<![CDATA[]]>

10 trender för småföretagare även du tjänar på att känna till

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 25 oktober, 2014

Från ”smarketing” till delningsekonomi – här är de tio hetaste trenderna som småföretag vill haka på just nu. Och som även du kan vinna på att känna till.

I Driva Egets stora, numera årliga trendtema (nr 7/2014) listade vi 29 av de hetaste trenderna som småföretagare kan haka på just nu. Det var allt från branscher som växer i raketfart till trender som sprider sig runt världen.

Även du som riktar dig till småföretagare med tjänster och produkter vinner förstås på att känna till vad som är på framfart. Här har vi därför plockat ut tio av trenderna vi tror att du vill läsa mer om:

1. Prenumerationstjänster – box it up!
Subscription based e-commerce (subcom) – att erbjuda prenumerationer på sina produkter – har fått ett kraftigt genomslag. Digitala tjänster som Netflix och HBO vinner mark och den svenska musikstreamingtjänsten Spotify nådde i år 10 miljoner betalande prenumeranter. Abonnemangen kan även innefatta fysiska varor som middagar eller strumpor.

2. ”Smarketing” ritar om säljbranschen
Den nya försäljningstrenden kallas ”smarketing”, en sammanslagning av sälj och marknadsföring. Trenden öppnar för småföretagare som vill sälja sökmotoroptimering, content marketing och sociala medier-strategier. Läs mer om det här.

3. Integritet och kryptering allt viktigare
Internetanvändares största orosmoln i dag är integritet och identitet, personliga data, ekonomiska tillgångar och barnens säkerhet, enligt en undersökning av B2B International. Här finns alla möjligheter för små oberoende företag med smarta lösningar att nå förtroende och kunder globalt.

4. E-handeln flyttar in i mobilen
Det finns över sex miljoner smarta mobiler i Sverige och de används i tre av fyra köp, enligt Google. Hittar du rätt här har du fantastiska affärsmöjligheter.

5. Mobilitet kommer stort
Nästan vartannat företag har gett IT-avdelningarna större budgetar för framtida mobilitetsprojekt, enligt en ny, global undersökning från Aruba Networks.

6. WHOP-ar – en kraft att räkna med
Begreppet ”whop” står för Wealthy Healthy Older People. Det vill säga äldre personer utan hemmaboende barn som är friska och har tid och pengar som de gärna lägger på upplevelser. De är en marknadskraft att räkna med.

7. Låt kunden göra jobbet
Att låta kunden göra en större del av jobbet i beställningsprocessen är en trend som öppnar upp sig när alltmer blir digitalt. Sollefteåföretaget Arifiq var från början ett tryckeri men säljer i dag en molnbaserad tjänst för tryckeribranschen. Här kan kunderna själva ta fram en tryckerioffert online på några sekunder – en win-win-deal.

8. Big Data = big cash
Den som vet mest om kunden i framtiden kommer att tjäna mest pengar. Big data går ut på att samla in all tänkbar information om kunder och deras beteende. Med ny teknik och lojalitetsprogram eller inloggningskrav kan information om kundens preferenser, webbeteende, köp och liknande samlas in och användas för att styra vad som ska visas för kunden – innehåll, erbjudanden, utbud och annonsering.

9. Robotar tar över
Digitaliseringen går i rekordfart och vartannat jobb kommer att ha automatiserats inom 20 år, enligt en ny studie från Stiftelsen för Strategisk Forskning. Det finns många affärsmöjligheter i trenden. Molnbaserade tjänster, appar och program – allt som hjälper företag att automatisera arbeten eller delar av dem.

10. Samarbeten öppnar för nya produkter och tjänster
Samarbeten och nya konstellationer är framtidens framgångsrecept. Ta hjälp av omvärlden via crowdfunding för finansiering, eller crowdsourcing för att hitta nya idéer och produkter. Gå samman med andra företagare för att gemensamt slåss mot jättarna – i nätverksutbyten eller genom att dela lokal.