Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Marknadsföring & PR

Maxa din Black Friday-försäljning – fällor och möjligheter

EBBA
Ebba Arnborg 11 november, 2024 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Black Friday

Det närmar sig årets stora shoppingfest – dags att sätta planen i verket! Se till att sticka ut, locka kunder och öka försäljningen utan att tumma på dina marginaler. Här är konkreta tips att göra Black Friday till en riktig framgång.

Den 29 november går årets Black Friday av stapeln – en tid när många slåss om shoppingsugna konsumenters uppmärksamhet. Det kan vara en stor chans att öka försäljningen och nå nya kunder. Men hur kan du få ut det mesta av denna dag utan att kompromissa med dina marginaler?

Med en smart strategi kan du maximera försäljningen och samtidigt skydda företagets ekonomi och varumärke. Här är några praktiska strategier för att förbereda dig inför Black Friday och nå framgång utan onödiga risker.

1. Skapa unika Black Friday-erbjudanden som sticker ut

Många konsumenter letar efter de största rabatterna under Black Friday, men stora prisnedsättningar kan vara tufft för ett mindre företag att hantera. I stället för att erbjuda maxrabatter på alla produkter, fokusera på att skapa erbjudanden som ger kunder ett tydligt värde.

Exempelvis kan du erbjuda paketpriser där kunder får en kombination av produkter till ett fördelaktigt pris – det lockar till större köp samtidigt som du bibehåller marginaler.

Du kan också inkludera en bonusprodukt eller rabatt på nästa köp vid avslut, vilket både lockar till köp och ökar sannolikheten för att kunder återkommer.

Ett annat tips är att skapa tidsbegränsade erbjudanden som bara gäller under specifika timmar – detta skapar en känsla av exklusivitet och kan driva snabbare köp utan stora prisnedsättningar.

2. Fokusera på kundupplevelsen

Kundupplevelsen är ofta det som får nya kunder att komma tillbaka. Se till att din webbplats är optimerad för snabb laddning och enkel navigering. Testa betalningsflödet för att säkerställa en smidig och snabb process. Var tillgänglig för kundfrågor, exempelvis via en chattfunktion eller snabba svar på sociala medier.

Ett bra kundbemötande under hektiska shoppingtider kan skilja ditt företag från konkurrenterna och hjälpa dig att omvandla förstagångskunder till lojala stammisar. Tänk också på att tacka kunder för deras köp och ge dem information om kommande erbjudanden eller nyheter om företaget.

3. Sätt realistiska mål och en tydlig budget

Det är lätt att dras med i Black Friday-stressen och investera mycket i marknadsföring, lager och personal. Sätt realistiska mål– vad förväntar du dig att sälja, vilka kostnader är du villig att täcka och vad är den förväntade avkastningen? Definiera en tydlig budget och håll dig till den.Det är bättre att sätta konservativa mål och överskrida dem än att jaga höga intäkter som riskerar att bli för kostsamma i slutändan.

4. Få till kreativ Black Friday-marknadsföring utan höga kostnader

Marknadsföring behöver inte alltid vara dyr för att vara effektiv. Använd dina sociala medier för att engagera din publik genom att dela teasers, skapa exklusiva erbjudanden för följare eller sända live-videor där du presenterar produkter och svarar på frågor i realtid. Ett annat alternativ är att samarbeta med andra lokala företag för att nå ut bredare.

5. Undvik de vanligaste Black Friday-fällorna

Black Friday innebär vissa risker. Stora rabatter kan öka kundflödet, men det är viktigt att hålla koll på vad som verkligen är lönsamt. Ett vanligt misstag är att sänka priset för mycket på breda produktkategorier. Var selektiv och välj noggrant vilka produkter som kan ha en rabatterad prissättning utan att äventyra företagets lönsamhet.

Ett annat tips är att undvika att köpa in för mycket extra lager, särskilt för produkter med en kort livslängd. Med en mer selektiv strategi för rabatter och lager kan du undvika förlustförsäljning och skydda företagets marginaler.

6. Tänk långsiktigt!

Black Friday behöver inte bara handla om försäljning för stunden – se det också som ett tillfälle att bygga långsiktiga kundrelationer. Erbjud kunder att registrera sig för ditt nyhetsbrev, och inkludera en liten bonus som en rabattkod eller ett gratis tipsblad. Genom att samla kunddata kan du följa upp med relevant marknadsföring och bjuda in till framtida kampanjer.

Kunder som återkommer är ofta mer lönsamma i längden, och genom att använda Black Friday som ett första steg i kundresan kan du skapa ett återkommande kundflöde som stärker verksamheten även efter shoppinghelgens slut.





ANNONS

Innehåll från Nordea

Partner

“Många företagare glömmer familjejuridiken – gör inte de här tre misstagen!”

Hur ska företagare tänka med familjejuridiken? Vad händer vid skilsmässa och sjukdom? Hur viktigt är ett testamente? Nordeas familjerättsjurist Caroline Törnquist ger dig bästa tipsen, och lyfter misstagen du absolut ska undvika.

nordea
Nordea 4 augusti, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 7 minuters läsning
misstag med familjejuridiken

Foto: Karl Nordlund

Innan vi startar, tipsar vi om den här översiktssidan med avtalen de flesta företagare behöver.

