Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

30 viktigaste skattetipsen inför 2022 – så minskar du skatten

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 21 december, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 13 minuters läsning
Anton Ullenius Skattetipsen, minska skatten, Fra°gor och svar om korttidsarbete

Foto: Anton Ullenius Skattetipsen, minska skatten, Fra°gor och svar om korttidsarbete

Vad ska jag och mitt företag tänka på innan årsskiftet för att minska skatten? Tillsammans med Anton Ullenius från redovisningsbyrån Trimero går vi igenom de 30 viktigaste skattetipsen just nu.

Visst kan det vara bra med skatt, men du och ditt företag ska inte betala den i onödan. I dessa tider behöver du varje krona i företaget. Därför bad vi entreprenören och redovisningskonsulten Anton Ullenius på Trimero att dela de 30 bästa skattetipsen inför årsskiftet.

1. Jul- och Coronagåva

Under 2021 har det införts en tillfällig skattefrihet på 2 000 kr som en ”Coronagåva”. Denna kan kombineras med julgåvan på 500 kr, vilket betyder att arbetsgivaren kan köpa en skattefri gåva till anställda på 2500 kr inkl moms.

2. Julfest

Företaget får ha upp till två skattefria personalfester per år och det är vanligt att julbord är en av dessa. Utgifterna för mat och dryck är dock en ej avdragsgill kostnad för företaget, men du får däremot lyfta momsen på utgifterna för mat och dryck upp till 300 kronor exklusive moms per person. Eventuella kringkostnader såsom lokalhyra, musikunderhållning och andra uppträdanden får du dra av med upp till 180 kronor exklusive moms per person. Yippie!

3. Köp in inventarier under ett halvt prisbasbelopp innan årsskiftet

Inventarier som är av mindre värde, dvs under 23 800 kr (för 2021), kan dras av i sin helhet det år de köps in. Gör inköpet innan årsskiftet för att minska årets resultat och skatt.

4. 3,9% avdrag för inventarier inköpta under 2021

Riksdagen har tagit beslut om en tillfällig lag om skattereduktion för inventarieinköp som sker under 2021. För att kunna utnyttja skattereduktionen krävs att inventarierna är kvar i verksamheten vid utgången av 2022. Skattereduktionen kan räknas av mot skatt fram till år 2023. Om bolaget inte gör någon skattemässig vinst innan dess kan det alltså inte nyttja skattereduktionen. Ansökan om skattereduktion sker i inkomstdeklarationen för år 2022.

5. Avsättning till tjänstepension

Ett företag får avdrag för pensionsavsättning av upp till motsvarande 35% av den anställdes lön (eller max 476 000 kr). Avdraget kan göras även om inbetalningen sker efter bokslutsdatumet, så länge det sker innan inlämningen av inkomstdeklarationen.

6. Minnesgåva

Minnesgåva – är en gåva till dig som är varaktigt anställd (varit anställd minst 6 år) och som du får i samband med:
– att du uppnår en viss ålder (jämna födelsedagar från 50 år och uppåt)
– efter en längre tids anställning (minst 20 år) eller när anställningen upphör.
Minnesgåvan är skattefri om värdet inte överstiger 15 000 kr (inklusive moms) och du inte får den mer än vid ett tillfälle utöver när anställningen upphör.

7. Hyresersättning för lokal hemma

Arbetar du som företagare hemifrån kan du ta ut hyra från aktiebolaget. Du beskattas privat 30% på hyran (minskat med rimligt avdrag, ca 1 000-3 000 är vanligt för kontorsrum eller garage). Tänk på att hyran ska vara marknadsmässig, alltså vad det hade kostat dig att hyra motsvarande kontorsplats någon annanstans.

8. Friskvård & Naturaförmån

Företag kan bekosta anställdas friskvård för max 5000 kr per år. Tänk på att utlägg för friskvård måste betalas ut innan årsskiftet för att räknas på 2021. Naturaförmån är om bolaget tillhandahåller en lokal, t ex padel, idrottshall som inte är knuten till en viss person. Då räknas inte detta in i taket för friskvårsbidrag.

9. Nettolöneavdrag istället för förmån

Om du har förmåner i bolaget kan dessa ersättas av nettolöneavdrag. Det gör man genom att deklarera bruttolön istället för förmånsvärdet. För den anställde blir det ingen skillnad skattemässigt men det får följande fördelar:

  • Bruttolön är pensions-, sjuklöne- och föräldrapenninggrundande, vilket inte förmåner är.
  • Bruttolönen ökar utrymmet för lågbeskattad utdelning vid användandet av huvudregeln (mer om det i tips nr 18).

