Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Vi granskar företagskonton – men behövs de?

20 september, 2017 5 minuters läsning

Foto: Du måste inte ha ett företagskonto. Foto: Getty Images

Alla stora banker erbjuder sina kunder företagspaket. Men frågan är om de alltid behövs. Här reder vi ut begreppen. 

De företagspaket som bankerna erbjuder innehåller normalt ett företagskonto med tillgång till internetbank, anslutning till bankgiro, ett eller två bankkort samt ett antal kringtjänster som nyhetsbrev och rådgivning.

Det krävs ofta också ett företagskonto för att man ska få tillgång till kringtjänster som kostar extra, som till exempel e-redovisning, det vill säga att transaktioner går rakt in i företagets redovisning.

Rådgivningen framhålls gärna som en stor fördel. ”Vi ger dig värdefulla råd om hur du ska pensionsspara och vilka avdrag som gäller”, heter det ofta. Men i praktiken är dessa råd givetvis lätta att få även om man inte har företagspaket.

Psssst! Hej företagare! Du vet väl att Driva Eget Premium ger dig tillgång till avtal, kalkyler, långläsning och how-to-guider? Kolla in här!

LÄS OCKSÅ: Så snuvar han banken på kortavgiftenKostnaden för företagspaketen ligger på mellan 900 och 1 250 kronor per år och alla banker uppger att paketen håller lägre priser än de ingående tjänsterna var för sig. Samtliga banker vi har undersökt utom Nordea erbjuder en enklare variant för omkring halva priset för de minsta firmorna. Rabatter för nya kunder förekommer, exempelvis hos SEB.

Läsare har hört av sig till Driva Eget och undrat – varför behöver man egentligen ett särskilt företagskonto? Om man är nystartad och vänder på varenda krona, går det inte att använda sitt betydligt billigare privatkonto även till företaget?

Många gör det, visar det sig. Men inte oväntat är det något som banktjänstemännen avråder ifrån.

– Vi har kunder som anger sina privatkonton på fakturor, men det är inget vi rekommenderar. I villkoren för privatkonton står det tydligt att de inte är avsedda för näringsverksamhet, säger Stefan Andersson, som är ansvarig för små och medelstora företagskunder på Nordea.

Anledningen är enligt honom att konkreta tjänster som bankgiro, e-bokföring, tjänstepension och rådgivning är kopplade till företagspaketet.

Så här svarar Gertrud Asklund-Jönsson, som är kommunikationsansvarig på SEB.

– I enlighet med gällande penningtvättslagstiftning måste en kund ange vad syftet och behovet av ett konto är. Syftet och det tänkta användningsområdet för Privatkonton är ”vardagsekonomi”. Detta innebär att Privatkonton inte ska användas för andra ändamål så som företagstransaktioner.  (Uppdaterat svar 2021-02-26)Vi återkommer till bankgirot.

Andra banker avråder från att använda privatkontot och uppger mer eller mindre juridiska skäl:

– I aktiebolag är det olämpligt att använda privatkonto. Det beror på att ägaren inte får disponera företagets pengar privat, då man kan hamna i låneförbudsregeln. När det gäller handelsbolag och enskilda firmor ska verksamheterna särredovisas, vilket underlättas med separata konton, säger Anders Gullesjö, affärsområdeschef på Danske Bank.

– Man ska separera företaget och de privata affärerna. Därför är det bästa att alltid ha ett separat konto för företaget där man kan ta emot bankgirobetalningar och sköta utbetalningar och löner, säger Claes Warrén på Swedbanks kommunikationsavdelning.

Även Stefan Andersson på Nordea är inne på det:

– Oavsett storlek klassas kunden som företag hos Skatteverket, Finansinspektionen och Nordea. Då har vi större krav på bland annat kundkännedom och måste särskilja en privatperson med näringsverksamhet från en som inte har det, säger han.

Men några lagliga skäl till att kräva att företagskunder ska använda företagskonto finns inte. Det säger Magnus Wallin enhetschef på produktionsavdelningen Skatteverket.

– Vi har inga som helst uppfattningar i den frågan. Vi frågar inte efter vad kontot heter.

När det gäller särredovisningen säger Magnus så här:

– Som företagare ska du redovisa så ett sådant sätt att vi kan följa rörelsens utveckling. Har man alla pengar på ett och samma konto kan redovisningen bli bristfällig. Men om det är svårt att hålla isär, kan man ju ha två privatkonton.

Anslutning till bankgiro är en av de tjänster som ingår i företagspaketet. Bara en bank redovisar i sin prislista vad just den tjänsten kostar: 250 kronor per år, alltså en fjärdedel eller femtedel av hela paketet. Men måste man ha bankgiro då?

Det finns inget krav på det. Men genom att ha ett bankgironummer styr du inbetalningarna från dina kunder direkt till rätt bankkonto. Du slipper också uppge ditt kontonummer, vilket kan upplevas som en fördel. Men många mindre butiksägare arbetar bara med swish och det fungerar bra.

Problem uppstår om du – trots att du är liten – har stora kunder, som exempelvis multinationella företag med säte i andra länder. De har sina betalningsrutiner, och du kommer att få svårt att övertyga dem om att göra en specialinbetalning just till dig. Då kan du få vänta på pengarna.

”Med ett bankgironummer är det också enkelt för företaget att byta bank. Övertagande bank behöver endast byta kontonummer, alla Bankgirots produkter följer då med till den nya banken”, skriver Bankgirots informationsavdelning i ett mejl.

Men in- och utbetalningar via Bankgirot är inte gratis. Avgifter för dessa transaktioner tillkommer utöver företagspaketens årsavgift. Normalt kostar varje svensk transaktion 1,50 kronor, och utlandsbetalningar det dubbla. I informationen uppges att pengarna går till Bankgirot, men enligt Anders Gullesjö på Danske Bank köper banken tjänsterna av Bankgirot och tillämpar en separat prislista gentemot kunderna (det vill säga att även bankerna får en del av den kakan). Dessutom ägs Bankgirot av bankerna.

Det är inte helt lätt att få reda på exakt hur mycket man som företagare betalar i avgifter. Eftersom jag som skriver den här artikeln själv är företagare ringde jag till min bank, Handelsbanken, för att få en sammanställning över kostnaderna för förra året. Den ser ut så här:
  • Företagspaket inkl 1 bankkort 1 250 kr
  • Två extra bankkort à 425 kr 950 kr
  • Utlandsbetalning 9 x 3 kr 27 kr
  • Transaktioner Bankgirot halvår 1 426 kr
  • Transaktioner Bankgirot halvår 2 449 kr
  • Totalt 3 102 kr

Man kan konstatera att 1 125 kronor, omkring en tredjedel av totalsumman, avser avgifter för Bankgirot (anslutning plus transaktioner).

Driva Eget har undersökt SEB, Handelsbanken, Swedbank, Nordea och Danske Bank.

Här kan du se en jämförelse av avgifterna: https://www.bank24.nu/bankernas-avgifter När detta skrivs stämmer dock inte uppgiften om Nordeas företagspaket. Enligt deras egen webb kostar det 1 100 kronor per år och inte 850 kronor som jämförelsesajten uppger.


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.