Okej, då kör vi igång. Skilsmässa, sjukdom och testamente… I Sverige duckar vi alldeles för ofta för livets stora frågor och skjuter dem på framtiden. Det vill Caroline Törnquist ändra på.

– Man behöver kanske inte prata om dem på första dejten, men man ska absolut våga göra det i början av en relation”, säger Nordeas familjerättsjurist.

Caroline Törnquist märks. Hon är brunbränd efter en golfresa i Sydafrika, där hon hälsat på vänner. Hon skrattar ofta och gärna. Det händer saker när hon kommer in i rummet. Det är inte svårt att se varför hon sedan flera år är familjejuridisk expert i TV4. Hon går helt enkelt genom rutan. 

– Jag är med ungefär en gång i månaden och pratar om något aktuellt ämne. Jag är så glad att en tv-kanal tycker att detta är viktigt. Och intresset är jättestort från tittarna, det märker jag de gånger jag sitter kvar efteråt och chattar. Senast fick jag 348 frågor på en halvtimme. Då var temat testamenten. 

Caroline Törnquist
Caroline Törnquist drivs av att göra juridiken konkret för kunderna, att visa på fallgropar och möjligheter, som det sedan går att fatta beslut utifrån. ”Det är extra viktigt om man är företagare.”

Ja, familjejuridik är verkligen ett ämne som berör alla – inte minst om du är företagare. Då blir det kanske ännu viktigare. Caroline Törnquist nickar och höjer rösten ett snäpp. Att just företagare ska ta de familjerättsliga frågorna på allvar är en hjärtesak. 

– Bakom varje företagare finns det ju en privatperson. Och en privatperson kan gå bort, bli sjuk eller vilja ge gåvor. Som företagare har du ett enormt ansvar för att ta tag även i de familjejuridiska bitarna. Många företagare glömmer familjejuridiken. Företaget är en sak och familjen är något annat, tänker de. Men det blir ju inte alltid så: Vad händer till exempel om det blir en skilsmässa?

Tips! Här kan du gå ett kostnadsfritt webinarie där där Caroline reder ut och förklarar: 

  • Varför är det viktigt att ha koll på förmånstagarförordnande i försäkringar? 
  • Vem ärver mig? 
  • Vad händer med mina företagsaktier vid en skilsmässa? 
  • Aktieägaravtal och äktenskapsförord, vad är skillnaden och varför är det viktigt att se över båda? 

Vad innebär jävsregeln i en framtidsfullmakt?

3 familjejuridiska saker som en företagare bör reda ut med en jurist

1. Ta reda på vad som händer med dina aktier vid en skilsmässa. Ingår de i en bodelning?

2. Det räcker inte alltid med ett aktieägaravtal. Det kan behöva kompletteras med ett äktenskapsförord med delägarnas make eller maka för att aktierna ska bli enskild egendom.

3. Se över vem som ärver vad vid dödsfall.
Skriv ett testamente där du till exempel villkorar arvet som enskild egendom med hänsyn till eventuellt hembud.

Caroline Törnquist berättar att många inte är medvetna om att värdet på aktierna ingår i en bodelning, och därför finns det en del fallgropar som är otroligt viktiga att ta hänsyn till när man bygger bolag. I början är man full av planer, förhoppningar och framtidstro. Och när det börjar gå bra så är det kanske läge att snegla på det där boendet som man alltid drömt om.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets trygghet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

Men då kommer också en rad frågor:

– Kanske ska en pojkvän eller flickvän flytta in som inte alls har samma ekonomi. Men jag hör ofta att de ska ändå ska äga hälften var ”för annars älskar man inte varandra”. Då brukar jag säga: ”Men vänta nu. Ska du äga hälften när du har lånat pengar till det här?” Vad händer om värdet på bostaden går ner? Om räntan går upp? 

– Att överväga att äga i förhållande till den ekonomiska insatsen och inte med hälften vardera kan ibland vara ganska klokt, bland annat för att den ”ekonomiskt svagare parten” då inte tar så stor risk.

caroline-gul-stol
Intresset för familjerätt är stort. Ungefär en gång i månaden medverkar Caroline Törnquist i TV4. När ämnet var testamenten fick hon på en halvtimme 348 tittarfrågor.

Vilket är det vanligaste misstaget? 

– Att man inte tar upp frågorna innan det är för sent. Men i Sverige har vi en mentalitet där vi undviker att prata om det. 

Vad beror det på tror du?

– Det sitter i sedan gammalt. Vi säger fortfarande ”om jag dör” och inte ”när jag dör”. Vi tror att vi är odödliga. Men framför allt är det fult att prata pengar. Vi förlitar oss på att vi har en lagstiftning som träder in när det händer någonting, oavsett om det är en skilsmässa eller ett dödsfall. Men det är ju inte alltid det funkar på det viset. 

