Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Driva Eget

Är detta tidernas bästa Black Friday-kampanj?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 26 november, 2020 3 minuters läsning
Black Friday-kampanj

Foto: Black Friday-kampanj

1 000-tals företag slåss om kundernas uppmärksamhet under Black Friday och Black Week. Hur ska ditt företag sticka ut? Här tittar vi närmare på inte bara en Black Friday-kampanj utan fem kampanjer som blivit supersuccér. Vad kan du härma?

Läs också: 4 bästa tipsen inför Black Friday – så spar ditt företag stora pengar

Apples Black Friday-kampanj via e-post

Sajten SmartrMail berättar om Apples Black Friday-kampanj som verkligen blev en succé. Istället för att bara skicka ut e-posterbjudanden under Black Friday, byggde Apple upp en spänning under flera veckor.

Apple började med ett mail som en "teaser" flera veckor innan Black Friday. Mailet antydde att något riktigt häftigt var på gång och skapade en snackis. När Black Friday närmade sig, skickade man ut ett andra e-postmeddelande som berättade om det exakta erbjudandet (detta gjordes en vecka i förväg).

Genom att först skapa en teaser och sedan berätta om erbjudandet i förväg, kunde Apple fånga en större del av konsumenternas budget (och skapa känslan "det här vill jag vänta på!").

Du kan enkelt använda samma strategi när du skapar din Black Friday-kampanj.

Steve Maddens smarta sätt att få e-postprenumeranter

För att du ska lyckas med din Black Friday-kampanj via e-post krävs förstås att du har prenumeranter. Steve Madden gjorde en smart Black Friday-kampanj som slog två flugor i en smäll – fler prenumeranter och mer försäljning.

Genom att erbjuda kunderna tidig tillgång till speciella Black Friday-erbjudanden skapades en känsla av brådska – jag vill inte missa detta! Och jag vill ha erbjudanden innan alla andra!

Och dessutom skapades en mer långvarig relation istället för endast snabb Black Friday-försäljning. Du kan enkelt använda samma knep i ditt företag och med din Black Friday-lampanj.

Läs också:10 sätt att tjäna pengar under Black Friday

Kopari Beautys smarta influencer-strategi

Under Black Friday kan det vara svårt för konsumenter att veta vad de ska leta efter. Och som alltid lyssnar vi på dem vi litar på och ser upp till – till exempel influencers.

Läs mer: Här lär vi dig förstå varför du följer influencers

Kopari Beauty förstod detta. I sin Black Friday-kampanj lät Kopari Beauty spännande influencers skapa shoppinglistor inför Black Friday – och självklart innehöll dessa listor Kopari Beautys produkter.

Här lyckades kampanjen med två saker. Dels att hjälpa konsumenterna att välja vad de skulle köpa, och dels att validera inköpen genom att låta influencers "säga att det var bra". Denna typ av Black Friday-kampanj fungerar extra bra i sociala medier som Instagram, och du kan enkelt härma idén till din Black Friday-kampanj.

REI:s smarta tvärtom-kampanj

REI – som bland annat säljer kläder för utomhusaktiviteter – skapade uppståndelse när de lanserade sin #OptOutside-kampanj 2015. De meddelade att de skulle stänga sina butiker under Black Friday, och uppmuntrade både sin personal och sina kunder att tillbringa dagen utomhus.

Kampanjen var riktigt smart! Med#OptOutside-hashtaggen började kunderna skapa användargenererat innehåll på Instagram. Resultatet blev en kampanj som skapade en gemenskap mellan friluftsentusiaster, samtidigt som det gav dem inspirerande och autentiskt innehåll.

Visserligen blev det ingen Black Friday-försäljning för REI, men gissa om kampanjen ökade lojaliteten hos kunder och personal under resten av året?

Hur kan du tänka likadant med din Black Friday-kampanj?

Sneakermärket Greats smarta Black Friday-kampanj skapade "måste ha-känsla"

Under Black Friday förväntar vi oss fantastiska erbjudanden. men att bara ge 10% eller 20% i rabatt räcker sällan – det är vi för vana vid!

Istället för att bara tänka pris, fundera på hur du kan göra din Black Friday-kampanj så övertygande att det inte går att säga nej. Du behöver använda lagen om begränsat antal (Rule of Scarcity). I den här videon förklaras hur den fungerar. Videon är magisk.

Sneakermärket Greats e-postade lagersaldot till sina kunder, för att visa den snabba åtgången på de mest populära erbjudandena.

Denna Black Friday-kampanj blev otroligt framgångsrik eftersom den använde "begränsat antal", "nästan slutsåld" och "lagersaldot rör sig snabbt nedåt". Kunderna blev tvungna att agera snabbt för att inte missa möjligheten. Greats använde också lockelser som gratis frakt.



Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.