Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Checklista inför 2018 - få koll på de nya reglerna

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 11 december, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning

Foto: Förbered dig inför 2018

Har du koll på allt du måste fixa innan årsskiftet? Från löneuttag och utdelning till aktier och nyheter att känna till? Lugn – här är din guide.

Inför årsskiftet brukar det dyka upp frågor: om gränsvärden, hur mycket lön som bör tas ut och om det är något nytt att tänka på. Något bokföringsbyrån PE Consulting tagit avstamp i och besvarar i en ny guide. Här har vi valt ut de åtta viktigaste tipsen för dig som småföretagare - och lagt till elva egna. Med den här listan i ryggen kan du lugnt skåla in det nya året.

Här är 18 viktiga saker att tänka på inför nyår1. Nytt företag? Starta innan årsskiftet
När det gäller den lågbeskattade utdelningen är det den som äger aktierna den 1 januari och hela kalenderåret som får tillgodoräkna sig den. Så starta företaget innan årsskiftet för att inte gå miste om möjligheten.

2. Ta ut tillräckligt med lön
Är du aktiv delägare och äger mer än fyra procent i ett fåmansföretag kan det vara idé att se till att du själv eller närstående tar ut tillräckligt med lön från företaget före årsskiftet. Ni får nämligen ta utdelning som bara beskattas med 20 procent för en summa som motsvarar 50 procent av det totala lönebeloppet.
Men för att det ska gälla för måste ägare eller närstående till ägare ta ut ett minsta löneuttag (så kallad spärrlön). Om de totala lönerna (inklusive ägarlöner) i företaget överstiger 4 428 000 kr är spärrlönen 590 400 kr (9,6 inkomstbasbelopp) i löneuttag 2017.
Är de totala lönerna 2017 lägre än 4 428 000 kr beräknar du spärrlönen enligt förlänade: 6 IBB + 5% x löner till anställda inkl ägare 2017 (6 inkomstbasbelopp = 369 000 kr 2017)
Du kan även få ta ut utdelning baserat på hur mycket utdelningsbara medel som finns i ditt bolag eller enligtett schablonbelopp.

Läs mer här: Så stor utdelning kan du ta ut 3. … men ta inte för hög lön
När du sätter din egen lön så tänk på att om den överstiger 452 100 kr beskattas den med cirka 50 procent och över 651 700 kr med cirka 55 procent. Hur hög lön du tar ut påverkar sådant som framtida pension, föräldrapenning och sjukförsäkring. Gränsen för pensionsrätt från staten går vid 496 305 kronor, och gränsen för bästa tänkbara inkomstskydd från det offentliga om något skulle hända dig går vid 448 000 kronor.

Läs mer här: Hur mycket ska jag ta ut i lön 4. Om du har aktiebolag kan du…
Skjuta upp en del av beskattningen på framtiden med lite olika alternativ.Du kan avsätta kan avsättas 25procent av vinsten till en periodiseringsfond. Men se upp så du inte missar beskattningen av schablonräntan (0,36% för bokslut under 2017) på periodiseringsfonder.
Genomföra planerade inköp av förbrukningsinventarier innan årsskiftet. Även större inventarieköp som drar ned vinsten kan göras innan årsskiftet, men bara med årets avdragsgilla värdeminskningsavdrag.

5. Om du har enskild firma eller handelsbolag kan du..
Göra avsättningar till periodiseringsfond och expansionsfond och skjuta en del av beskattningen på framtiden.

6. Se över dina aktier
Har du orealiserade realisationsvinster eller förluster på aktier? Kanske dags att realisera dessa för att erhålla full kvittning mot sådant som du redan realiserat?

7. Ge julklappar – utan skattesmäll
Julgåvor om 450 kronor inklusive moms till personalen är avdragsgilla för bolaget och skattefria för de anställda, överstiger marknadsvärdet detta belopp blir däremot hela gåvan skattepliktig.
Det spelar ingen roll om du som arbetsgivare förhandlat till dig ett förmånligt pris på gåvan, det är marknadsvärdet som är avgörande – vad den anställde själv skulle betalat för gåvan. Porto, frakt och dylika kostnader räknas inte in i värdet.

Läs mer här: Julbord för anställda och kunder8. Se upp för att försöka fakturera för styrelseuppdrag
Den 20 juni i år kom en dom i Högsta Förvaltningsdomstolen som fastslår att uppdrag som styrelseledamot är ett personligt uppdrag som framöver ska beskattas som inkomst av tjänst.

9. Skaffa LEI registrering
Redan i januari kommer det krävas LEI-kod för företag som handlar med aktier i bolag. LEI står för Legal Entity Identifier. Det kan ta en tid innan registreringen är färdig, så var ute i god tid. Det kostar cirka 1 000–1 100 kronor för registreringen, sedan cirka 900 kronor i årlig underhållsavgift. Det finns skillnader bolagen emellan.

