Black Friday-kampanjen som sa “köp inte” sålde mer
Tusentals företag slåss om uppmärksamheten under Black Friday med rabatter, kampanjkoder och mejlutskick. Men en av de mest virala kampanjerna hade budskapet “köp inte den här jackan” och resulterade i en 30 procent högre försäljning. Här är strategin du kan använda 2025.
Foto: Driva Eget
Medan konkurrenterna tryckte ut rabattkuponger och mailutskick valde Patagonia en helt annan väg inför Black Friday 2011. I en helsida i New York Times visade de sin bästsäljande fleecejacka tillsammans med texten "Don't Buy This Jacket".
Skippade folk att köpa? Tvärtom. Försäljningen ökade med 30 procent.
Vad gjorde kampanjen så effektiv?
Det enkla svaret är omvänd psykologi. Säg åt folk att inte göra något så vill de göra det ännu mer. Ett knep som kan vara effektivt, men det förklarar inte kampanjens succé.
Patagonia menade allvar. Företaget hade sedan 1985 donerat en procent av sin omsättning till miljöorganisationer. De hade lanserat reparationsprogram för att förlänga plaggens livslängd. De hade bytt till ekologisk bomull trots kostnaden.
När de bad folk att inte köpa byggde det på årtionden av konsekvent agerande. Kampanjen fungerade eftersom den kändes äkta. Budskapet matchade företages handlingar.
Här ligger nyckeln som de flesta missar när de försöker kopiera konceptet. De använder omvänd psykologi som ett billigt knep, istället för en del av ett övertygande budskap. Knep går fort, övertygelse tar tid.
Vad detta betyder för ditt företag 2025
Kampanjen lyckades för att den var ärlig och annorlunda. Hur kan du använda det här receptet i din Black Friday-kampanj? Nedan hittar du några värdefulla råd.
Var ärlig
Fokusera på att hitta en vinkel som stämmer överens med hur du jobbar idag. Inte hur du skulle vilja jobba, utan hur det faktiskt ser ut.
Patagonia skrev vilken miljöpåverkan jackan hade i sin kampanj. De var ärliga. Hur kommer det sig att försäljningen ökade ändå? Jo, för att konsumenter inte är dumma. De vet att produktionen påverkar miljön. Och när företaget var ärliga med det kändes det bättre att köpa.
Vi köper av företag vi litar på. Och ärlighet skapar tillit.
Tänk annorlunda
Hitta ett annorlunda sätt att berätta ditt budskap. Finns det något oväntat eller motsägelsefullt i det du gör? Kan du berätta med ett tydligt budskap?
Som webbyrå kan du till exempel pausa sajten och uppmana folk att spendera tid med nära och kära istället. En modig idé som riskerar förlorade intäkter på kort sikt, men bättre resultat på lång sikt. Det är en risk du behöver överväga.
Men annorlunda väcker uppmärksamhet och får folk att haja till. En effektiv motkampanj kan starta konversationer – med ditt företag i centrum.
Det bästa av allt
Patagonia visade att försäljningen kan öka utan rabatter – genom att stå för sina principer. Det kräver mod att göra annorlunda, men resultatet är kunder som kommer tillbaka för mer än bara priset.
Varför värderingar vinner över pris
När du använder rabatter och sänkta priser på Black Friday vinner du kanske kortsiktigt, men långsiktigt har kunderna ingen anledning att minnas just ditt företag.
Priskrig kan dessutom bli ett race till botten där marginalerna försvinner och i värsta fall går du med förlust under Black Friday. Dessa fällor vill du undvika.
Black Friday 2025 blir som vanligt för de flesta. Rabattprocent mot rabattprocent. Och i ärlighetens namn kan det också fungera, om du har konkurrenskraft nog. En motkampanj måste inte vara rätt för just ditt företag.
Spana in: Maxa din Black Friday-försäljning – fällor och möjligheter
Men någonstans finns bolag som vågar göra annorlunda och bygger något som håller längre än kampanjveckan. Som inser att rabatter lockar kunder en gång, men värderingar bygger relationer som varar.
Vilken väg väljer du?
Få ut mer av ditt företagande. Testa Driva Eget Plus – utan kostnad
Vi har gjort det riskfritt för dig som är nyfiken att prova Driva Eget Plus. Testa en månad och se själv vad vi skriver, testa våra verktyg och ta del av våra rabatter och förmåner.