Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

"Bra produkter säljer sig själva"

26 april, 2017 4 minuters läsning

Foto: Det är lätt att sälja bra produkter.

Monica Hagberg Andersson gick från jobbet som postkassörska till att sälja japanska sågar på Grönyte-Konsult AB. Bra produkter var skälet till att hon sedan ville ta över företaget. De gör säljet enkelt, menar hon.

Monica Hagberg Andersson började som anställd i företaget 2001. Nio år senare tog hon över.

– Det var min förhoppning som anställd. Jag såg vilka bra produkter som vi säljer, berättar hon.

Vilken produkt du som företagare faktiskt säljer är A och O för att försäljningen ska lyckas, det är Monica övertygad om. I hennes fall känns det väldigt naturligt att ha kontakt med återförsäljare, vara med på mässor och vårda sin kundbas. Hon vet att produkterna håller hög kvalitet.

– På mässor är jag till exempel inte så gå-på-ig. Inte alls faktiskt. De som är intresserade kommer fram och då gäller det att kunna svara på frågor och berätta om produkterna. Jag låter verktygen tala för sig själva.

Läs också: Hon ökade 500 procent – utan en krona i annonseringMen hon sitter ändå inte still och låter försäljningen sköta sig själv. Hon och maken är aktiva, annonserar i facktidningar och trädgårdstidningar, har en egen webbshop och deltar alltså på mässor och branschdagar. De svarar på kundernas mejl och telefonsamtal.

– Det viktigaste är att vårda de kunder som vi redan har. Vi ger våra återförsäljare och användare en bra service, ser till att svara på frågor, har ett lager med alla produkter och levererar snabbt. Det gäller att ha en god kontakt och bra dialog med butikerna, att vi får en bra relation med återförsäljarna som ska sälja våra produkter, att de vet vad det handlar om, berättar Monica.

Hon och maken är också aktiva vid demonstrationsdagar där de är ute i butiker och visar hur produkterna fungerar. Vid mässor träffar de nya och gamla kunder.

Läs också: 6 sätt att värdera ditt företag

– De återkommer oftast för att de är nöjda med våra produkter. Det viktigaste för att få en bra kontakt med kunderna är att de är intresserade och att de vill köpa produkter med kvalitet.

Grönyte-Konsult gör också årliga utskick med sitt produktsortiment och nyheter. Då får de på ett bra sätt till en önskad merförsäljning.

– Har kunderna köpt en såg kan man rekommendera exempelvis en sekatör också. I vårt sortiment finns det så många varianter att vår merförsäljning blir enkel. Men även här är det viktigt att vi håller bra produkter och inte blandar äpplen och päron.

Företaget finns också i sociala medier. Och här märker Monica att det gäller att hänga med:

– Jag sitter inte still. Vi har varit aktiva på Facebook ett tag, men nu är det Instagram som gäller. Det gäller att hänga på där nya marknader finns och alltid vara proffsig. Du ska alltid veta vad du säljer och inte sälja för säljandets skull. Säljer du en produkt som kunden är nöjd med säljer den sig själv.

Läs också: Lär dig sälja mer – på 12 minuterFörsäljningen har också gått bra. 2015 låg deras omsättning på 3,6 miljoner kronor, för 2016 beräknades den bli runt 4 miljoner när det var några veckor kvar på året.

– Det är nästan ett självspelande piano nu. Självklart kommer det konkurrenter och det gäller att hålla sin ställning på marknaden på ett ödmjukt sätt. Jag kan också bli stressad och tänka “hur ska man klara sig?” Men så vet jag vad jag har och då är det bara att jobba och sälja på.

Monicas bästa säljtips 

1. Ha bra produkter
– Jag har haft turen att hamna i företaget med de här bra produkterna, men har också jobbat länge för det här. Du måste ha produkter som du brinner för och vill visa. Det gäller att veta vad produkterna står för och att du står för och tar ansvar för dem. Du kan inte sälja vad som helst utan måste stå för din sak.

