Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

7 tips som skapar kundupplevelser i världsklass

Ulla-Lisa Thordén 8 maj, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
kund

Foto: Closeup portrait handsome young smiling blonde business woman, corporate employee giving thumbs up sign at camera at blue background. Positive human emotions, facial expression, feelings.

Glöm quick fixes, om du vill behålla en kund över lång tid måste du erbjuda en kundupplevelse i världsklass. Så här gör du.

Det är lätt att fastna i internt jobb när vardagen tränger
på. Då glömmer man ofta bort vem som betalar lönen – nämligen kunden. Att vara
i framkant handlar om att skapa och vidmakthålla kundupplevelser som håller
världsklass.

LÄS OCKSÅ: KNEPEN SOM GÖR DIG TILL EN SUPERFÖRHANDLARE

Endast långsiktigt arbete lönar sig, inte ”quick fixes”.
Troligen plats för en praktisk checklista för att hålla fanan högt, varje dag.

Här kommer alltså ett antal tips från min senaste bästsäljare Möt kunden öga mot öga – nyckeln till lönsamma uppdrag genom VIVA! modellen. Håll tillgodo!

1 INVOLVERA MEDARBETARNA

Samtliga medarbetare kan ge värdefulla tips om vad de själva i egenskap av kunder avskyr. Gör en ”dödskallelista” och se till att alla internt undviker att göra dessa misstag. Allt från ointresse i själva mötet till att glömma bort att återkoppla till kunden efter kontakt.

2 HA INTERNA INSPIRATIONSMÖTEN

Där får alla möjligheten att koppla sitt eget nätverk till
listan med strategiska önskekunder. Vem känner vem som känner vem…? Det sägs ju
att alla människor endast är sex handslag bort.

3 SKAPA OVÄNTADE IDÉGRUPPER

Undvik gamla hjulspår och samtal där utgången är given. Är
ni få i företaget, bjud in kreativa personer som stöttar och gör en fest av det
hela. Använd gärna en facilitator eller säljcoach som leder samtalet så du
själv kan lyssna aktivt. Lista idéerna, bedöm, prioritera, aktivera.

4 UTBILDA – ALLA!

Idag medverkar samtliga i företaget i olika delar av
kundprocesserna. Svagaste länken kan sabba vilken kundrelation som helst – och
fort går det när kunden försvinner likt en rök vid horisonten. Har du koll?

5 SKAFFA EN MYSTERY SHOPPER

En mystery shopper testar hur servicen funkar i ditt företag. Det kan vara en kompis eller granne som du ber ringa eller besöka ditt företag med en fråga och få reda på hur den hanteras. Snabbt och vänligt eller segt och oengagerat? Åtgärd?

6 BJUD IN TILL "HETA STOLEN-SAMTAL"

Låt en extern moderator fråga ut en eller flera kunder om deras sanna uppfattning om vad de uppskattar mest eller saknar i er leverans. Lyssna först, prata sedan. Våga vara ödmjuk. Våga förändra.

7 HYLLA INTERNA HJÄLTAR– SKAPA FÖREBILDER

Beröm den inför gruppen som gjort kunder extra nöjda. Om
alla gör det lilla extra varje dag så blir det en väldigt stor massa extra med
tiden. Lista vad kunderna gillar mest hos företaget – gör detta till goda
vanor.

Det finns inga enkla vägar att utveckla företag, det innebär hårt arbete varje dag.  Det blir dock enklare när du ständigt håller kundens nytta framför dig likt en fyrbåk på stormigt hav. Du vet då vart du är på väg, varje dag.

Läs om Ulla-Lisa Thordén här.

Foto (bilden på Ulla-Lisa): Sauman Ng Agerberg/Smile for the camera.



ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

Ekonomi & Skatt

Hur mycket ska man ta betalt? Räkna ut rätt timpris som egenföretagare

Hur sätter du rätt pris på ditt arbete som egenföretagare – utan att underskatta ditt värde? I den här guiden får du tydliga formler, konkreta exempel och smarta råd för att räkna ut ett timpris som faktiskt håller – både för plånboken och marknaden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 16 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 5 minuters läsning
Guide till att ra¨kna ut ra¨tt timpris som egenfo¨retagare 2025

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.