Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

Drömmer du om en megadeal? Här är knepen

Yasemin Bayramoglu 19 juli, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Att lyckas med en megadeal är nog drömmen för varje företagare. Men det är få förunnat att stänga de där riktigt stora affärerna. Nu finns en ny bok som avslöjar hemligheterna bakom lyckträffarna.

#Megadeals är namnet på en helt ny bok, skriven av Johan Åberg och Christopher Engman, som tillsammans drivit ett forskningsprojekt om vad det är som gör att så kallade megadealers faktiskt lyckas.

LÄS OCKSÅ: SÄTT RÄTT PRIS – STEG FÖR STEG

Och tja, det här är affärer som förhållandevis få ens försöker sig på. Vi pratar om affärer på mellan tio miljoner och 15 miljarder – dollar. Men självklart finns det saker som de här megadealarna gör som även företagare i betydligt mindre bolag kan dra nytta av.

Författarna har gjort djupintervjuer med 60 personer som är stjärnor på att lyckas med storaffärer. Utifrån det har de identifierat fem hörnstenar:

1. Nyckelfrågor

Alla företag har sina egna långsiktiga prioriteringar, mål och strategier. Ska du lyckas måste din produkt/tjänst matcha din tilltänkta kunds nyckelfrågor, annars kommer du inte att ses som intressant. Så försök förstå företagets vision och vart de är på väg.

Lusläs årsredovisningar, hemsidor och nyhetsbrev på information. Vissa företag är väldigt hemliga med sina nyckelfrågor, men läs/lyssna på intervjuer med företagsledarna. Se om det är några saker som de ofta återkommer till och lyfter upp.

Kolla också vad som händer i omvärlden med lagar och regleringar som ska efterlevas. Klimatavtal som Parisavtalet kan till exempel vara en typisk nyckelfråga.

2. Ekosystem

När det handlar om riktigt stora affärer så är det inte bara inköpsavdelningen som involveras, utan det kan vara ett helt ekosystem av intressenter som man måste identifiera och få med på tåget. Det här gör affärerna oerhört komplexa. Medan det i en mindre B2B-deal kan handla om 5–7 intressenter, så kan det för de riktigt stora affärerna i stället handla om 100 stycken.

Så kartlägg alla intressenter såväl inom företaget du vill sälja till som de som ingår i ekosystemet runtomkring.

Att identifiera de som är "på din sida" är bra. Men ännu viktigare är kanske att upptäcka om det finns de som inte alls vill ha dealen med dig. I så fall kanske det helt enkelt är läge att överväga om det alls är någon idé att fullfölja projektet. Alla ska kunna se ett värde i affären, annars kommer du inte lyckas.

3. Konsensus

När väl alla intressenter är kartlagda blir nästa steg att inhämta konsensus. Då kan kretsen av personer som du måste prata med bli ännu större. I boken berättas om ett exempel där megadealern David Klättborg skulle sälja ett American Expresskontrakt med en stor butikskedja. Han fick tips om att han även borde prata med kassabiträdena och två personer som såg till att transaktionerna kom in i bokföringen. Alltså de som närmast skulle beröras i sin arbetsvardag om dealen gick i lås. Det blev väl utnyttjad tid. Dealen blev av.

Det handlar alltså om att interagera på varje nivå i hela ekosystemet. En tålamodsprövande process där det inte finns några genvägar.

4. Trojanska hästar

När man pratar megadeals så pratar man samtidigt om världens största bolag. Extremt komplexa strukturer och ekosystem. Då är det guld värt att ha hemliga vapen. Ja, Christopher och Johan går så långt som till att påstå att det är svårt att lyckas utan en trojansk häst.

Det kan vara kontaktpersoner inne i företaget som vill att du ska lyckas. Personer som utåt sett kanske aldrig kommer att stödja dig, men som gör det i det fördolda genom att bistå dig med viktig information kring frågor som:

  • Vilka är företagets nyckelfrågor/strategiska program?
  • Vem/vilka är de egentliga beslutsfattarna?
  • Finns ytterligare inflytelserika personer på beslutsfronten?
  • Vilka är dina riktiga utmaningar? Finns det konkurrenter, är man nöjda med status quo eller finns rentav andra lösningar i stället för ditt erbjudande?
  • Vem håller i budgeten för just det här?
  • När kommer man troligtvis att fatta beslut?
  • Vem är för dig/emot dig genom hela säljprocessen?

5. Riskminimering

Priset är inte alltid det avgörande. Speciellt inte för jätteföretag. De kan vara beredda att satsa långt mer än du kanske tror – så länge risken är liten.

Du måste alltså identifiera din tilltänkta kunds riskfaktorer. Eftersom det handlar om så stora belopp och affärer som tar mycket tid i anspråk för att ro i hamn, så kommer många storkunder hellre att säga ja till något som kan ge en mindre vinst än något som kan betyda en större risk.

Analysera vilka som är verkliga risker och vad som kanske snarare är upplevda risker.

Minimera riskerna så mycket du bara kan. Men var helt öppen gentemot kunden där de ändå finns och ta med dem i offerten. Då kommer du att vinna kundens förtroende – och kan samtidigt ta bättre betalt själv.



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.