 2. Gör din research – i förväg
– Jag visste vad jag gav mig in på när jag tog över företaget. Under tio år gjorde jag ungefär samma sak. Ska du som småföretagare ta över ett företag eller satsa på en viss typ av produkter måste du få en inblick i vad det innebär innan du satsar. Försök fasas in i jobbet – och också säljet.

 

Dela artikeln

Personlig utveckling

6 smarta tips: Så maxar du din produktivitet i höst

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
så maxar du din produktivitet

När hösten kommer och tempot ökar, är det lätt att känna sig överväldigad. Men tänk om du istället kunde få mer tid över – vad skulle du göra med den? Kanske äntligen ta tag i de där idéerna du har på is, satsa mer på din hälsa, eller bara ta det lugnt? Här är några konkreta tips för att klara höstens hektiska månader (och vinna tid!)

När hösten drar igång med ett stort antal uppgifter att jonglera kan det kännas svårt att hinna med, och hålla verksamheten på rätt spår. Men – du kan både effektivisera din arbetsdag och frigöra tid. Oavsett om du vill lägga den extra tiden på att utveckla nya affärsidéer, förbättra kundupplevelsen eller bara få mer balans i vardagen. Här är några steg du kan testa redan idag.

Så maxar du din produktivitet – här är 6 konkreta tips

1. Planera din vecka i förväg

En tydlig planering är nyckeln till hög produktivitet. Genom att avsätta tid i början av varje vecka för att prioritera dina uppgifter, dela upp dem i mindre delmål, bestämma hur lång tid de får ta och till och med skriva in dem i kalendern, kan du undvika att känna dig överväldigad.

2. Prioritera

Se till att du har en realisttisk plan för vad du ska hinna med på den tid som finns – och se till att du väljer att göra rätt uppgifter först. Ett knep för att få överblick är att inte bara göra en lång lista med att göra-uppgifter. Dela istället in dem i fyra olika rutor utefter hur viktiga de är för ditt företag och hur bråttom det är att utföra dem. Börja sedan med rutan över det som är viktigast och mest bråttom.

3. Sätt tydliga mål och deadlines

Bryt också upp uppgifterna i mindre delar. Att ha tydliga, mätbara mål hjälper dig att hålla fokus. Definiera specifika milstolpar för dina projekt och sätt realistiska deadlines för varje steg. Att uppnå mindre delmål ger dig en känsla av framsteg och gör stora uppgifter mer hanterbara.

Läs också: 3 smarta knep: Så blir du effektivare – och hinner mer (eller blir klar snabbare!)

4. Automatisera och delegera

Som småföretagare är det lätt att fastna i att göra allt själv. Men att automatisera vissa processer, som fakturering och betalningspåminnelser eller kundkommunikation via till exempel chattbotar eller automatiska mejlflöden, kan frigöra tid för att fokusera på mer strategiska uppgifter. Om du har ett team, var inte rädd för att delegera uppgifter och lita på andras kompetens!

5. Sätt gränser för din arbetsdag

Det är lätt att arbeta dygnet runt som egenföretagare, men det kan snabbt leda till utbrändhet. Sätt tydliga gränser för din arbetsdag och se till att du får tid för vila och återhämtning. Produktivitet handlar inte bara om att jobba hårt – det handlar också om att jobba smart och ta hand om dig själv.

Att upprätthålla en balans mellan arbete och vila är faktiskt avgörande för att säkerställa hållbar produktivitet och långsiktig framgång. Så planera även in tid för återhämtning! Dels genom att ta pauser under dagarna när du gör något helt annat än det du just gjorde. Dels genom att ta tid för det du tycker om utöver jobbet i veckorna.

6. Fokusera på en uppgift i taget

Multitasking kan kännas effektivt, men forskning visar att det ofta leder till lägre produktivitet. Genom att fokusera på en uppgift i taget och slutföra den innan du går vidare till nästa, kan du öka både kvaliteten på ditt arbete och din effektivitet.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.