Vågar du satsa när andra tvekar? Så lyckas du som företagare i tuffa tider

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 9 januari, 2025
Publicerades: 16 januari, 2025
Foto av: AdobeStock

Nyföretagandet är på sin lägsta nivå sedan finanskrisen, men det betyder inte att du måste ge upp dina företagardrömmar. Med rätt strategi kan du inte bara överleva – utan också blomstra. Här är vad du behöver veta för att lyckas som företagare i tuffa tider!

Samtidigt som Sverige brottas med hög inflation, stigande räntor och minskad köpkraft har även drömmen om eget företagande fått sig en törn. Undersökningar från Sifo/Visma visar att bara 27 procent av svenskarna idag drömmer om att starta företag, jämfört med 33 procent 2021.

Antalet nya företag i Sverige har också nått sin lägsta nivå sedan finanskrisen 2009. Enligt Bolagsverket har nyföretagandet minskat med hela 27 procent sedan rekordåret 2021, och under 2024 registrerades bara 57 400 nya företag.

Så vågar du driva bolag nu? Svaret är ja – om du går in med rätt förberedelser och en medveten strategi. I osäkra tider är det ofta de modiga och genomtänkta besluten som leder till framgång.

Läs också: 25 tips till dig som ska starta företag i år – dags att våga?

Att starta och driva företag i utmanande ekonomiska tider kräver att du är extra noggrann med din planering.

Trots utmaningarna är småföretagarna fortfarande motorn i svensk ekonomi – fyra av fem nya jobb skapas i små och medelstora företag. Genom att våga satsa, samtidigt som du håller koll på din ekonomi och anpassar dig till marknadens behov, kan du inte bara överleva utan även lyckas.

6 strategier – lyckas som företagare i tuffa tider

1. Håll koll på dina kostnader

I tider av osäkerhet är det avgörande att ha stenkoll på ekonomin. Det handlar inte bara om att göra en budget utan att verkligen förstå var pengarna tar vägen.

Genom att analysera dina fasta kostnader kan du identifiera vilka utgifter som är nödvändiga och vilka som kan skäras ner. Att förhandla om bättre villkor med leverantörer eller minska onödiga lagerkostnader är enkla men effektiva åtgärder.

Följ upp din budget regelbundet, för att få en tydligare bild av ditt kassaflöde i realtid – så att du snabbt kan justera om det behövs.

2. Satsa på en hållbar affärsidé

Att välja rätt affärsidé är särskilt viktigt i tuffa tider. Fokusera på att lösa verkliga problem för dina kunder. Gör en enkel marknadsundersökning för att förstå vilka behov som är aktuella just nu och vilka produkter eller tjänster som faktiskt efterfrågas.

Fråga dina potentiella kunder om de skulle vilja köpa det som du erbjuder – och lyssna noga på svaret. Kolla med dina befintliga kunder vad som saknas i ditt erbjudande. Genom att lyssna på dina kunder kan du hitta nya sätt att addera värde och anpassa dina erbjudanden efter deras situation.

3. Bygg en ekonomisk buffert

En stabil buffert ger dig trygghet och handlingsutrymme om intäkterna inte kommer direkt. Att ha tre till sex månaders fasta utgifter sparade är en bra tumregel.

Om du redan driver företag, se över din kassaflödesplanering regelbundet och prioritera att säkra likviditeten. Separera gärna din buffert från dina dagliga konton för att undvika att pengarna används till spontana utgifter.

Läs också: Kickstarta din försäljning i januari: Så får du en riktigt het säljstart

4. Nätverka och hitta samarbeten

Relationer är en viktig del av framgång, särskilt i tuffa tider. Att bygga nätverk med andra småföretagare kan leda till oväntade möjligheter, oavsett om det handlar om samarbeten, delade resurser eller nya idéer.

Delta i lokala nätverksträffar eller branschspecifika forum och våga ta kontakt med andra som står inför liknande utmaningar. Genom att dela erfarenheter kan ni hjälpa varandra att växa.

5. Kommunicera med kunderna

Att bygga starka kundrelationer är viktigare än någonsin. Regelbunden och tydlig kommunikation stärker förtroendet och gör att kunderna känner sig trygga med att välja dig.

Överväg att skapa nyhetsbrev, använda sociala medier – och se det som en tvåvägskommunikation: be om feedback för att bättre förstå vad dina kunder behöver och hur du kan förbättra din service.

6. Var flexibel och anpassningsbar

De företag som klarar sig bäst i kriser är ofta de som kan anpassa sig snabbt till nya förhållanden. Våga tänka utanför boxen, testa nya idéer och var inte rädd för att förändra din affärsmodell om det behövs.

Se också till att ha en plan B – och kanske till och med en plan C – för att vara redo om saker och ting inte går som planerat.

Läs också: Har du koll om konkursen knackar på?