävlingar. På Instagram går tävlingarna ut på att folk kan vinna produkter genom att dela vidare en bild som gör reklam för hennes konto.

– Jag blir chockad av att andra småföretagare inte fattat grejen med sociala medier. Våga, starta bara någonstans! Det tar inte så lång tid, säger hon.

Läs mer om Cecilie i nya numret av Driva Eget – och få hennes 10 bästa tips för att lyckas med sociala medier som småföretagare. Inte prenumerant? Bli det här, eller läs var du kan köpa digitala och fysiska lösnummer.

Så anordnar du en tävling för att få fler följare:

Det får inte vara ett lotteri

Först och främst: Det är inte tillåtet enligt lag att bara lotta ut vinster. Det räcker alltså inte som motprestation för att vinna att man bara har ”gillat” något eller ”dela” något med sina vänner.

”Ett arrangemang som avgörs med slumpens hjälp, är ingen tävling utan räknas som ett lotteri och kräver tillstånd. Tillstånd kan inte ges till privatpersoner eller företag.” skriver Lotteriinspektiuonen på sin hemsida.

Det måste vara fråga om ett tävlingsmoment där man exempelvis ger förslag till en slogan eller svarar på kunskapsfrågor. Det får dock inte vara för enkelt. Läs mer om skillnaden mellan lotteri och tävling i en pdf av Lotteriinspektionen, klicka här.

Så lyckas du på Facebook

Förut var man tvungen att skapa en app för att få göra tävlingar på Facebook men nu får man göra det direkt som ett vanligt inlägg. Lägg upp din tävling, med information om vinster och tävlingsregler tillgängliga som en vanlig post på din Facebooksida. Du måste skriva att tävlingen inte har något med Facebook att göra.

Du får inte kräva att de som tävlar ska dela din post. Men tävlingsmomentet får bestå i att de kommenterar din tävlingspost. Dessutom får du använda likes som en röstningsfunktion, exempelvis ”svara på två frågor och motivera varför just du ska vinna, motiveringen med rätt svar och flest gilla-markeringar vinner ’publikens pris’. Dessutom utser vår jury två vinnare.” Genom att tävlanden gillar och kommenterar din tävlingspost finns goda chanser att den visas för deras Facebookvänner och du får ökad synlighet.

Det är oklart om Facebook tillåter att du kräver att de som tävlar även gillar din sida, men du kan vänligt uppmuntra dem att göra det. Då får du fler följare, och på Facebook kan din sida då även dyka upp i vännerna till de som gillats flöde – så får du extra exponering. Nackdelen är att du riskerar att få följare som inte är intresserade av dig egentligen. Då kanske de inte gillar dina kommande uppdateringar, vilket kommer göra att Facebook inte visar dina uppdateringar för lika många av dina följare.

Läs mer om Facebooks regler för tävlingar här

Och här:  https://facebook.com/page_guidelines.php

Så lyckas du på Instagram

Lägg upp din tävling, med information om priser och tävlingsmomentet som en vanlig bild.

Låt en del av tävlingen vara att de som tävlar postar vidare din tävlingsbild i sitt flöde. På så sätt får du exponering till alla deras följare. Att dela vidare ”regramma” en bild på Instagram kan man antingen göra via en app, eller genom att ta skärmdump på bilden och ladda upp som en vanlig bild på ens konto.

För att du ska kunna hitta alla vidaredelade bilder måste du be de tävlande att ange en hashtagg (det vill säga ett ord som skrivs ut med tecknet # före, exempelvis #drivaeget) som är så unik att det inte dyker upp massa andra bilder där. De som tävlar måste också ha en öppen profil annars får du inte se deras bilder.

Du kan även kräva att de som tävlar ska gilla dig på Instagram. Tänk på att inte ha för många moment, och på att du inte bara vill ha så många följare som möjligt – det är viktigare att det är rätt personer som följer dig.

För att få fler som tävlar är det bra om du taggar upp ditt tävlingsinlägg med hashtaggar som #tävling eller andra relevanta ord inom just ditt område som du tror att många användare söker på.