10. Missa inte nya regler för personaloptioner
Från och med den 1 januari 2018 kommer nya regler att gälla för personaloptioner i företag som uppfyller vissa kriterier. Kortfattat kan växande startups nu ge ut optioner till sin personal och den anställde betalar ingen skatt förrän aktien man köpt för optionen säljs igen. De nya reglerna innebär att förmånen inte ska tas upp till beskattning. Den anställde betalar skatt först när aktien man köpt för optionen säljs igen. Då är det vanlig kapitalskatt på 30 procent som gäller. Arbetsgivaren ska därmed inte heller betala arbetsgivaravgifter.
Förändringarna kommer träda i kraft den 1 januari 2018 och tillämpas i förhållande till optioner som har förvärvats efter den 31 december 2017.

11. Verklig huvudman
De flesta företag och föreningar ska anmäla verklig huvudman till Bolagsverket senast den 1 februari 2018. Dessutom ska nystartade företag och föreningar anmäla verklig huvudman inom fyra veckor.
En verklig huvudman är den eller de personer som ytterst äger eller kontrollerar exempelvis ett företag eller en förening. En verklig huvudman kan också vara den eller de personer som tjänar på att någon annan agerar åt dem. Att anmäla verklig huvudman är gratis till och med den 1 februari 2018 sedan kommer det kosta 250 kronor.

Läs mer här: Så anmäler du verklig huvudman12. Arbetsgivardeklaration på individnivå
Arbetsgivardeklaration på individnivå innebär att du som arbetsgivare ska redovisa alla utbetalningar som du har gjort till varje anställd varje månad och vilken skatt du har dragit av. Redovisningen ersätter den årliga kontrolluppgiften.
Redovisningen införs i två steg:
Den 1 juli 2018: Företag som ska föra personalliggare och har fler än 15 anställda. Se om du omfattas av lagen.
Den 1 januari 2019: Alla företag med eller utan personalliggare.

13. Sänkt arbetsgivaravgift för första medarbetaren (Växa-stöd)
En tillfällig sänkning av arbetsgivaravgifterna (växa-stöd) utökas från att enbart ha gällt enskilda näringsidkare från och med 1 januari 2017 till att även gälla för aktiebolag och för handelsbolag som anställer sin första medarbetare. Förutsatt att vissa villkor är uppfyllda innebär de nya reglerna att de här företagen endast betalar ålderspensionsavgift (10,21 procent) under längst tolv månader.
Utvidgningen av växa-stödet för aktiebolag och handelsbolag gäller bara för ersättning som har betalats ut under perioden 1 januari 2018 – 31 december 20121. De nya reglerna ska tillämpas från 1 januari 2018.

14. Höjd skatt för sparande i ISK och kapitalförsäkring
En höjd beskattning föreslås på sparande i investeringssparkonto (ISK) och kapitalförsäkringar. Schablonintäkten för investeringssparkonto respektive skatteunderlaget för kapitalförsäkring ska enligt förslaget beräknas genom att kapitalunderlaget multipliceras med statslåneräntan ökad med en procentenhet. I dagsläget beräknas schablonintäkten genom att kapitalunderlaget multipliceras med statslåneräntan ökad med 0,75 procentenheter. Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2018.

15. Ökad SGI för företagare
Regeringen föreslår att företagare ska kunna få en sjukpenningsgrundande inkomst (SGI) som minst motsvarar lönen för liknande arbete under den tid som aktiebolaget är under uppbyggnad.

16. Bonus-malus och bränslebytet
Går regeringens förslag igenom blir det nya regler för fordonsskatt den 1 juli. Förslaget består av flera delar och gäller nya personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar. Befintliga fordon omfattas alltså inte. Här är några av punkterna:

* Bensin- och dieseldrivna bilar får förhöjd fordonsskatt under de tre första åren efter att fordonet blir skattepliktigt första gången.

* Femåriga skattebefrielsen för miljöbilar slopas. Supermiljöbilspremien ersätts av bonus för bilar med väldigt låga utsläpp. Bilar med nollutsläpp får 60 000 kronor i bonus för att sedan trappas av till 10 000 kronor i bonus för bilar med max 60 gram utsläppt koldioxid.

Läs mer på regeringen.se.

17. GDPR – nya registerlagen
Den 25 maj ersätts personuppgiftslagen av den nya dataskyddsförordningen GDPR. I korta ordalag handlar lagen om att alla personer som finns i något av dina register (kundklubbar, personallistor, kundregister och så vidare) har rätt att bli borttagna. Detta kräver nya rutiner för att stärka skyddet och rättigheterna för personer som registreras. Missar man detta som företag kan det bli dryga böter.

18. Subvention på elfordon
Förutom rabatt på eldrivna bilar blir det nu även subvention på eldrivna cyklar, mopeder och lastelcyklar. (Dock inte segway, sparkcykel eller hoverboard.) Bidraget motsvarar 25 procent av inköpspriset inklusive moms. Men maximalt 10 000 kronor. Gäller retroaktivt för köp från 20 september 2017. Bidraget söks via Naturvårdsverket. Se bara till att det går att identifiera just din cykel på kvittot, genom ramnummer eller registreringsnummer eller annat ID-nummer.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.