Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Almi kritiseras för hur lån till kvinnor redovisas

Yasemin Bayramoglu 28 februari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Riksrevisionen kritiserar Almi för hur man redovisat lån till kvinnliga företagare. FOTO ADOBE STOCK

Almi har förskönat bilden av hur man fördelar lån mellan kvinnliga och manliga företagare. Det slår Riksrevisionen fast i en ny granskningsrapport – och ger samtidigt regeringen en känga.

Under senare år har frågan om kvinnors företagande lyfts gång på gång. 2007 gav regeringen i uppdrag åt bland annat Vinnova, Almi och Tillväxtverket att på olika sätt främja kvinnors företagande. Och för snart ett år sedan publicerade ett forskarteam vid Luleå tekniska universitet en studie där man kunde slå fast att kvinnliga företagare missgynnas när de söker finansiering. De bedöms helt enkelt helt olika beroende på stereotyper av hur såväl kvinnliga som manliga företagare är.

LÄS MER: SÅ OLIKA BEDÖMS KVINNOR OCH MÄN

Det är mot den bakgrunden som Riksrevisionens nya granskningsrapport ses.

När låneansökningar inkommer till Almi sorteras de in efter kön. Kvinnliga företagare för sig, manliga företagare för sig och sedan en kategori med mixade företag, alltså företag där både män och kvinnor ingår som ägare. Men när man sedan redovisar utfallet till regeringen försvinner gruppen mixade företag. De slås i stället ihop med gruppen kvinnliga företagare (även om det bara ingår en kvinna bland ägarna).

Kvinnor och män slogs ihop


2017 angav man alltså att 31 procent av de 4 200 beviljade lånen gick till kvinnliga företagare. Men i själva verket gick 17 procent av lånen till kvinnliga företagare,  69 procent till män och resterande 13 procent till mixade företag.

– Almi har inte varit tydliga med att företag som leds av mixade team räknas som att de leds av kvinnor. Därmed har Almi givit sken av ett bättre utfall än vad som faktiskt varit fallet, säger Emilia Johansson, projektledare för granskningen.

Lars Mårdbrant, kommunikationsdirektör på Almi, menar att man redan agerat på Riksrevisionens kritik.

– Åtgärder som följer Riksrevisionens slutsatser är redan vidtagna. Från och med 2018 tillämpar Almi en reviderad metodik som följer Tillväxtanalys tillämpning. Detta framgår redan i Almis årsredovisning 2017, säger han.

Men varför slå ihop grupperna alls? Varför inte bara redovisa de tre grupperna?

– Det är inget fel i att slå ihop grupperna, man måste bara välja princip och där tycker både vi och Riksrevisionen att det borde framgått tydligare. Ibland har det gjort det, ibland inte, säger Lars Mårdbrant.

Regeringen får kritik


Han menar samtidigt att Riksrevisionens rapport och Luleåforskarnas slutsatser handlar om olika saker.

– Riksrevisionens kritik handlar bara om hur vi redovisar, det är ingen kritik mot hur vi hanterar kvinnor i vår dagliga verksamhet. Vi är nog den organisation som ligger längst fram när det gäller att ta kritiken mot snedfördelningen på allvar. Vi jobbar hårt för att verkligen förebygga att särskiljande behandling mellan kvinnor och män.

Riksrevisionen ger även kritik till regeringen för att inte ha styrt Almi bättre. Man har inte efterfrågat uppföljning eller väglett Almi om hur uppdraget om kvinnors företagande ska utföras.  De jämställdhetspolitiska målen har inte heller avspeglats i uppdraget till Almi.

– Den generella bilden är att regeringen borde ha tagit ett större ansvar och gett Almi tydligare vägledning om vad uppdraget innebär, säger riksrevisor Helena Lindberg.

 


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Möt våra medlemmar

Vill förändra mediebranschen – med fokus på kvalitet, lönsamhet och gemenskap

På Driva Eget vill vi lyfta våra medlemmar – människorna bakom idéerna, företagen och drivkrafterna. Därför bjuder vi in till personliga intervjuer med medlemmar i Driva Eget Plus för att inspirera, synliggöra och stärka gemenskapen. Idag tog vi ett snack med Sebastian.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 juni, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 2 minuters läsning
Foto Malin Lindner

Foto: Malin Lindner


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.