Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Verksamt

Ekonomi & Skatt

Ecoflors strategi: rädda miljön och tjäna pengar samtidigt

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 11 september, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Maria Larsson och hennes syster Karin tackade nej till möjligheten att driva blomsterbutik i ett stort köpcentrum. Samma kväll dök ett unikt erbjudande upp. Maria anade knappast att det skulle leda till att hon två och ett halvt år senare kan bocka av att ha vunnit kommunens miljöpris och varit med i ett klipp från BBC som delats över 25 miljoner gånger. Läs Marias tips om hur ditt företag kan arbeta mer hållbart.

Erbjudandet var att starta butik i ReTuna återbruksgalleria. Intill ReTuna ligger Returen, där Eskilstunabor kan lämna sitt avfall. Butikerna i gallerian förädlar, reparerar och omvandlar gamla saker till nya saker, som de sedan säljer vidare. Gallerian är unik i sitt slag och har fått stor uppmärksamhet både lokalt och internationellt.

- Vi ville skapa en butik som speglar oss själva!

- Vi har alltid handlat second hand och vår nya butik ser ut som hemma hos oss, det är mysigt, kreativt och fullt med udda prylar som man kan frossa i utan klimatångest. I ett traditionellt köpcentrum hade vi inte passat in, säger Maria.

Idag driver systrarna två butiker. Decoflor startade Karin Larsson för 10 år sedan. Hon var tidigt ute med hållbarhetskonceptet men det togs väl emot och butiken fick snabbt en trogen kundkrets. Den nya butiken Ecoflor ligger i ReTuna och säljer miljövänligt odlade växter och även krukor, vaser och trädgårdsmöbler som tas från Returen. Med ett gemensamt varumärke men något olika erbjudanden kan de två butikerna dra nytta av varandra och utbyta kunder.

Läs också: Tips för att hitta en hållbar affärsidé!

Skapa lönsamhet i second hand-butik

Att få lönsamhet i en second hand-butik är en utmaning och Maria och hennes kollegor på ReTuna måste lägga mycket tid och kraft på att hjälpa sina kunder att hitta rätt.
– Vi kan inte ställa upp hundra likadana vaser på ett bord, för vi har bara en av varje. Istället måste vi hitta ett annat sammanhang så att det inte blir stökigt för ögat. Det kan vara att gruppera efter stil eller färg, säger Maria.

Hon förklarar vidare att det är viktigt att butiksägarna inte sänker värdet på varorna. I början förväntade sig kunderna loppispriser och kunde inte förstå varför de skulle betala mer än några kronor för något som de uppfattade som att butikerna fått gratis från Returen. Nu har kunderna vant sig vid konceptet och priserna har kunnat höjas, men det är fortfarande svårt att ligga på rätt nivå i förhållande till hur mycket arbete som läggs ner. Maria räknar med att det blir lättare med tiden, när fler och fler människor inser att slit och släng-samhället inte håller och att vi måste vara beredda att betala även för produkter som inte är nytillverkade.

– Människor blir mer kritiska när de kommer hit

På Åhléns eller Ullared så glider en ljuslykta för 129 kronor ner i kundkorgen utan större eftertanke. Här på ReTuna har kunderna en annan medvetenhet och det är ju egentligen något positivt.

Marias tips för ett hållbart företagande

Det finns många sätt att arbeta hållbart och Maria vill gärna inspirera andra företagare.
– Börja med något litet, när du väl har kommit in i tänket så blir det lättare att fortsätta, tipsar hon.

  1. Sluta slösa – minska på omslagspapper, hitta en mer effektiv tejp, erbjud inte påsar i onödan.
  2. Håll ordning på lagret – för att inte riskera att beställa dubbelt eller att varor går sönder för att de lagras på fel sätt.
  3. Dra ner på säsongsvaror – de blir snabbt omöjliga att sälja.
  4. Ställ krav på leverantörer - det kräver tid och engagemang i början men de lär sig sedan att kontakta dig när de har miljövänliga erbjudanden snarare än när de vill sälja stora partier billigt.
  5. Skapa lokala samarbeten – det minskar transporter och stärker den marknad där du själv bor och verkar.

Läs också: Guide till ett hållbart företagande!

Att våga välja bort det enkla och billiga är också ett steg mot att hjälpa kunderna att konsumera färre men mer värdefulla saker.
– Världen behöver inte en enda vit kruka till så det skulle vi aldrig köpa in till någon av våra butiker. Istället väljer vi ut varor som kommer att få älskas länge. Om du vill köpa en speciell vas som du ska behålla hela livet så kan du hitta det på Decoflor. Vill du mest bara ha en billig bruksvas, då är det bättre att du kommer till ReTuna och köper en enkel vas som redan finns i cirkulation, säger Maria.

Hon betonar också vikten av att kunna tänka utanför ramarna. Istället för att försöka konkurrera med de stora butikskedjornas erbjudande om ”5 för 100” när pelargonsäsongen drar igång så arbetar Maria med en lokal leverantör av samlarpelargoner. Nu tar hon inte in fler än två till tre exemplar av varje planta och kunderna får med sig något unikt hem. Det ger en möjlighet att ta ut ett högre pris, men leder också till den bästa sortens marknadsföring. Kunden är stolt över sin unika pelargon och visar och berättar gärna om den för vänner, det lockar in nya kunder till Ecoflor.

Här kan du läsa mer om hur du skapar en hållbar produktion.

Trots hårt arbete är Maria Larsson ändå mycket nöjd med att hon och hennes syster valde att starta Ecoflor.
– Om någon hade sagt till mig när vi startade att om drygt två år så kommer du att ha varit med i ett klipp på BBC som fick 25 miljoner visningar, att du kommer att ha vunnit Eskilstuna kommuns miljöpris och du kommer att ha varit med i en TV-dokumentär och åtskilliga artiklar så hade jag ju aldrig trott att det skulle bli sant. Jag kan verkligen känna att jag har gjort skillnad och visat att det går att driva ett företag och tjäna pengar samtidigt som man räddar miljön, säger Maria Larsson.

Läs mer om hur du bygger ett hållbart och lönsamt företag på Verksamt.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.