Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Deklarationsdags – Få koll på nyheterna

11 april, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Hög tid att få koll på deklarationen. Foto: Getty Images.

Slopade avdrag, kortare tid för betalning av kvarskatt och ändrade blanketter. Här är nyheterna i årets deklaration.

 3 avdrag som slopats

En nyhet i årets deklaration (kanske inte så positiv men en nyhet likafullt) är att ett antal avdragsmöjligheter har slopats, nämligen:
  • Förvaltningsutgifter i inkomstslaget kapital, till exempel facktidningar, program och tjänster för värdepappershandel och depåavgifter. Tidigare fick utgifter som översteg 1 000 kronor/år dras av.
  • Premier till ”privata” pensionsförsäkringar, det vill säga det fasta beloppet som på senare år stegvis har sänkts (under 2015 gällde beloppsgränsen 1 800 kronor/år) och som nu utmönstrats helt. Fortsatt kan dock premier för pensionsförsäkringar dras av om du har enskild firma eller handelsbolag enligt den så kallade 35 % procents-regeln. Detsamma gäller om du har en anställning men arbetsgivaren inte betalar för tjänstepensionsförsäkring.
  • Skattereduktionen för gåvor till allmännyttiga ändamål. Tidigare kunde man få en skattereduktion med maximalt 2 000 kronor/år.

Skatteåterbäring redan till påsk (ej företag!)

En nyhet från 2017 är att det för vissa är möjligt att få skattepengarna återbetalda redan till påsk. Tidigare år har Skatteverket utlovat återbetalning till midsommar, men nu kan det alltså gå snabbare. 5 april kommer skatteåterbäringen att börja betalas ut av Skatteverket. Förutsättningarna för att få pengarna till påsk är dock att:
  • Du skaffade en digital brevlåda för myndighetspost före 1 mars.
  • Du deklarerar i appen eller e-tjänsten senast 29 mars.
  • Du inte gör några ändringar eller tillägg.
Sista punkten innebär att du inte får tillbaka skattepengarna till påsk om du exempel gör reseavdrag, deklarerar aktieförsäljning/bostadsförsäljning eller är företagare. Är du företagare ska du lämna en bilaga (som blankett NE eller K10) och då funkar inte den snabba återbetalningen.

Bråttom med kvarskatten

En nyhet från förra året men som är värd att påminna om är Skatteverkets snabbare deklarationsgranskning och snabbare hantering av slutskattebesked.

Det är förstås positivt om du ska få skatt tillbaka men ställer högre krav på planering av likviditeten om du måste betala in ytterligare skatt.

Du som har deklarerat via Skatteverkets e-tjänst får ditt slutskattebesked i juni om du ska få pengar tillbaka och har anmält konto. Har du däremot skatt att betala eller inte anmält konto får du ditt slutskattebesked i september. Det gäller även dig som har deklarerat på papper.

De flesta företagare får nog sina slutskattebesked i september (istället för som tidigare i december) och förfallodagen för betalning av kvarskatt är 90 dagar efter att slutskattebeskedet skickats ut.

Beslutar Skatteverket att ändra något i din deklaration så får du istället ditt slutskattebesked tillsammans med ändringsbeslutet. Ska du få pengar tillbaka får du utbetalningen redan i samband med ditt slutskattebesked. Ska du betala skatt ska du göra det inom 90 dagar.

Nytt i blanketterna

Den enda större blankettnyheten för inkomståret 2016 gäller blanketterna K5 och K6, alltså blanketterna som används vid försäljning av privatbostadsfastigheter och privatbostadsrätter.

Vi fick ju nya och mer generösa regler för uppskov från 21 juni 2016 och därför har blanketterna delvis gjorts om för att hantera detta.

Har fastigheten eller bostadsrätten sålts (kontraktsdagen gäller här) 21 juni 2016 eller senare så gäller inget tak för uppskov (för tidigare försäljningar gäller ett tak på 1 450 000 kronor). Dessutom gäller generösare beräkningsregler vid köp av en billigare ersättningsbostad så att man kan få ett större uppskov än enligt tidigare regler.

Oro för nya 3:12-reglerna?


Förslaget om ändrade utdelningsregler i fåmansföretag (de så kallade 3:12-reglerna) påverkar inte årets deklaration. Så sitt lugnt i båten, K10-blanketten är sig lik från tidigare år. Regeringen har backat i förslaget och det återstår att sed vilka nya reglerna som ska gälla från 1 januari 2018 så inte heller nästa års deklaration kommer att påverkas.

Och dessutom är det ännu bara ett förslag – om och i vilken utsträckning för  slaget leder till ändrad lagstiftning kommer att visa sig under året.

Text: Ulf Svensson i samarbete med Björn Lundén information


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.