Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Avtal, Affärsjuridik & IP

Christina Schollin förlorade kontraktet

20 juli, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Christina Schollin

Foto: Christina Schollin fick tidigare affärsråd av Driva Egets medarbetare Ebba Arnborg. Men det var före striden om lokalen. Foto: Björn Leijon.

Att hyra ut en del av sin företagslokal är ett smart sätt att få ner de egna kostnaderna. Men se upp så att du inte hamnar i samma sits som Christina Schollin, som förlorade hyreskontraktet i Gamla stan.

Vi får många frågor till expertpanelen från småföretagare som hyr del i en företagslokal. Vilka rättigheter och skyldigheter har värden och hyresgästen egentligen?

Det här är värt att verkligen kolla upp. Det har skådespelaren Christina Schollin fått erfara, som förlorade sitt hyreskontrakt till en tidigare samarbetspartner.

Vid sidan av tv-och filmrollerna har Christina sedan 22 år tillbaka drivit en butik i Gamla stan där hon sålt presentartiklar, heminredning och prydnadsänglar. Men så i höstas berättade hon på sin blogg att hon blivit av med sitt hyreskontrakt.

– Jag är faktiskt fortfarande mest förvånad och chockad över hur detta kunde hända! skriver hon.

Olovlig uthyrning


För några år sedan började Christina rikta in sin verksamhet på wellness, hon döpte den till MåBra Oasen och lät terapeuter hyra in sig och bedriva bland annat massage och skönhetsvård. Sist i raden var en skönhetsentreprenör som enligt blogginlägget skulle vara på plats och utföra behandlingar de tider som Christina, som även har hus i Spanien, inte var där.

LÄS OCKSÅ: Så väljer du rätt lokal

– Men att jag kan vara där och ”dra folk” till Oasen, när jag finns på plats, skriver Christina, som framhåller att hon såg det hela som ett samarbete, ingenting annat.

Så småningom fanns planer på att entreprenören skulle ta över verksamheten efter att denne blivit godkänd av hyresvärden och betalat en överlåtelseavgift. Men så blev det inte. Hyresvärden, Riksdagsförvaltningen, fick bland annat se det avtal som skönhetsentreprenören och Christina skrivit under och ansåg, enligt Christina, att hon hyrde ut olovligt i andrahand.

Nu fick skönhetsentreprenören förstahandskontraktet, och Christina fick skriva under på att hennes hyresförhållande upphörde i förtid.

– Om jag inte hade gjort det, så hade det gått till Hyresnämnden, det hade tagit tid och processen hade blivit långdragen och offentlig. Jag hade inte en chans, skriver Christina.

Vad säger juristen?


Så, vad gäller? Vi frågade juristen Louise Dufwa på Avtal24. Hon inte kan uttala sig om just Christinas ärende, men har erfarenhet av liknande fall. Upplåter du din lokal till någon annan är det fråga om andrahandsuthyrning oavsett om det även är fråga om ett samarbete, berättar hon. Dessa avtal ska heller inte blandas ihop.

– Jag rekommenderar att parterna i så fall har två avtal, ett som reglerar hyresförhållandet och ett som reglerar samarbetet.

Sedan är svaret att du får hyra ut, och utan krav på att hyresvärden eller hyresnämnden måste samtycka så länge det bara rör delar av lokalen. Andrahands-
hyresgästens verksamhet måste dock hålla sig inom ramen för den i hyreskontraktet angivna. Däremot får du inte utan hyresvärdens samtycke hyra ut hela lokalen i andra hand, eller inrymma utomstående om det kan medföra men för hyresvärden.

– Det finns ingen exakt reglering av hur stora delar av lokalen som får hyras ut. Man bör dock inte hyra ut så stor del att det i praktiken närmar sig en total uthyrning av lokalen, säger Louise.

Till hyresgästens fördel


Den här bestämmelsen är tvingande till hyresgästens fördel. Det innebär att det inte spelar någon roll om hyresvärden skrivit i hyreskontraktet att upplåtelse av del av lokalen inte får ske. Skulle du däremot vilja hyra ut hela din lokal behöver du få tillstånd från din hyresvärd. Får du inte det kan hyresnämnden under vissa omständigheter lämna tillstånd, som vid sjukdom. Hyr du ut i andra hand utan tillstånd riskerar såväl du som andrahandshyresgästen att bli vräkta.

Louise påpekar att om du hyr ut din lokal i andra hand ansvarar du för alla förpliktelser i hyreskontraktet, även för andrahandshyresgästen. Får du till exempel inte in hyra från din hyresgäst är det ändå du som är ansvarig att betala hela hyran till hyresvärden och du riskerar att bli vräkt om inte andrahandshyresgästen sköter sig. Så ta referenser och gör en kreditprövning.

– Det är även att rekommendera att kräva en deposition eller ett borgensåtagande från andrahandshyresgästen, säger hon.

Vill du att någon ska få ta över ditt förstahandskontrakt helt? Då krävs att personen ska överta ägandet av själva verksamheten, och att hyresnämnden eller hyresvärden lämnar tillstånd. Sådant tillstånd ska lämnas om hyresvärden inte har skäl att säga nej, till exempel på grund av bristande betalningsförmåga. Värden får även välja att lösa in verksamheten till fullt värde. Tillståndet kan vara förenat med villkor, till exempel någon form av säkerhet från den nya hyresgästen.

LÄS OCKSÅ: Så kan du dra av för lokalen hemma

– Har hyresgästen haft lokalen mindre än tre år får tillstånd dock lämnas endast om synnerliga skäl för detta föreligger, som sjukdom eller dödsfall som gör att verksamheten inte kan fortsätta, säger Louise.

Du får alltså inte ta betalt för enbart lokalen och finns det planer på ändrad inriktning av verksamheten ska detta först godkännas av hyresvärden. Man måste inte ta över hela verksamheten och själva bolaget eller firman, utan man kan även överta delar av den, till exempel de inventarier som finns, så kallad inkråmsöverlåtelse.

– Vill man göra detta är det dock bra om man har juridisk rådgivning så att man inte gör något olagligt, säger Louise.

Hyra ut i andra hand – det gäller

  • DU FÅR hyra ut, utan krav på att hyresvärden eller hyresnämnden måste samtycka, så länge det bara rör delar av lokalen och andrahandshyresgästens verksamhet håller sig inom ramen för den i hyreskontraktet angivna verksamheten.
  • DU FÅR INTE utan hyresvärdens samtycke hyra ut hela lokalen i andra hand, eller inrymma utomstående om det kan medföra men för hyresvärden.
AV EBBA ARNBORG


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.