Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Nyheter

Entreprenörerna i Sommar i P1 – här är hela listan

Årets sommarvärdar för Sommar i P1 har presenterats, och vi är förstås extra nyfikna på entreprenörerna. Här är listan och datumen att ha extra koll på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 14 juni, 2021 5 minuters läsning
Sommar i P1 2021 Sommarva¨rdar

Foto: Sommar i P1 2021 Sommarva¨rdar

Och visst hade vi önskat ännu fler entrepenörer på listan, men sex stycken får vi hålla till godo med. Det går ju också att argumentera för att fler är entreprenörer inom sitt område – till exempel Zara Larsson eller Tareq Taylor. Så spana in hela listan över sommarvärdar i Sommar i P1 här för att inte missa någon favorit.

Karin Bodin – vd Polarbrödsgruppen

Karin Bodin

Sommarvärd för Sommar i P1 den 28 juni

Karin Bodin är koncern-vd för Polarbrödsgruppen vars stora bageri i Älvsbyn brann ner till grunden sommaren 2020.

Polarbröd grundades av hennes morföräldrar och drevs av hennes föräldrar innan hon själv blev vd 2006. Karin ledde företaget tillsammans med sin syster som gick bort i cancer 2019. Karin Bodin har fått många priser och utmärkelser för sitt ledarskap, bland annat Hållbart ledarskap 2014 och utnämningen till Årets ledare i Norrbotten 2020.

Läs också:Draknästet 2021 – här är de nya drakarna

Amelia Adamo – Tidningsdrottning

Amelia Adamo

Sommarvärd för Sommar i P1 den 8 juli

Hon har kallats Sveriges tidningsdrottning och startat tidningarna Amelia, Tara och M-Magasin. Förra året kom hon ut med böckerna ”Kvinnoarvet” och ”Vandra & njut”.

Hon har tilldelats Stora Journalistpriset två gånger och blivit utsedd till Årets chef. Det var även Amelia Adamo som var först i Sverige med Rosa Bandet, kampanjen mot bröstcancer.

Peter Carlsson, vd Northvolt

Peter Carlsson

Sommarvärd för Sommar i P1 den 28 juli

Peter Carlsson är vd och grundare av Northvolt. Företaget bygger just nu en fabrik i Skellefteå för tillverkning av litiumjonbatterier för bland annat elbilar. Ett projekt som beräknas kosta över 40 miljarder.

Han var under fem år inköps- och logistikchef på Tesla Motors i Kalifornien. Tiden där har han beskrivit som ”enormt spännande och enormt jobbigt”. Peter Carlsson är utbildad civilekonom och har tidigare bland annat arbetat på Sony Ericsson. 2017 var han med om en allvarlig lavinolycka i Kanada.

Lisen Bratt Fredricson, ryttare och entreprenör

Lisen Bratt Fredricson

Sommarvärd för Sommar i P1 den 4 augusti

Entreprenören och hoppryttaren Lisen Bratt Fredricson har ridit två OS, vunnit SM-guld och tävlat internationellt i flera decennier. Hon driver flera företag och har röstats fram som ridsportens mäktigaste kvinna och medverkade i SVT:s uppmärksammade serie ”Ryttareliten” tillsammans med maken Peder.

Lisen Bratt Fredricson föder upp, tränar och säljer hästar. Hon har också varit expertkommentator i tv.

Claudia Olsson, entreprenör, vd Stellar Capacity

Claudia Olsson

Sommarvärd för Sommar i P1 den 9 augusti

Claudia Olsson verkar för att vi ska ta vara på digitaliseringens fulla potential. Hon har prisats som en av de mest kreativa och inflytelserika personerna i svenskt näringsliv och blev utnämnd till en av världens 100 främsta unga ledare av World Economic Forum.

Claudia är en globalt eftertraktad digital strateg, och hon har grundat bolaget Stellar Capacity som utbildar i digitalt ledarskap och språkbolaget Swedish for Professionals. Har examen från Kungliga Tekniska Högskolan och Handelshögskolan i Stockholm.