I den bästa av världar borde alla som inleder en relation sätta sig ned och prata om skilsmässa, sjukdom och dödsfall, menar hon. 

– Om det blir för mycket med alla tre grejerna en fredagskväll, så planera in skilsmässosnacket en kväll och dödsfall en vecka senare. Det viktiga är att man pratar om det och skriver ned hur man vill att det ska bli. 

Tips: Här kan du läsa mer om vilka familjejuridiska avtal en företagare behöver.

Caroline Törnquist
”Livet har en förmåga att överraska oss, och vi vet aldrig vad som händer runt hörnet”, menar Caroline Törnquist och uppmanar oss att våga prata om de svåra frågorna och vara förberedd.

Så gör hon och Steffo

Det kan hon säga med magstöd – hon lever nämligen som hon lär. Sedan 17 år är hon gift med programledaren och journalisten Steffo Törnquist . De har sedan länge rett ut alla frågetecken om vad som skulle hända om någon av dem dör, blir sjuk eller om de skulle gå skilda vägar. De skrev ett äktenskapsförord tidigt i förhållandet. 

Hur reagerade Steffo när du tog upp ämnet äktenskapsförord? 

– Han sa lite naivt att ”om man gifter sig så delar man väl på allt?” Och då sa jag ”absolut, jag har ju allt att vinna på det eftersom du är entreprenör och jag är anställd”. Sedan resonerade vi kring det och nu lever vi som jag lär – och Steffo håller med. Därför har vi självklart upprättat både äktenskapsförord och testamente, handlingar som vi ser över med jämna mellanrum, som en omsorg om varandra så att ingenting faller mellan stolarna. 

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets trygghet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

En annan hjärtefråga som närmar sig med stormsteg är pensionen. Hon fyller 65 och har möjlighet att gå i pension till sommaren. Men så blir det inte – jobbet är alldeles för roligt och Nordea vill behålla henne.

– Jag har förlängt mitt kontrakt med ett år till att börja med. Jag vill gärna fortsätta jobba. Jag har hälsan, jag brinner för det här. Min dotter sa till mig att ”mamma, du peakar ju när du är 60”. Och det känns väldigt bra.

Om Caroline Törnquist
Ålder: 65 år.
Familj: Gift med Steffo Törnquist sedan 17 år. Två vuxna barn, ett vuxet bonusbarn, fem barnbarn.
Intressen: Golf (har 21 i handicap). Mitt favoritslag är helt klart en drive som går riktigt, riktigt långt. Och så tycker jag om att resa: att rida på Pampas står på min bucketlist. 
Dold talang: Handarbete och att komma ihåg i stort sett alla bokade datum två år fram i tiden: om du väcker mig på natten och frågar vad jag och Steffo ska göra den 6 oktober nästa år så vet jag svaret.

Om Nordea
Nordea är den ledande banken i Norden. Med ett brett utbud av finansiella tjänster, expertis och nätverk stöttar vi företag till en sund och ansvarsfull tillväxt.


Dela artikeln

AI

Varför jag inte använder AI!

Wow, wow, wow.. Lugn! Andas. Läs nu hela inlägget innan du kastar dig på prompt-knappen och lämnar en opersonlig men välformulerad kommentar!

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 12 november, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 2 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att AI är en del av ett teknologiskt skifte som vi högst troligen inte ens har har börjat förstå än. Och jag uppmuntrar alla mina kollegor att nyttja olika sätt att förstärka och effektivisera sitt jobb. 

Men, jag är personligen emot att använda det i kommunikation.

Jag tror att när jag kollar på mina barnbarn i framtiden så kommer jag anse att dom har ett kommunikationshandikapp. Att deras känsla för att vara lugna i konflikter är starkt begränsad. Att deras sätt att inspirera, förklara och motivera i egna ord känns lite tomt.

Och eftersom dom och alla andra troligen kommer spöa mig i det mesta, så är kommunikation ett av få områden jag tror att jag verkligen behöver behärska.

Lär dig prata med människor – en superskill!

Om jag vill bygga någonting riktigt stort så behöver jag lära mig att prata med människor, att formulera mig på rätt sätt. Jag behöver känna in ett rum, och jag behöver kunna hitta var gränserna går. Dels för att driva uppmärksamhet, men framförallt för att få kollegor, kunder och leverantörer runtomkring mig med på samma resa som jag tror på.

(Min i särklass finaste komplimang någonsin är en gammal kollega som tog in mig som extern VD under en period med motiveringen 'När du går in i ett rum och ger dåliga nyheter så är alla glada, när jag går in och ger bra nyheter så slutar det ändå med att alla blir sura)

Att skriva här på Linkedin är ett sätt att lära sig. Att spela in podd ett annat. Att skriva mail är ett tredje. Att berätta sagor för mina barn och deras vänner ett fjärde. Att stå på scen ett femte. Skriva, skriva, skriva, prata, prata, prata. 

Det är så lätt att låta AI ta över tänkandet, känslan och oron. Och jag tror att det är fel väg. AI kan bli mycket, men det ska inte vara vårt språk.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.