10. Traktamente & Milersättning

18,50 kr/ mil är skattefri ersättning för tjänsteresor med egen bil. Glöm inte att sammanställa och lämna in körjournalen för att ta med kostnaden i bokslutet. Samma påminnelse gällande traktamenten! De flesta utläggsappar hjälper dig att räkna ut beloppen för traktamenten. Annars kan du räkna ut manuellt hos Skatteverket.

11. Ränta på inlåning

Har du lånat in pengar till bolaget? Då kan du få ränta från företaget på detta belopp. Räntan behöver vara marknadsmässig, motsvarande vad bolaget hade betalat för att låna från ett kreditinstitut. En annan tumregel kan vara statslåneräntan + 1 till 3 procent. Tänk på att företaget måste ha haft ett behov av ditt lån i sin verksamhet. Räntekostnaden är avdragsgill i företaget och du ska ta upp ränteinkomsten i din privata deklaration och beskattas med 30%.

12. Periodiseringsfond

Periodiseringsfond innebär att du kan skjuta upp en del av beskattningen av inkomsten i bolaget till ett senare år. Det är alltså ett lån från Skatteverket med en icke avdragsgill ränta på 0,5%. Periodiseringsfonden kan även kvittas bort om du skulle gå med förlust i framtiden. I aktiebolag får du minska det skattemässiga resultatet med 25% och det måste tas upp till beskattning senast efter 6 år.

13. Semesterskuld & tantiem

För att minska det skattemässiga resultatet kan man se till att bokföra upp företagsledarens semesterskuld. Det går även att skjuta fram skatt genom tantiem till företagsledare. Detta är en rörlig lön som reserveras som kostnad i årsbokslutet men som betalas ut under nya året. Tantiemen bör vara avtalad, även i ägarledda bolag.

14. Koncernbidrag

Med koncernbidrag menas överföringar av pengar mellan bolag inom samma koncern för att utjämna resultatskillnader. På detta sätt kan man minska koncernens totala skatt. Det finns några förutsättningar för att koncernbidrag ska tillåtas som kan läsas hos Skatteverket, eller fråga oss!

15. Aktivering av utvecklingskostnader – övergång till K3

Håller du på att utveckla en produkt eller tjänst som ännu inte är färdig för marknaden ännu? Då kan företaget bokföra utgifterna kopplade till utvecklingen som en tillgång istället för kostnad. Dessa kostnader tas istället genom avskrivningar när den utvecklade produkten eller tjänsten är färdig att säljas på marknaden. Detta kan göras under följande grundförutsättningar (samt några fler som går att läsa här):

  • att företaget kan förutse att utvecklingsutgifterna kommer att generera intäkter för företaget under kommande år.
  • att tillgångens anskaffningsvärde eller värde kan mätas på ett tillförlitligt sätt.

För detta kan du exempelvis ha en kalkyl för prissättning av den färdiga produkten och visa på att det
finns potentiella köpare.

Överkurs: Om du ska aktivera utvecklingskostnader kan den som gör bokslutet inte längre använda det förenklade K2-regelverket utan måste gå över till K3-regelverket. Detta är något vi redovisningsekonomer har koll på.

Varför är det bra att aktivera då? Om är lånefinansierat från ägaren eller andra finansiärer är det lätt att det egna kapitalet förbrukas när bolaget gör förlust. Genom att aktivera utgifterna förbättrar du företagets resultat och tar kostnaderna i framtiden när du har intäkter för det du utvecklat.

16. Realisera värdepappersinnehav

Har bolaget noterade innehav? Se över om dessa ska säljas av innan årsskiftet. Kanske ska det ske
ägarförändring i ditt bolag nästa år och då bör vinsten tillfalla nuvarande ägare. Eller så kanske du har
kapitalförluster du vill passa på att kvitta vinsterna mot?

17. Ta ut rätt lön (brytpunkterna)

Vi människor beskattas utifrån den lön vi tagit ut under perioden januari-december även om vårt bolag har brutet räkenskapsår. Se därför över din sammanlagda lön under denna period. Vanliga brytpunkter år 2021 att ta hänsyn till:

  • 537 200 kr för dig under 65 år (596 800 över 65 år) innan statlig inkomstskatt börjar tas ut. Alltså att lön utöver detta belopp beskattas med ytterligare 20% skatt.
  • 550 374 kr är gränsen för den pensionsgrundande inkomsten. Upp till detta belopp går sammanlagt 18,5 % av lönen automatiskt till statligt pensionssparande.

