Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Bli medlem

Det funkar bäst i Facebook-annonseringen

Yasemin Bayramoglu 10 juni, 2016 4 minuters läsning
"En bild säger mer än tusen ord, hette det. Men en video säger mer än tio tusen ord!"Så sa Ciaran Quility, Facebooks småföretagschef, när han kom till Sverige nyligen. Video är grejen om du som småföretagare ska nå ut på Facebook. LÄS OCKSÅ: 5 råd – så tjänar du pengar på Facebook

För oss som jobbar med att göra tidningar är Facebookannonseringen något av ett rött skynke – plötsligt försvinner annonsörerna från tidningspapperet till i princip en enda internationell aktör: Facebook. Men för småföretagare är det förstås en helt annan resa. Och då blir Facebook en fantastisk möjlighet. Särskilt med tanke på att den genomsnittlige Facebook-användaren går in 11–14 gånger per dygn och kollar!

För relativt små summor kan man nå ut till breda kundgrupper på ett sätt som aldrig tidigare. Om man bara gör det tillräckligt smart.

För Facebook är det förstås en superaffär att 50 miljoner företagare världen runt börjat annonsera. Därför har man dragit ut på en turné med just småföretagare som målgrupp. I veckan nådde Boost your business Stockholm och där talade såväl Facebooks småföretagarchef Ciaran Quilty, Facebooks Sverigechef Sam Rihani som närings- och innovationsminster Mikael Damberg, Svenska Handelskammaren och några olika företagare som lyckats just genom sociala medier.

De här tre trenderna ser Ciaran just nu:1. Alla kan. Genom mobilen är annonsering nu tillgänglig för de breda massorna för första gången. Mobiltelefonen har dessutom gått om tv:n när det gäller tittandet globalt.

2. Från ord till film. Filmer går bäst i mobilen. Det räcker med 13 millisekunder för att vi ska hinna uppfatta en massa information ur en enda bild. Det går 60 gånger snabbare att processa bilder än ord. Men glöm 30 sekunder långa reklamfilmer som varit standard för tv-reklam. Nu gäller det att göra korta effektiva spottar, annars tröttnar tittarna.

3. Content. Alla pratar content. Innehåll. Det pratas ständigt om bruset och svårigheten att tränga igenom. Ändå menar Ciaran att det fortfarande finns ett gap mellan vad som produceras och mängden som faktiskt kan konsumeras. Vi kan göra och konsumera ännu mer! Men då gäller det att fundera på vad det är din kundgrupp vill höra/se. Vill du nå ut är det där du måste börja – inte i första hand i vilket budskap du själv vill få ut. Det är alltså lite omvänd ordning jämfört med tidigare.

GÖR SÅ HÄR* Skaffa en mobil strategi. Många potentiella kunder börjar med att se något i mobilen, men genomför sedan sitt köp på en annan plattform (datorn). Tänk på det när du mäter hur din annonsering funkar. Och börja tänka kreativt med mobilen som mål. Det är sannolikt där dina kunder kommer att möta ditt budskap första gången.

* Spana in chat-appar. Snapchat och WhatsApp är bara två av alla olika appar som används för att skicka meddelanden till varandra. Och den här typen av appar växer nu explosionsartat. Fler och fler företag får direktkontakt med sina följare/kunder här. Realtid regerar.

* Personlig storytelling. Användarnas förväntningar höjs undan för undan, så lägg tid på ditt budskap. Vad vill kunden höra? Hur når du ut bäst? Glöm att du kan skriva en grej och köra ut den till hela målgruppen. Bättre att göra flera olika annonser med smalt tilltal, där du riktar annonseringen mot just en förhållandevis snäv kundgrupp vardera, än att du kör ut en annons till alla – som kanske egentligen bara funkar på några få. Det betyder inte att det måste vara helt olika ändå – du kan använda samma bild men skriva texten med olika målgrupper i fokus.

* Sluta räkna likes. Så mätte man framgången med annonsering på Facebook förr. Då snackade man om vikten av att väcka känslor. Nu pratar man mycket mer om att faktiskt få till affärer. Nu finns också verktygen att se hur många som går från att klicka på en annons på mobilen till att faktiskt köpa något på hemdatorn.

* Rikta annonserna. Targeting kallas det här på Facebook. Nu handlar det om att först bestämma sig för vad som är syftet med annonsen. Är det att sprida varumärket eller att verkligen sälja produkter? Sedan kan du välja hur du riktar annonserna. Ska det bara gå till dem som inte redan är dina följare (så de inte bombas av samma budskap flera gånger om)? Har du en befintlig kundkrets kan du genom Facebook välja look alikes –
alltså personer med samma bakgrund som dina kunder, ett bra sätt att nå ut till dem som verkligen kan tänkas köpa. Eller vill du rentav utesluta din "vanliga" målgrupp för att försöka nå ut till helt nya kunder?

Låt det ta tid att förstå hur det funkar. Gå in under ads manager i Facebook och kika runt ordentligt. Att inte ta tiden och är det främsta skälet när man misslyckas.


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.