Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

7 tips som skapar kundupplevelser i världsklass

Ulla-Lisa Thordén 8 maj, 2019 2 minuters läsning
kund

Foto: Closeup portrait handsome young smiling blonde business woman, corporate employee giving thumbs up sign at camera at blue background. Positive human emotions, facial expression, feelings.

Glöm quick fixes, om du vill behålla en kund över lång tid måste du erbjuda en kundupplevelse i världsklass. Så här gör du.

Det är lätt att fastna i internt jobb när vardagen tränger
på. Då glömmer man ofta bort vem som betalar lönen – nämligen kunden. Att vara
i framkant handlar om att skapa och vidmakthålla kundupplevelser som håller
världsklass.

LÄS OCKSÅ: KNEPEN SOM GÖR DIG TILL EN SUPERFÖRHANDLARE

Endast långsiktigt arbete lönar sig, inte ”quick fixes”.
Troligen plats för en praktisk checklista för att hålla fanan högt, varje dag.

Här kommer alltså ett antal tips från min senaste bästsäljare Möt kunden öga mot öga – nyckeln till lönsamma uppdrag genom VIVA! modellen. Håll tillgodo!

1 INVOLVERA MEDARBETARNA

Samtliga medarbetare kan ge värdefulla tips om vad de själva i egenskap av kunder avskyr. Gör en ”dödskallelista” och se till att alla internt undviker att göra dessa misstag. Allt från ointresse i själva mötet till att glömma bort att återkoppla till kunden efter kontakt.

2 HA INTERNA INSPIRATIONSMÖTEN

Där får alla möjligheten att koppla sitt eget nätverk till
listan med strategiska önskekunder. Vem känner vem som känner vem…? Det sägs ju
att alla människor endast är sex handslag bort.

3 SKAPA OVÄNTADE IDÉGRUPPER

Undvik gamla hjulspår och samtal där utgången är given. Är
ni få i företaget, bjud in kreativa personer som stöttar och gör en fest av det
hela. Använd gärna en facilitator eller säljcoach som leder samtalet så du
själv kan lyssna aktivt. Lista idéerna, bedöm, prioritera, aktivera.

4 UTBILDA – ALLA!

Idag medverkar samtliga i företaget i olika delar av
kundprocesserna. Svagaste länken kan sabba vilken kundrelation som helst – och
fort går det när kunden försvinner likt en rök vid horisonten. Har du koll?

5 SKAFFA EN MYSTERY SHOPPER

En mystery shopper testar hur servicen funkar i ditt företag. Det kan vara en kompis eller granne som du ber ringa eller besöka ditt företag med en fråga och få reda på hur den hanteras. Snabbt och vänligt eller segt och oengagerat? Åtgärd?

6 BJUD IN TILL "HETA STOLEN-SAMTAL"

Låt en extern moderator fråga ut en eller flera kunder om deras sanna uppfattning om vad de uppskattar mest eller saknar i er leverans. Lyssna först, prata sedan. Våga vara ödmjuk. Våga förändra.

7 HYLLA INTERNA HJÄLTAR– SKAPA FÖREBILDER

Beröm den inför gruppen som gjort kunder extra nöjda. Om
alla gör det lilla extra varje dag så blir det en väldigt stor massa extra med
tiden. Lista vad kunderna gillar mest hos företaget – gör detta till goda
vanor.

Det finns inga enkla vägar att utveckla företag, det innebär hårt arbete varje dag.  Det blir dock enklare när du ständigt håller kundens nytta framför dig likt en fyrbåk på stormigt hav. Du vet då vart du är på väg, varje dag.

Läs om Ulla-Lisa Thordén här.

Foto (bilden på Ulla-Lisa): Sauman Ng Agerberg/Smile for the camera.



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Visma Spcs fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

Visma Spcs 11 februari, 2025 1 minuts läsning

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Visma Spcs fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Visma Spcs)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här! 

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.