Rahel Belatchew, arkitekt, entreprenör

Rahel Belatchew

Sommarvärd för Sommar i P1 den 13 augusti

Rahel Belatchew menar att arkitektur utgör fonden för människors liv och att arkitektur och stadsutveckling kan möta en förändrad livsstil. Hon verkade som arkitekt i Paris, Luxemburg och Tokyo innan hon grundade sitt arkitektkontor i Stockholm.

Exempel på projekt är Nackas kommande landmärke Discus och Florahuset i Midsommarkransen. Rahel Belatchew har utsetts till Årets arkitekt och arkitektkontoret har fått flera internationella utmärkelser.

Informationen om respektive sommarvärd i Sommar i P1 kommer från Sveriges Radio

Vanliga frågor (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Vilka entreprenörer är sommarvärdar i P1 2021?

Sex framgångsrika entreprenörer medverkar som sommarvärdar 2021: Karin Bodin (Polarbröd), Amelia Adamo (tidningsdrottning), Peter Carlsson (Northvolt), Lisen Bratt Fredricson (ridsport), Claudia Olsson (Stellar Capacity) och Rahel Belatchew (arkitekt). Alla representerar olika branscher och har byggt framgångsrika företag inom sina områden.

Vad kan företagare lära sig av årets entreprenörer i Sommar i P1?

Årets entreprenörer i Sommar i P1 ger värdefulla insikter inom olika områden: företagsuppbyggnad, digital transformation, hållbart ledarskap, innovation och varumärkesbyggande. Särskilt intressant är hur de har hanterat utmaningar, som till exempel Karin Bodins återuppbyggnad av Polarbröd efter storbranden och Peter Carlssons arbete med att revolutionera batteriindustrin.

Vilka branscher representerar entreprenörerna i årets Sommar i P1?

Entreprenörerna representerar ett brett spektrum av branscher: livsmedelsindustri (Polarbröd), mediebranschen (Amelia Adamo), teknologi och batteriindustri (Northvolt), ridsport och hästnäring, digital utbildning (Stellar Capacity) samt arkitektur och stadsutveckling. Detta visar bredden av möjligheter för svenska företagare.

Hur har dessa entreprenörer byggt sina framgångsrika företag?

Varje entreprenör har sin unika väg till framgång. Amelia Adamo byggde sitt medieimperium genom innovation inom tidningsbranschen, Claudia Olsson skapade framgång genom att identifiera behov inom digital kompetens, och Peter Carlsson tog med sig erfarenheter från Tesla för att starta Northvolt. Gemensamt är deras förmåga att se möjligheter och våga satsa på sina idéer.

Varför är dessa entreprenörer särskilt intressanta för småföretagare?

Dessa entreprenörer är särskilt intressanta för småföretagare eftersom de visar olika vägar till framgång. De har alla börjat i mindre skala och växte genom innovation, uthållighet och strategiskt tänkande. Deras erfarenheter av att bygga och leda företag, hantera kriser och identifiera möjligheter ger värdefulla lärdomar för andra företagare.

Vilken typ av ledarskap representerar entreprenörerna i Sommar i P1?

Entreprenörerna visar prov på olika typer av modernt ledarskap. Karin Bodin har prisats för sitt hållbara ledarskap, Claudia Olsson är erkänd för sitt digitala ledarskap, och Amelia Adamo har varit banbrytande inom medievärlden. Deras olika ledarstilar ger inspiration till hur man kan utveckla sitt eget ledarskap som företagare.



ANNONS

Innehåll från Mynt

Privatekonomi

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



ANNONS

Innehåll från Talenom

Privatekonomi

Starta Aktiebolag 2025 – ladda ned ultimata checklistan och få gratis rådgivning

Att starta ett aktiebolag är ett stort steg för den som drömmer om att driva eget företag. Här går vi igenom hur du startar aktiebolag 2025, och hjälper dig att förstå processen och navigera genom alla moment som krävs för att komma igång.

