Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Verksamt

Ekonomi & Skatt

Ecoflors strategi: rädda miljön och tjäna pengar samtidigt

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 11 september, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Maria Larsson och hennes syster Karin tackade nej till möjligheten att driva blomsterbutik i ett stort köpcentrum. Samma kväll dök ett unikt erbjudande upp. Maria anade knappast att det skulle leda till att hon två och ett halvt år senare kan bocka av att ha vunnit kommunens miljöpris och varit med i ett klipp från BBC som delats över 25 miljoner gånger. Läs Marias tips om hur ditt företag kan arbeta mer hållbart.

Erbjudandet var att starta butik i ReTuna återbruksgalleria. Intill ReTuna ligger Returen, där Eskilstunabor kan lämna sitt avfall. Butikerna i gallerian förädlar, reparerar och omvandlar gamla saker till nya saker, som de sedan säljer vidare. Gallerian är unik i sitt slag och har fått stor uppmärksamhet både lokalt och internationellt.

- Vi ville skapa en butik som speglar oss själva!

- Vi har alltid handlat second hand och vår nya butik ser ut som hemma hos oss, det är mysigt, kreativt och fullt med udda prylar som man kan frossa i utan klimatångest. I ett traditionellt köpcentrum hade vi inte passat in, säger Maria.

Idag driver systrarna två butiker. Decoflor startade Karin Larsson för 10 år sedan. Hon var tidigt ute med hållbarhetskonceptet men det togs väl emot och butiken fick snabbt en trogen kundkrets. Den nya butiken Ecoflor ligger i ReTuna och säljer miljövänligt odlade växter och även krukor, vaser och trädgårdsmöbler som tas från Returen. Med ett gemensamt varumärke men något olika erbjudanden kan de två butikerna dra nytta av varandra och utbyta kunder.

Läs också: Tips för att hitta en hållbar affärsidé!

Skapa lönsamhet i second hand-butik

Att få lönsamhet i en second hand-butik är en utmaning och Maria och hennes kollegor på ReTuna måste lägga mycket tid och kraft på att hjälpa sina kunder att hitta rätt.
– Vi kan inte ställa upp hundra likadana vaser på ett bord, för vi har bara en av varje. Istället måste vi hitta ett annat sammanhang så att det inte blir stökigt för ögat. Det kan vara att gruppera efter stil eller färg, säger Maria.

Hon förklarar vidare att det är viktigt att butiksägarna inte sänker värdet på varorna. I början förväntade sig kunderna loppispriser och kunde inte förstå varför de skulle betala mer än några kronor för något som de uppfattade som att butikerna fått gratis från Returen. Nu har kunderna vant sig vid konceptet och priserna har kunnat höjas, men det är fortfarande svårt att ligga på rätt nivå i förhållande till hur mycket arbete som läggs ner. Maria räknar med att det blir lättare med tiden, när fler och fler människor inser att slit och släng-samhället inte håller och att vi måste vara beredda att betala även för produkter som inte är nytillverkade.

– Människor blir mer kritiska när de kommer hit

På Åhléns eller Ullared så glider en ljuslykta för 129 kronor ner i kundkorgen utan större eftertanke. Här på ReTuna har kunderna en annan medvetenhet och det är ju egentligen något positivt.

Marias tips för ett hållbart företagande

Det finns många sätt att arbeta hållbart och Maria vill gärna inspirera andra företagare.
– Börja med något litet, när du väl har kommit in i tänket så blir det lättare att fortsätta, tipsar hon.

  1. Sluta slösa – minska på omslagspapper, hitta en mer effektiv tejp, erbjud inte påsar i onödan.
  2. Håll ordning på lagret – för att inte riskera att beställa dubbelt eller att varor går sönder för att de lagras på fel sätt.
  3. Dra ner på säsongsvaror – de blir snabbt omöjliga att sälja.
  4. Ställ krav på leverantörer - det kräver tid och engagemang i början men de lär sig sedan att kontakta dig när de har miljövänliga erbjudanden snarare än när de vill sälja stora partier billigt.
  5. Skapa lokala samarbeten – det minskar transporter och stärker den marknad där du själv bor och verkar.

Läs också: Guide till ett hållbart företagande!

Att våga välja bort det enkla och billiga är också ett steg mot att hjälpa kunderna att konsumera färre men mer värdefulla saker.
– Världen behöver inte en enda vit kruka till så det skulle vi aldrig köpa in till någon av våra butiker. Istället väljer vi ut varor som kommer att få älskas länge. Om du vill köpa en speciell vas som du ska behålla hela livet så kan du hitta det på Decoflor. Vill du mest bara ha en billig bruksvas, då är det bättre att du kommer till ReTuna och köper en enkel vas som redan finns i cirkulation, säger Maria.

Hon betonar också vikten av att kunna tänka utanför ramarna. Istället för att försöka konkurrera med de stora butikskedjornas erbjudande om ”5 för 100” när pelargonsäsongen drar igång så arbetar Maria med en lokal leverantör av samlarpelargoner. Nu tar hon inte in fler än två till tre exemplar av varje planta och kunderna får med sig något unikt hem. Det ger en möjlighet att ta ut ett högre pris, men leder också till den bästa sortens marknadsföring. Kunden är stolt över sin unika pelargon och visar och berättar gärna om den för vänner, det lockar in nya kunder till Ecoflor.

Här kan du läsa mer om hur du skapar en hållbar produktion.

Trots hårt arbete är Maria Larsson ändå mycket nöjd med att hon och hennes syster valde att starta Ecoflor.
– Om någon hade sagt till mig när vi startade att om drygt två år så kommer du att ha varit med i ett klipp på BBC som fick 25 miljoner visningar, att du kommer att ha vunnit Eskilstuna kommuns miljöpris och du kommer att ha varit med i en TV-dokumentär och åtskilliga artiklar så hade jag ju aldrig trott att det skulle bli sant. Jag kan verkligen känna att jag har gjort skillnad och visat att det går att driva ett företag och tjäna pengar samtidigt som man räddar miljön, säger Maria Larsson.

Läs mer om hur du bygger ett hållbart och lönsamt företag på Verksamt.



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.