8 ”red flags” hos kunder – kan det löna sig att tacka nej till en kund?

Ebba Arnborg

Publicerades: 22 november, 2024
Foto av: AdobeStock

Är alla jobb värda att ta? Eller kan att tacka nej till en kund ibland vara det smartaste beslutet du tar för ditt företag? Här är varningstecknen att hålla utkik efter – och hur du kan hantera dem.

En ny kund – hurra! Eller? Som företagare är det lätt hänt att vilja vända ut och in på sig själv i tron att varje kundförfrågan är en möjlighet som bara inte får gå förlorad. Men sanningen är att det faktiskt finns kunder som kan stjäla mer tid och energi än vad de är värda. I värsta fall kan de till och med skada ditt rykte, ditt välmående eller din ekonomi.

Att tacka nej till en kund kan därmed vara en investering i din affärsverksamhet. Eller så kan du överväga att ta kontroll över situationen genom att diskutera igenom förutsättningarna tydligt så att både du och din kund kan bygga långsiktig framgång och lönsamhet.

Begreppet ”red flags” (röda flaggor) används ofta för att beskriva varningssignaler i kärleksrelationer, och det är faktiskt minst lika relevant i affärsvärlden. För även här är det bra att kunna identifiera tecken på att något kanske inte står rätt till. Ifall du känner igen varningstecknen i ett tidigt skede kan du nämligen ta relevanta steg för att undvika allt för energikrävande samarbeten, ekonomiska förluster och stress.

8 ”red flags” – då kan det vara rätt att tacka nej till en kund

1. Otydliga förväntningar eller krav som ändras

En kund som inte kan beskriva sina behov på ett tydligt sätt kan skapa problem redan från start. Om de dessutom ändrar sina krav flera gånger under processen utan att förstå konsekvenserna, riskerar det att leda till överarbete och frustration.

Så kan du göra: Ta för vana att tydligt specificera mål och förväntningar så tidigt som möjligt och dokumentera allt i ett tydligt avtal för att minimera risken för missförstånd.

2. Nedvärderande attityd mot ditt arbete

Kunder som visar bristande respekt genom att ifrågasätta dina priser, din kompetens eller din expertis kan bli svåra att samarbeta med. Om någon exempelvis säger saker som ”Det där borde väl inte ta så lång tid?” eller ”Kan du inte bara fixa det?”, kan det vara ett tecken på att de inte värderar din tid eller ditt arbete. Ett hälsosamt samarbete bygger på ömsesidig respekt.

Så kan du göra: Lyft fram din erfarenhet, din kompetens och resultaten du skapar och var tydlig med hur du arbetar, vad dina tjänster inkluderar och vilka dina priser är.

3. Försenade betalningar

Ett varningstecknen är kunder som har svårt att betala i tid eller exempelvis försöker förhandla bort betalningstider. Försenade betalningar kan snabbt bli ett återkommande problem som påverkar din likviditet negativt.

Så kan du göra: Gör din research och överväg att kräva förskottsbetalning vid osäkerhet.

4. Obalans i kommunikationen

Om en kund redan i början kräver svar direkt på kvällar eller helger, eller skickar flera meddelanden på raken i flera olika kanaler, kan det vara ett tecken på att de saknar förståelse för gränser. Detta beteende riskerar att eskalera och leda till att du känner dig överväldigad.

Så kan du göra: Sätt tydliga ramar för kommunikationen från början för att skydda din tid och ditt välmående.

5. Vill undvika skriftliga avtal

Kunder som helst vill hålla allt ”enkelt” genom muntliga överenskommelser kan innebära stora risker. Att undvika skriftliga avtal kan tyda på bristande seriositet eller en ovilja att binda sig.

Så kan du göra: Ett tydligt kontrakt skyddar både dig och kunden och är ett måste för att undvika problem längre fram i samarbetet.

6. Hög personalomsättning

Detta är inte alltid uppenbart i början av en relation, men om du märker att flera olika kontaktpersoner byts ut under kort tid, kan det signalera interna problem hos kunden. Ofta innebär detta brist på kontinuitet, vilket kan orsaka ett mer tidskrävande arbete för dig.

Så kan du göra: Fråga om deras struktur och vem som är din primära kontaktperson för att få en tydligare bild av organisationen.

7. Förväntningar på rabatter utan rimliga förklaringar

Om en kund redan i början antyder att de förväntar sig en rabatt eller specialpris utan att ha en stark motivering till varför, kan det vara en signal om att de inte ser värdet i det du erbjuder. Detta kan även leda till att de fortsätter att försöka pressa priserna längre fram i samarbetet.

Så kan du göra: Stå på dig och visa varför ditt arbete är värt sitt pris.

8. Brist på engagemang

Ifall kunder är svåra att nå, undviker möten eller inte tar sig tid att diskutera projektet ordentligt kan det antyda att de saknar intresse för projektet. Detta kan vara ett tecken på att de inte är tillräckligt investerade i projektets framgång, vilket kan leda till problem längre fram.

Så kan du göra: Säkerställ att de är beredda att bidra med det engagemang som krävs för att projektet ska lyckas.