Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

6 knep - Så lyckas du med sociala medier

9 november, 2016 3 minuters läsning
Underskatta inte säljkraften i sociala medier. Se till att ta plats där och var inte rädd för dåliga omdömen, råder experterna. Här är knepen som får dig att lyckas.

När Filip Tysander grundade klockmärket Daniel Wellington, lyckades han nå en omsättning på drygt 1,4 miljarder – på bara tre år. Hemligheten?
- Kraften i sociala medier, slår Arash Gilan fast, som tillsammans med Jonas Hammarberg skrivit boken Get digital or die trying.

->Varsågod!Ladda ner vår Driva Företag-bok helt gratis!Filip satsade på att engagera personer, som själva hade många följare i sociala medier, som varumärkesambassadörer och fick på så sätt snabb spridning. Som tack för hjälpen fick de gratis klockor. I dag har Daniel Wellington 2,4 miljoner följare på Instagram.

Många företagare kan känna rädsla för att ge sig ut i sociala medier för att de inte har kontroll över hur kunder kommenterar. ”Tänk om de skriver vad de tycker och inte vad jag vill att de ska tycka.”

Men, du kan i dag inte dölja vad kunder tycker – bara förhålla dig till det och bemöta det smart, menar Arash och Jonas.
– Betyg och recensioner är avgörande för hur vi köper online i dag. Vi litar totalt på omdömen från andra. Se alla omdömen, speciellt de dåliga, som att det är en kund som tagit sig tid att förbättra din organisation. Det finns inget så häftigt som att vända en missnöjd kund till en nöjd, säger Arash.

För att lyckas få många följare gäller det att bjuda på riktigt bra innehåll så att dina kunder vill följa dig.

Börja i en kanal så att du mäktar med, gärna Facebook, tipsar Arash.
– En bra Facebooksida är personlig. Inte bara erbjudanden och info. Stick ut och ha lite kul. Var den personen du själv gärna skulle ta en fika med, säger Arash.

Här är deras 6 knep för att lyckas med sociala medier:1 Dela bra innehåll
Fråga dig själv: Hade jag uppskattat det här inlägget som utomstående? Här är 5 typer av innehåll som blir viralt!2 Använd bilder och infografik
Bilder når en större räckvidd och skapar ett större engagemang. Så fixar du proffsiga företagsbilder!3 Använd hashtags
Hitta gärna en hashtag som du kan ”äga” innehållet inom, håll den kort och enkel. Här hittar du bästa hashtaggarna för din bransch!4 Skapa ett veckoschema
Planera i förväg vad du ska publicera, var, när och för vem. På så vis orkar du hålla en kontinuitet. Så här skriver du hela årets blogginlägg - på en vecka!5 Använd smarta verktyg
Med hjälp av till exempel Buffer och Hootsuite får du en bra överblick över dina inlägg. Dessutom kan du låta dem sköta publiceringen, så att den sker vid bästa möjliga tidpunkt för att nå störst räckvidd och engagemang.

6 Annonsera
Vill du öka räckvidden bör du köpa sponsrade inlägg. Välj målgrupp och testa vilken effekt olika inlägg ger för att hela tiden optimera kommande uppdateringar. Så här lyckas du med Facebookannonsering!Läs också:
sociala-medier_

Så gör du dina sociala medier PR-vänliga


Se till att journalister, och kunder, som söker på nätet inser att du och dina produkter är rätt för dem. PR-säkra dina sociala medier – på bara en timme!Läs också:driva-foretag

Varsågod! Ladda ner din Driva Företag-bok helt gratis!


Äntligen är den klar, årets upplaga av Driva Företag-boken. Ladda ner den direkt, så har du massor av bra tips och fakta om ditt företagande direkt i din telefon, läsplatta eller dator.


ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.