Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Avtal, Affärsjuridik & IP

Christina Schollin förlorade kontraktet

20 juli, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Christina Schollin

Foto: Christina Schollin fick tidigare affärsråd av Driva Egets medarbetare Ebba Arnborg. Men det var före striden om lokalen. Foto: Björn Leijon.

Att hyra ut en del av sin företagslokal är ett smart sätt att få ner de egna kostnaderna. Men se upp så att du inte hamnar i samma sits som Christina Schollin, som förlorade hyreskontraktet i Gamla stan.

Vi får många frågor till expertpanelen från småföretagare som hyr del i en företagslokal. Vilka rättigheter och skyldigheter har värden och hyresgästen egentligen?

Det här är värt att verkligen kolla upp. Det har skådespelaren Christina Schollin fått erfara, som förlorade sitt hyreskontrakt till en tidigare samarbetspartner.

Vid sidan av tv-och filmrollerna har Christina sedan 22 år tillbaka drivit en butik i Gamla stan där hon sålt presentartiklar, heminredning och prydnadsänglar. Men så i höstas berättade hon på sin blogg att hon blivit av med sitt hyreskontrakt.

– Jag är faktiskt fortfarande mest förvånad och chockad över hur detta kunde hända! skriver hon.

Olovlig uthyrning


För några år sedan började Christina rikta in sin verksamhet på wellness, hon döpte den till MåBra Oasen och lät terapeuter hyra in sig och bedriva bland annat massage och skönhetsvård. Sist i raden var en skönhetsentreprenör som enligt blogginlägget skulle vara på plats och utföra behandlingar de tider som Christina, som även har hus i Spanien, inte var där.

LÄS OCKSÅ: Så väljer du rätt lokal

– Men att jag kan vara där och ”dra folk” till Oasen, när jag finns på plats, skriver Christina, som framhåller att hon såg det hela som ett samarbete, ingenting annat.

Så småningom fanns planer på att entreprenören skulle ta över verksamheten efter att denne blivit godkänd av hyresvärden och betalat en överlåtelseavgift. Men så blev det inte. Hyresvärden, Riksdagsförvaltningen, fick bland annat se det avtal som skönhetsentreprenören och Christina skrivit under och ansåg, enligt Christina, att hon hyrde ut olovligt i andrahand.

Nu fick skönhetsentreprenören förstahandskontraktet, och Christina fick skriva under på att hennes hyresförhållande upphörde i förtid.

– Om jag inte hade gjort det, så hade det gått till Hyresnämnden, det hade tagit tid och processen hade blivit långdragen och offentlig. Jag hade inte en chans, skriver Christina.

Vad säger juristen?


Så, vad gäller? Vi frågade juristen Louise Dufwa på Avtal24. Hon inte kan uttala sig om just Christinas ärende, men har erfarenhet av liknande fall. Upplåter du din lokal till någon annan är det fråga om andrahandsuthyrning oavsett om det även är fråga om ett samarbete, berättar hon. Dessa avtal ska heller inte blandas ihop.

– Jag rekommenderar att parterna i så fall har två avtal, ett som reglerar hyresförhållandet och ett som reglerar samarbetet.

Sedan är svaret att du får hyra ut, och utan krav på att hyresvärden eller hyresnämnden måste samtycka så länge det bara rör delar av lokalen. Andrahands-
hyresgästens verksamhet måste dock hålla sig inom ramen för den i hyreskontraktet angivna. Däremot får du inte utan hyresvärdens samtycke hyra ut hela lokalen i andra hand, eller inrymma utomstående om det kan medföra men för hyresvärden.

– Det finns ingen exakt reglering av hur stora delar av lokalen som får hyras ut. Man bör dock inte hyra ut så stor del att det i praktiken närmar sig en total uthyrning av lokalen, säger Louise.

Till hyresgästens fördel


Den här bestämmelsen är tvingande till hyresgästens fördel. Det innebär att det inte spelar någon roll om hyresvärden skrivit i hyreskontraktet att upplåtelse av del av lokalen inte får ske. Skulle du däremot vilja hyra ut hela din lokal behöver du få tillstånd från din hyresvärd. Får du inte det kan hyresnämnden under vissa omständigheter lämna tillstånd, som vid sjukdom. Hyr du ut i andra hand utan tillstånd riskerar såväl du som andrahandshyresgästen att bli vräkta.

Louise påpekar att om du hyr ut din lokal i andra hand ansvarar du för alla förpliktelser i hyreskontraktet, även för andrahandshyresgästen. Får du till exempel inte in hyra från din hyresgäst är det ändå du som är ansvarig att betala hela hyran till hyresvärden och du riskerar att bli vräkt om inte andrahandshyresgästen sköter sig. Så ta referenser och gör en kreditprövning.

– Det är även att rekommendera att kräva en deposition eller ett borgensåtagande från andrahandshyresgästen, säger hon.

Vill du att någon ska få ta över ditt förstahandskontrakt helt? Då krävs att personen ska överta ägandet av själva verksamheten, och att hyresnämnden eller hyresvärden lämnar tillstånd. Sådant tillstånd ska lämnas om hyresvärden inte har skäl att säga nej, till exempel på grund av bristande betalningsförmåga. Värden får även välja att lösa in verksamheten till fullt värde. Tillståndet kan vara förenat med villkor, till exempel någon form av säkerhet från den nya hyresgästen.

LÄS OCKSÅ: Så kan du dra av för lokalen hemma

– Har hyresgästen haft lokalen mindre än tre år får tillstånd dock lämnas endast om synnerliga skäl för detta föreligger, som sjukdom eller dödsfall som gör att verksamheten inte kan fortsätta, säger Louise.

Du får alltså inte ta betalt för enbart lokalen och finns det planer på ändrad inriktning av verksamheten ska detta först godkännas av hyresvärden. Man måste inte ta över hela verksamheten och själva bolaget eller firman, utan man kan även överta delar av den, till exempel de inventarier som finns, så kallad inkråmsöverlåtelse.

– Vill man göra detta är det dock bra om man har juridisk rådgivning så att man inte gör något olagligt, säger Louise.

Hyra ut i andra hand – det gäller

  • DU FÅR hyra ut, utan krav på att hyresvärden eller hyresnämnden måste samtycka, så länge det bara rör delar av lokalen och andrahandshyresgästens verksamhet håller sig inom ramen för den i hyreskontraktet angivna verksamheten.
  • DU FÅR INTE utan hyresvärdens samtycke hyra ut hela lokalen i andra hand, eller inrymma utomstående om det kan medföra men för hyresvärden.
AV EBBA ARNBORG


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.