Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Ansök om omställningsstöd för maj, juni och juli från 20 oktober

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 oktober, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Ansökan om Omställningsstöd

Foto: Ansökan om Omställningsstöd

Omställningsstödet är ett stöd till företag vars nettoomsättning har minskat under stödperioderna maj respektive juni och juli 2020, jämfört med motsvarande månader under 2019. Nu kan du ansöka om omställningsstöd för maj, juni och juli och här berättar vi hur.

Ditt företag kan bara få stöd för fasta kostnader som hyra, leasing och andra verksamhetsrelaterade, fasta kostnader.

Omställningsstödet, som tidigare bara gället för mars och april, förlängs alltså för att gälla även maj, juni och juli. Detta är nu beslutat. Från den 19 oktober går det att söka stödet via Skatteverket, uppger flera medier. På morgonen den 20 oktober står det dock på Skatteverkets hemsida att stödet kan sökas från 20 oktober.

– Omställningsstödet är viktigt för att överbrygga den akuta krisen och samtidigt underlätta för företag att ställa om och anpassa sin verksamhet, säger finansmarknadsminister Per Bolund (MP).

Omställningsstöd för maj, juni och juli kommer gå att söka från och med den 20 oktober 2020 till och med den 30 november 2020 genom Mina Sidor på skatteverket.se.

Ansök om omställningsstöd: Här kan du göra din ansökan

Har omställningsstödet förändrats sedan sist?

Stödet liknar det omställningsstöd som gick att söka för mars-april 2020, men förutsättningarna för att få stödet skiljer sig något. Nu krävs bland annat en större minskning i nettoomsättningen för att kunna få stöd. Även maxbeloppet för en stödperiod är förändrat. Här får vi igenom vad som gäller för maj respektive juni och juli.

Vilka företag kan söka omställningsstöd för maj, juni och juni?

Företag som haft ett visst omsättningstapp under maj, juni och juli kan söka omställningsstödet. För maj kan stöd beviljas till företag som tappat 40 procent av sin omsättning jämfört med motsvarande månad 2019, och med maximalt 75 miljoner kronor per företag. För juni och juli gäller ett omsättningstapp på 50 procent – och som mest 8 miljoner kronor per företag.

Läs också: Företagsakuten förlängs året ut – så här fungerar det

Hur fungerar ansökan om omställningsstöd för maj, juni och juli?

Det går att ansöka om omställningsstöd för maj, juni och juli från och med 20 oktober 2020. Du ansöker om stödet under Mina sidor på skatteverket.se.

Ditt företag kan ansöka om stöd för två olika perioder: maj respektive juni och juli 2020.

OBS! Ni behöver göra separata ansökningar för respektive period och vissa typer av företag kan bara ansöka om stödet för maj. Det gäller exempelvis företag som är verksamma inom jordbruk eller fiskeri- och vattenbrukssektorn.

Läs mer: Här kan du läsa mer om de exakta reglerna för omställningsstödet på skatteverket.se

Vem har mandat att söka omställningsstöd för maj, juni och juli?

För att ansöka om omställningsstöd behöver du vara behörig företrädare för företaget. Detta gäller för följande individer

  • Som enskild näringsidkare eller ensam firmatecknare för ett företag kan du själv söka omställningsstöd. Man du kan också utse ett ombud för ansökan (omställningsstödsombud).
  • Vid exempelvis aktiebolag kan behörig företrädare som vd, styrelse eller särskild firmatecknare ansöka om omställningsstöd. En behörig företrädare kan också utse ett omställningsstödsombud.
  • Obs! Om firman tecknas av flera personer tillsammans (ganska vanligt) behövs ett omställningsstödsombud eftersom det i tjänsten för omställningsstöd inte går att signera gemensamt. Alla firmatecknare ska skriva under anmälan om ombud. Ett ombud kan exempelvis vara vd eller bolagets revisor.

När kommer pengarna för omställningsstödet?

Skatteverket skriver på sina hemsida att deras ambition är att betala ut stödet cirka en vecka efter att ansökan har kommit in till myndigheten. Det förutsätter att ansökan är komplett och att Skatteverket inte bedömer att det finns en risk för felaktig utbetalning.

Utbetalningen av omställningsstöd för maj, juni och juli görs till företagets skattekonto. Om företaget har anmält ett bankkonto betalas pengarna ut automatiskt, så länge det inte finns några skulder på skattekontot.

Så fungerar omställningsstöd för maj

Olika regler gäller för maj respektive juni/juli. För maj gäller att företaget ha redovisat en nettoomsättning om minst 250 000 kronor under det räkenskapsår som avslutades närmast före 1 januari 2020. Var det räkenskapsåret längre eller kortare än tolv månader, justeras kravet på minsta nettoomsättning i motsvarande mån.

För att ett omställningsstöd ska beviljas för maj, ska nettoomsättningen i maj ska vara mer än 40 procent lägre jämfört med maj 2019. Nedgången ska så gott som uteslutande vara orsakad av spridningen av coronapandemin.

Utöver detta, måste företaget:

  • bedriver näringsverksamhet i Sverige vid prövningstillfället
  • vara godkända för F-skatt.

Obs! Om företaget har ombildats från enskild firma till aktiebolag mellan den 1 maj 2019 och 30 april 2020 har ditt företag rätt att ansöka om stödet.

Omställningsstöd för juni och juli skiljer sig

Omställningsstödet för juni och juli skiljer sig något från maj. Även här ska dock företaget ha redovisat en nettoomsättning om minst 250 000 kronor under det räkenskapsår som avslutades närmast före 1 januari 2020.

För att ett stöd ska beviljas för stödperioden juni–juli 2020 krävs dock att nettoomsättningen minskat med mer än 50 procent jämfört med samma månader 2019. Och även här ska det i princip uteslutande bero på Coronapandemin och Covid-19.

Vad räknas som fasta kostnader?

  • Ditt företag kan bara få stöd för fasta kostnader som hyra, leasing och andra verksamhetsrelaterade, fasta kostnader.
  • Stöder täcker alltså inte lönekostnader. Stöd för könekostnader kan du istället ansöka om inom ramen för korttidsarbete.

Läs mer: Här kan du läsa mer om hur omställningsstödet fungerar

45 sätt för ditt företag att klara Coronapandemin

Det här är vårt kanske maffigaste avsnitt på länge. Vi går igenom 45 råd som hjälper dig och ditt företag att klara Coronakrisen. Regeringens 10 viktigaste åtgärdspaket för företag. Check! Hur du boostar ditt immunförsvar. Check! Hur du får ordning på företagets ekonomi. Absolut! Hur du blir supereffektiv. Japp! Och de viktigaste principerna från världens främsta entreprenörer. Javisst!



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.