<![CDATA[]]>

Fem råd från Richard Branson

Camilla Björkman

Publicerades: 23 januari, 2012

Från rätt kundservice till en logga som sticker ut – här är fem råd från superentreprenören Richard Branson till entreprenörer i startgroparna.

Richard Branson, grundare av Virgin-imperiet och författare till flera bästsäljande böcker om entreprenörskap, har delat med sig av entreprenörsråd till sajten Entrepreneur.com.

Här är en sammanfattning av fem av dem:

1. Tänk nytt i en trött bransch
Bransons råd: Hur skiljer du dig från andra företag? Hur ska ni nå ut till dina målgrupper? Varför ska kunder väljer dina produkter och tjänster över dina konkurrenters? Berätta för potentiella kunder att du har ett nytt tänk i en trött industri, och du kommer att fånga deras uppmärksamhet.

2. Jobba på servicen
Bransons råd: Bra kundservice börjar på toppen. Om dina äldre medarbetare inte får till det, kan även den starkaste länken längre ner i organisationen påverkas. Inget företag kan utbilda sina medarbetare att hantera varje situation, men du kan sträva efter att skapa en miljö där de känner sig hemma att göra sitt bästa.

3. Fyll din logotyp med ett värde
Branson råd: När du designar en logotyp för att nå ut till potentiella kunder för första gången, är det lätt att vilja göra en logotyp som ser väldigt ”corporate” ut. Konsekvensen blir att den inte har någon direkt karaktär. Vad du än bestämmer dig för att din logotyp ska stå för, se till att du uppfyller det.

4. Delegera
Bransons råd: Att ta ett kliv tillbaka gör att du som grundare får mer tid att fokusera på helheten. När nya medarbetare är på plats och företaget är igång, testa och se hur väl företaget fungerar utan din hjälp. Då ser du var problemen finns och, ännu viktigare, hur väl du har lärt dig att delegera.

5. Håll dig uppdaterad
Bransons råd: Ta dig tid att ta reda på vad dina medarbetare faktiskt gör en vanlig dag. Fråga sedan dig själv: hur är de anställdas arbetsförhållanden? Är folk energiska och kreativa? Har du de resurser som du behöver? Vilka problem skulle du fixa om du kunde? Uppmana din personal att kontakta dig med idéer och problem.

Text uppdaterad: 140828