18. Ta ut rätt lön (huvudregeln)

Skatt på utdelning i fåmansföretag beskattas med 20% - upp till en viss nivå, ”utdelningsutrymmet”. Utdelningsutrymmet ökar varje år och minskar när du använder det för utdelning. Beräkningen av årets ökning av utdelningsutrymmet sker antingen via förenklingsregeln (schablonbelopp, se nedan) eller via huvudregeln.

Med huvudregeln kan du tillgodoräkna dig ett utdelningsutrymme om din ägarandel multiplicerat med 50 % av föregående års totala löner i bolaget (plus 9% av anskaffningskostnaden för dina aktier (ja, komplicerat (vi vet – det blir ännu värre, se fortsättning)

För att kunna räkna huvudregeln måste du som aktieägare uppnå lönekravet. Lönekravet för 2021 är att din lön ska uppgå till 409 200 + 5% av bolagets totala löner, eller max 654 720 kr. Är det så att du driver bolaget med en närstående så räcker det med att en av er uppfyller kravet. Så se till att räkna att du uppfyller lönekravet under 2021 och betala ut ev. extralön innan årsskiftet! Slut på det krångliga, puh.

19. Starta aktiebolag för förenklingsregeln

Om du startar aktiebolag innan årsskiftet kan du räkna utdelningsutrymme enligt förenklingsregeln (schablonbelopp). Om du äger 100% av aktierna vid ingången av 2022 får du 187 550 kr i utdelningsutrymme. Äger du hälften av bolaget får du hälften av 187 550 kr i utrymme. Startar du bolaget i januari 2022 – tough luck, du får vänta till 2023 för att tjäna in utdelningsutrymme.

20. Se över ägarstrukturen med holdingbolag & sälj över innan första löneutbetalning i januari

Några fördelar med holdingbolag:

  • Delta upp vinst från verksamhetsbolaget och skydda från ev. konkurs, stämningsansökan osv.
  • Investera i andra företag med obeskattad utdelning
  • Vid flera ägare kanske inte alla har samma utdelningsutrymme. Med utdelningsutrymmet i ett holdingbolag kan du själv välja hur mycket utdelning du ska ta i förhållande till ditt utdelningsutrymme

Om du äger över 50% av aktierna och ska sälja över dina aktier i verksamhetsbolaget till holdingbolaget, gör det innan första löneutbetalningen i januari! Detta eftersom du bara kan räkna med lönerna i verksamhetsbolaget i beräkningen av utdelningsutrymme (huvudregeln) under den tiden det ägts av holdingbolaget. Du vill alltså kunna räkna med alla löner under jan-dec.

Äger du 4-50% av aktierna i verksamhetsbolaget kan det vara värt att behålla ett privat ägande eller ha ett gemensamt holdingbolag med andra ägare så att ni kommer över 50% i ägande.

21. Holdingbolag med bokslutsdatum under våren

Om du i ditt holdingbolag investerar i andra företag som lämnar utdelning behöver utdelningen ha beslutats innan ditt holdingbolags bokslut för att du ska kunna dela ut till dig själv. Exempelvis, om ditt holdingbolag ex har bokslut vid årsskiftet och investerat i ett bolag som lämnar utdelning i februari måste du alltså vänta till nästa bokslut för att kunna dela ut detta till dig själv.

Vanligt är att registrera sitt holdingbolag med bokslutsdatum 30 juni. Då kommer alla bolag som har räkenskapsår ha hunnit ha sin årsstämma under våren.

22. Anteciperad utdelning

Om du däremot äger fler än 50% av rösterna i det bolag du investerat i kan du i ditt holdingbolag bokföra en anteciperad (förutsedd) utdelning i ditt bolag, alltså tillgodoräkna dig i bokföringen trots att stämman inte har varit innan bokslutsdatumet. Lämnar bolaget t ex utdelning i februari 2022 kan du i 2021:s bokslut bokföra upp en anteciperad utdelning och dela ut detta till dig själv under våren 2022.

23. Ge bort utdelningen till välgörenhet

Att ge bort utdelningen till ideella föreningar har flera fördelar (förutom att det bidrar till cancerforskning, klimatet, ungdomsfrågor eller vad du nu väljer). Eftersom det är skattefritt går ett större belopp till välgörenhet om du skänker utdelningen jämfört med om du först tar ut beloppet från bolaget och sen ger bort det skattade beloppet.

Det är dock viktigt att du går tillväga på rätt sätt. Bl a måste avsäga dig rätten till utdelningen genom ett gåvobrev. Detta behöver ske innan bolagsstämman. Utdelningen måste dessutom gå direkt till organisationen. Vid bolagsstämman ska styrelsen föra in i bolagsstämmo-protokollet vilken organisation som har fått utdelningen. Du behöver också säkerställa att organisationen inte är skattepliktig.

