Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Ekonomi & Skatt

10 sätt att kapa kostnader i ditt företag – så här sparar du pengar!

c80bb5db71c9b76f7a6e2baf51511976
Maja-Stina Skarstedt 24 november, 2023 5 minuters läsning
10 sätt att kapa kostnader i ditt företag

Foto: 10 sätt att kapa kostnader i ditt företag

Känner du av tuffare ekonomiska tider? Nu – och egentligen alltid! – är det klokt att kapa kostnader i företaget.För vet du? Med mindre kostnader har du större möjligheter att satsa på rätt saker. Här spanar vi in tio saker du kan göra idag.

Det finns olika typer av kostnader i företaget som du bör se över:

  • Fasta kostnader – alltså kostnader som rullar på månad efter månad. Exempelvis löner, hyra och räntor.
  • Rörliga kostnader – alltså kostnader som varierar beroende på vilken fas du är i företaget eller säsong. Exempelvis resor, inredning och andra inköp.

Redo? Nu tar vi fram stora saxen och spanar in tio viktiga kostnader att kapa.

1. Förhandla om lokalhyran

Hyror brukar vara en hög kostnad för många företag. Här går det att försöka förhandla ned, speciellt i tider när fastighetsbranschen har det tuffare. Många företagare har sedan pandemin tajtat till sina ytor eller flyttat hem delar av verksamheten. Ta en dialog med din hyresvärd.

Om du vill vara kvar i befintlig lokal – be om en rabatt på era kostnader mot att ni förlänger kontraktet en viss tid.

2. Se över kostnader för billeasing

Behöver ni alla fordon i företaget? Stäm regelbundet av vilka fordon som nyttjas och om ni kan göra er av med något. Inte bara viktigt för företagets ekonomi utan också en hållbar fråga.

Om du leasar en bil eller bilar är det också lägligt att ta en årlig koll och jämförelse kring ditt avtal. Kan du få ett bättre någon annanstans?

3. Rensa bland alla digitala tjänster

Du har säkert ett webbhotell, betalar för lagring, licenser av programvara och kanske regelbunden assistans av din webbplats? För att inte tala om alla digitala prenumerationer som dras från företaget varje månad. Ta ett kontoutdrag och markera alla digitala tjänster. Bestäm dig för att kapa tio procent – eller mer – av dessa kostnader till nästa månad. Här går det att spara pengar!

4. Samla företagets lån

Har ditt företag lån? Försök samla dessa för bättre villkor. Du ska också regelbundet se över alternativen till dina befintliga lån. Finns det något med lägre ränta? Var beredd på att byta långivare!

Tänk också på att inte agera bank eller långivare åt dina kunder. Se till att fakturera i tid, så att du har en god likviditet i ditt bolag. Det gör dig mer ekonomiskt hållbar som företagare.

5. Välj företagskort anpassat för din verksamhet

Beroende på vilken verksamhet du har i företaget bör du också fundera på vilka konto- och kreditkort som du använder. Om du kör mycket och köper en hel del bränsle finns kort där du kan tjäna in bonus. Här kan du också regelbundet jämföra kort på olika jämförelsesajter. Kom ihåg: Se upp med vilka avgifter som de tar för dina kort och för eventuella extrakort.

6. Sänk elförbrukningen

Elen har stuckit ut bland våra kostnader – men vi har också blivit bättre på att sänka den, på grund av skyhöga elpriser. Det kan ändå finnas kronor att spara här. Se över var ni förbrukar mest. Uppvärmning och nedkylning brukar kosta. Likaså drar elektronisk utrustning, belysning och vitvaror en hel del. Plocka fram en lista och gör det till en gemensam utmaning med dina anställda – att löpande minska. En hållbar fråga, även för ekonomin.

7. Köp in begagnat – eller hyr prylar

Om du ska köpa in inredning till företaget – välj begagnat. Mycket billigare! Fundera också på vilka inventarier som är bättre att hyra in vid behov än att köpa helt nytt.

Här kan du spara pengar på att inte äga och sköta om teknik och andra prylar själv, utan hyra in vid behov.

Inspireras av: Ulrika Edblad Baumann – företagaren och inredaren som fokuserar på återbruk i sina projekt

8. Välj digitala möten hellre än fysiska

Visst, ibland behöver vi ses för att göra affärer. Det är ju trevligt också! Många möten går annars alldeles ypperligt att göra på distans. Du sparar in både resekostnader och restid på att köra digitalt – så långt det går.

För att spara ännu mer av din tid – och därigenom pengar – så kapa även onödiga möten som inte behövs. Eller korta ned dem åtminstone. Vem har sagt att möten måste vara 30 eller 60 minuter? En kvart kan funka alldeles perfekt!

Lyssna på experten: Bli en mästare på digitala möten – med Anna Bellman

9. Automatisera mera

Eftersom tid är pengar är det av största vikt att automatisera så många sysslor som möjligt. Har du dessutom anställda med lönekostnader är det ännu viktigare. Du kan automatisera allt från administration och bokföring till hur du eller ni uppdaterar företagets sociala medier.

Klura på vilka uppgifter i företaget som återkommer vecka efter vecka eller månad efter månad.

Den här typen av aktiviteter går ofta att effektivisera – och du sparar tid och därigenom pengar.

Läs mer: Spara 126 arbetsdagar per år – 10 superknep för att bli mer effektiv

10. Utvärdera kostnader för löner

Löner är kostsamma – det vet du med anställda. Ibland måste du fundera över vad företaget mäktar med. I perioder kan det vara vettigt att ha färre anställda och istället anlita externa konsulter vid behov. Alternativt erbjuda provisionsbaserade löner eller möjligheter för medarbetare att gå in som delägare i företaget mot att de jobbar för lägre lön. Detta är en viktig fråga för att ditt företag ska vara hållbart – länge.

Okej! Vilken av punkterna börjar du med? Dags att kapa kostnader!



Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.