Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

10 sätt att kapa kostnader i ditt företag – så här sparar du pengar!

c80bb5db71c9b76f7a6e2baf51511976
Maja-Stina Skarstedt 24 november, 2023 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
10 sätt att kapa kostnader i ditt företag

Foto: 10 sätt att kapa kostnader i ditt företag

Känner du av tuffare ekonomiska tider? Nu – och egentligen alltid! – är det klokt att kapa kostnader i företaget.För vet du? Med mindre kostnader har du större möjligheter att satsa på rätt saker. Här spanar vi in tio saker du kan göra idag.

Det finns olika typer av kostnader i företaget som du bör se över:

  • Fasta kostnader – alltså kostnader som rullar på månad efter månad. Exempelvis löner, hyra och räntor.
  • Rörliga kostnader – alltså kostnader som varierar beroende på vilken fas du är i företaget eller säsong. Exempelvis resor, inredning och andra inköp.

Redo? Nu tar vi fram stora saxen och spanar in tio viktiga kostnader att kapa.

1. Förhandla om lokalhyran

Hyror brukar vara en hög kostnad för många företag. Här går det att försöka förhandla ned, speciellt i tider när fastighetsbranschen har det tuffare. Många företagare har sedan pandemin tajtat till sina ytor eller flyttat hem delar av verksamheten. Ta en dialog med din hyresvärd.

Om du vill vara kvar i befintlig lokal – be om en rabatt på era kostnader mot att ni förlänger kontraktet en viss tid.

2. Se över kostnader för billeasing

Behöver ni alla fordon i företaget? Stäm regelbundet av vilka fordon som nyttjas och om ni kan göra er av med något. Inte bara viktigt för företagets ekonomi utan också en hållbar fråga.

Om du leasar en bil eller bilar är det också lägligt att ta en årlig koll och jämförelse kring ditt avtal. Kan du få ett bättre någon annanstans?

3. Rensa bland alla digitala tjänster

Du har säkert ett webbhotell, betalar för lagring, licenser av programvara och kanske regelbunden assistans av din webbplats? För att inte tala om alla digitala prenumerationer som dras från företaget varje månad. Ta ett kontoutdrag och markera alla digitala tjänster. Bestäm dig för att kapa tio procent – eller mer – av dessa kostnader till nästa månad. Här går det att spara pengar!

4. Samla företagets lån

Har ditt företag lån? Försök samla dessa för bättre villkor. Du ska också regelbundet se över alternativen till dina befintliga lån. Finns det något med lägre ränta? Var beredd på att byta långivare!

Tänk också på att inte agera bank eller långivare åt dina kunder. Se till att fakturera i tid, så att du har en god likviditet i ditt bolag. Det gör dig mer ekonomiskt hållbar som företagare.

5. Välj företagskort anpassat för din verksamhet

Beroende på vilken verksamhet du har i företaget bör du också fundera på vilka konto- och kreditkort som du använder. Om du kör mycket och köper en hel del bränsle finns kort där du kan tjäna in bonus. Här kan du också regelbundet jämföra kort på olika jämförelsesajter. Kom ihåg: Se upp med vilka avgifter som de tar för dina kort och för eventuella extrakort.

6. Sänk elförbrukningen

Elen har stuckit ut bland våra kostnader – men vi har också blivit bättre på att sänka den, på grund av skyhöga elpriser. Det kan ändå finnas kronor att spara här. Se över var ni förbrukar mest. Uppvärmning och nedkylning brukar kosta. Likaså drar elektronisk utrustning, belysning och vitvaror en hel del. Plocka fram en lista och gör det till en gemensam utmaning med dina anställda – att löpande minska. En hållbar fråga, även för ekonomin.

7. Köp in begagnat – eller hyr prylar

Om du ska köpa in inredning till företaget – välj begagnat. Mycket billigare! Fundera också på vilka inventarier som är bättre att hyra in vid behov än att köpa helt nytt.

Här kan du spara pengar på att inte äga och sköta om teknik och andra prylar själv, utan hyra in vid behov.

Inspireras av: Ulrika Edblad Baumann – företagaren och inredaren som fokuserar på återbruk i sina projekt

8. Välj digitala möten hellre än fysiska

Visst, ibland behöver vi ses för att göra affärer. Det är ju trevligt också! Många möten går annars alldeles ypperligt att göra på distans. Du sparar in både resekostnader och restid på att köra digitalt – så långt det går.

För att spara ännu mer av din tid – och därigenom pengar – så kapa även onödiga möten som inte behövs. Eller korta ned dem åtminstone. Vem har sagt att möten måste vara 30 eller 60 minuter? En kvart kan funka alldeles perfekt!

Lyssna på experten: Bli en mästare på digitala möten – med Anna Bellman

9. Automatisera mera

Eftersom tid är pengar är det av största vikt att automatisera så många sysslor som möjligt. Har du dessutom anställda med lönekostnader är det ännu viktigare. Du kan automatisera allt från administration och bokföring till hur du eller ni uppdaterar företagets sociala medier.

Klura på vilka uppgifter i företaget som återkommer vecka efter vecka eller månad efter månad.

Den här typen av aktiviteter går ofta att effektivisera – och du sparar tid och därigenom pengar.

Läs mer: Spara 126 arbetsdagar per år – 10 superknep för att bli mer effektiv

10. Utvärdera kostnader för löner

Löner är kostsamma – det vet du med anställda. Ibland måste du fundera över vad företaget mäktar med. I perioder kan det vara vettigt att ha färre anställda och istället anlita externa konsulter vid behov. Alternativt erbjuda provisionsbaserade löner eller möjligheter för medarbetare att gå in som delägare i företaget mot att de jobbar för lägre lön. Detta är en viktig fråga för att ditt företag ska vara hållbart – länge.

Okej! Vilken av punkterna börjar du med? Dags att kapa kostnader!



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.