24. Extra bolagsstämma i januari om man har bråttom med utdelning (baserat på föregående års eget kapital)

Eftersom du som privatperson beskattas för utdelning under januari – december kan du skjuta på skatten ett år genom att dela ut den under januari istället för slutet av året. Har du bråttom med att få ut pengar och årsredovisningen/ revisionen inte är färdig? Kanske har du sparad vinst från tidigare år och behöver mer utdelningsutrymme. Då kan du hålla en extra bolagsstämma i januari.

25. Gränsvärden vid e-handel OSS-registrering

Se över hur du mycket du tror att du kommer sälja för till privatpersoner under nästa år. Om du har distansförsäljning till privatpersoner inom EU för över 10 000 EUR måste bolaget ta ut utländsk moms på försäljningen. Genom att ansluta dig till OSS-systemet kan du deklarera försäljningen via svenska Skatteverket.

Tips: Vid lägre försäljning än detta kan du ändå välja att ansluta dig till OSS-systemet och lägga på utländsk moms istället för svensk. Det kan vara värt om du säljer till länder med lägre än 25% moms (bara Ungern har högre).

26. Preliminär inkomstdeklaration

Varje år får företag ett beslut att betala månadsvis preliminärskatt utifrån ett prognostiserat resultat. När vi närmar oss slutet på året kan bättre se hur det gått. Om det visat sig gå sämre än prognosen kan du lämna in en preliminär deklaration och få tillbaka det du betalat för mycket. Om det går bättre än prognosen bör du också lämna in en preliminär inkomstdeklaration för att betala in extrabelopp. Då slipper du också kostnadsräntan.

27. Se över om du behöver revisor eller välj bort revisor

För att uppnå kraven för att ha en revisor ska bolaget uppfylla två av tre av följande

  • Över 1,5 mkr i tillgångar
  • Över 3 mkr i omsättning
  • Fler än 3 anställda i genomsnitt

    ...under två senaste räkenskapsåren.

Om du inte uppfyller kraven kan du välja bort kravet på revisor i bolagsordningen via verksamt.se och välja bort revisorn. Detta måste ha blivit registrerat hos Bolagsverket innan årsskiftet för att slippa revision. Bolagsverket brukar ha 2-3 veckor handläggningstid. Om du uppfyller kraven två senaste åren kan det vara värt att ta kontakt med revisor och planera in när revisionen ska ske. Hör av er till Trimero om ni vill ha tips!

28. Likvidera bolag

Äger du ett bolag som inte ska användas längre? Genom att likvidera det innan årsskiftet slipper du kostnader för årsredovisning och inkomstdeklaration. Det enklaste, snabbaste och förmodligen billigaste är att sälja bolaget till en snabblikvidator som likviderar bolaget åt dig. Se till att välja någon trovärdig som faktiskt lägger ned bolaget och inte säljer det vidare.

Att själv göra likvidationen tar cirka 7-8 månader att genomföra, ibland längre, och troligtvis en mer kostsam process än att sälja bolaget till en likvidator.

29. Förbättra soliditet, betala skulder

Genom att betala av skulder innan årsskiftet ökar du bolagets soliditet. Ett litet tips för att få bättre nyckeltal, om du bryr dig om det.

30. Aktieägartillskott för att stärka eget kapital i årsredovisningen

Har ditt företag gått med förlust under året och har svagt eget kapital? Skjut till pengar i bolaget som aktieägartillskott innan årsskiftet så ser det bättre ut i årsredovisningen. Kan också vara värt att lägga nyemissionen innan årsskiftet av samma anledning. Nackdelen är att många investerar har bättre likviditet i början av året pga aktieutdelningar från andra bolag.

Läs fler av de bästa skattetipsen inför 2022

Rekommenderad läsning! Mindre skatt och mer i plånboken – det här kan du göra innan årsskiftet

Tipsen kommer från Anton Ullenius, grundare av redovisningsbyrån Trimero
Anton Ullenius är medgrundare till Trimero, en snabbväxande redovisningsbyrå som tror på kombinationen av digital redovisning och analog kärlek. Trimero är en ung, lättrörlig redovisningsbyrå som anpassar sina tjänster efter kundernas behov. Detta genom att dra nytta av digitaliseringens fulla kraft samtidigt som de agerar mänskligt bollplank för företagare inom alla möjliga frågor som kan dyka upp. 

Om du har fler frågor om skatter och redovisning får du gärna kontakta Trimero. Du hittar kontaktuppgifter på trimero.se och kan följa deras blogg som de uppdaterar löpande med nyheter, tips och guider.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.