Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Ekonomi & Skatt

10 sätt att kapa kostnader i ditt företag – så här sparar du pengar!

c80bb5db71c9b76f7a6e2baf51511976
Maja-Stina Skarstedt 24 november, 2023 5 minuters läsning
10 sätt att kapa kostnader i ditt företag

Foto: 10 sätt att kapa kostnader i ditt företag

Känner du av tuffare ekonomiska tider? Nu – och egentligen alltid! – är det klokt att kapa kostnader i företaget.För vet du? Med mindre kostnader har du större möjligheter att satsa på rätt saker. Här spanar vi in tio saker du kan göra idag.

Det finns olika typer av kostnader i företaget som du bör se över:

  • Fasta kostnader – alltså kostnader som rullar på månad efter månad. Exempelvis löner, hyra och räntor.
  • Rörliga kostnader – alltså kostnader som varierar beroende på vilken fas du är i företaget eller säsong. Exempelvis resor, inredning och andra inköp.

Redo? Nu tar vi fram stora saxen och spanar in tio viktiga kostnader att kapa.

1. Förhandla om lokalhyran

Hyror brukar vara en hög kostnad för många företag. Här går det att försöka förhandla ned, speciellt i tider när fastighetsbranschen har det tuffare. Många företagare har sedan pandemin tajtat till sina ytor eller flyttat hem delar av verksamheten. Ta en dialog med din hyresvärd.

Om du vill vara kvar i befintlig lokal – be om en rabatt på era kostnader mot att ni förlänger kontraktet en viss tid.

2. Se över kostnader för billeasing

Behöver ni alla fordon i företaget? Stäm regelbundet av vilka fordon som nyttjas och om ni kan göra er av med något. Inte bara viktigt för företagets ekonomi utan också en hållbar fråga.

Om du leasar en bil eller bilar är det också lägligt att ta en årlig koll och jämförelse kring ditt avtal. Kan du få ett bättre någon annanstans?

3. Rensa bland alla digitala tjänster

Du har säkert ett webbhotell, betalar för lagring, licenser av programvara och kanske regelbunden assistans av din webbplats? För att inte tala om alla digitala prenumerationer som dras från företaget varje månad. Ta ett kontoutdrag och markera alla digitala tjänster. Bestäm dig för att kapa tio procent – eller mer – av dessa kostnader till nästa månad. Här går det att spara pengar!

4. Samla företagets lån

Har ditt företag lån? Försök samla dessa för bättre villkor. Du ska också regelbundet se över alternativen till dina befintliga lån. Finns det något med lägre ränta? Var beredd på att byta långivare!

Tänk också på att inte agera bank eller långivare åt dina kunder. Se till att fakturera i tid, så att du har en god likviditet i ditt bolag. Det gör dig mer ekonomiskt hållbar som företagare.

5. Välj företagskort anpassat för din verksamhet

Beroende på vilken verksamhet du har i företaget bör du också fundera på vilka konto- och kreditkort som du använder. Om du kör mycket och köper en hel del bränsle finns kort där du kan tjäna in bonus. Här kan du också regelbundet jämföra kort på olika jämförelsesajter. Kom ihåg: Se upp med vilka avgifter som de tar för dina kort och för eventuella extrakort.

6. Sänk elförbrukningen

Elen har stuckit ut bland våra kostnader – men vi har också blivit bättre på att sänka den, på grund av skyhöga elpriser. Det kan ändå finnas kronor att spara här. Se över var ni förbrukar mest. Uppvärmning och nedkylning brukar kosta. Likaså drar elektronisk utrustning, belysning och vitvaror en hel del. Plocka fram en lista och gör det till en gemensam utmaning med dina anställda – att löpande minska. En hållbar fråga, även för ekonomin.

7. Köp in begagnat – eller hyr prylar

Om du ska köpa in inredning till företaget – välj begagnat. Mycket billigare! Fundera också på vilka inventarier som är bättre att hyra in vid behov än att köpa helt nytt.

Här kan du spara pengar på att inte äga och sköta om teknik och andra prylar själv, utan hyra in vid behov.

Inspireras av: Ulrika Edblad Baumann – företagaren och inredaren som fokuserar på återbruk i sina projekt

8. Välj digitala möten hellre än fysiska

Visst, ibland behöver vi ses för att göra affärer. Det är ju trevligt också! Många möten går annars alldeles ypperligt att göra på distans. Du sparar in både resekostnader och restid på att köra digitalt – så långt det går.

För att spara ännu mer av din tid – och därigenom pengar – så kapa även onödiga möten som inte behövs. Eller korta ned dem åtminstone. Vem har sagt att möten måste vara 30 eller 60 minuter? En kvart kan funka alldeles perfekt!

Lyssna på experten: Bli en mästare på digitala möten – med Anna Bellman

9. Automatisera mera

Eftersom tid är pengar är det av största vikt att automatisera så många sysslor som möjligt. Har du dessutom anställda med lönekostnader är det ännu viktigare. Du kan automatisera allt från administration och bokföring till hur du eller ni uppdaterar företagets sociala medier.

Klura på vilka uppgifter i företaget som återkommer vecka efter vecka eller månad efter månad.

Den här typen av aktiviteter går ofta att effektivisera – och du sparar tid och därigenom pengar.

Läs mer: Spara 126 arbetsdagar per år – 10 superknep för att bli mer effektiv

10. Utvärdera kostnader för löner

Löner är kostsamma – det vet du med anställda. Ibland måste du fundera över vad företaget mäktar med. I perioder kan det vara vettigt att ha färre anställda och istället anlita externa konsulter vid behov. Alternativt erbjuda provisionsbaserade löner eller möjligheter för medarbetare att gå in som delägare i företaget mot att de jobbar för lägre lön. Detta är en viktig fråga för att ditt företag ska vara hållbart – länge.

Okej! Vilken av punkterna börjar du med? Dags att kapa kostnader!



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.