Talenom Talenom 20 januari, 2025 4 minuters läsning
huuvudbild

Foto: Adobe Stock

Innan vi startar – här kan du ladda hem vår fullständiga checklista för att starta aktiebolag 2025, helt kostnadsfritt. En riktigt bra steg-för-steg-guide (inklusive det krångliga med juridik och ekonomi) att hålla i handen hela vägen. Okej, då kör vi igång!

Vad är ett aktiebolag?

Ett aktiebolag är en juridisk person som ägs av en eller flera aktieägare. En av de stora fördelarna med denna bolagsform är att ägarna vanligtvis inte ansvarar personligen för bolagets skulder. Företaget identifieras med ett unikt organisationsnummer och kan äga tillgångar, ingå avtal och bedriva verksamhet på egna villkor.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Steg för att starta ett aktiebolag

Att starta ett aktiebolag innebär flera steg som måste genomföras i rätt ordning. Här går vi igenom varje moment:

  1. Bestäm bolagsnamn och verksamhetsbeskrivning: Första steget är att välja ett unikt namn för ditt bolag och tydligt definiera vilken typ av verksamhet du ska bedriva. Namnet måste vara så pass unikt att det inte kan förväxlas med andra registrerade namn.
  2. Säkra aktiekapital: För att registrera ett aktiebolag måste du ha ett aktiekapital på minst 25 000 kronor. Detta belopp ska sättas in på ett bankkonto som tillhör bolaget.
  3. Skapa stiftelseurkund och bolagsordning: Två viktiga dokument som måste upprättas är stiftelseurkunden och bolagsordningen. Stiftelseurkunden beskriver hur bolaget bildas och vilka som är stiftare. Bolagsordningen är företagets regelverk och innehåller detaljer om verksamhetens syfte, aktiekapitalets storlek och hur bolaget ska drivas.
  4. Registrera bolaget hos Bolagsverket: När stiftelseurkunden och bolagsordningen är klara kan du anmäla ditt aktiebolag hos Bolagsverket. Detta görs enklast via deras e-tjänst på Verksamt.se.
  5. Anmäl till Skatteverket: Efter att bolaget har registrerats hos Bolagsverket måste du anmäla företaget till Skatteverket. Du behöver ansöka om F-skatt, momsregistrering och, om aktuellt, registrera dig som arbetsgivare.
  6. Aktiebok: Alla aktiebolag är skyldiga att föra en aktiebok. Detta dokument listar samtliga aktieägare och deras innehav, och det är viktigt att hålla den uppdaterad.

Psst! Du behöver inte göra allt själv. Vill du ha en partner som har koll på alla regler och gör allt det krångliga jobbet åt ditt företag? Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom hur just du kan komma igång med ditt aktiebolag på ett smart sätt 2025. Boka din tid här.

Tobias

Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom.

Vad kostar det att starta aktiebolag? Och hur lång tid tar det?

Kostnader:

  • Registreringsavgiften hos Bolagsverket är 1 900 kronor om du gör anmälan digitalt.
  • Utöver detta kan kostnader tillkomma för exempelvis juridisk rådgivning eller revisor, beroende på bolagets behov.

Tidsåtgång: Processen från ansökan till godkännande tar vanligtvis ett par veckor, beroende på hur snabbt alla handlingar skickas in och behandlas.

Fördelar med aktiebolag

  • Begränsat ekonomiskt ansvar: Du riskerar endast det insatta aktiekapitalet.
  • Trovärdighet: Aktiebolag upplevs ofta som mer seriösa av kunder och samarbetspartners.
  • Möjlighet till skatteplanering: Genom aktieutdelning och andra åtgärder kan du minska din totala skatt.

Tänk på detta om du ska starta aktiebolag

  • Som styrelseledamot kan du hållas ansvarig om bolaget inte följer lagar och regler, exempelvis vid obetalda skatter.
  • Aktiebolag har fler formella krav än enskilda firmor, inklusive bokföring, årsredovisning och bolagsstämmor.

Vårt tips! Ladda hem vår fullständiga guide för att starta aktiebolag 2025, helt kostnadsfritt. Där får du hjälp med alla steg, inklusive det krångliga med juridik och ekonomi. Med guiden är du redo att ta de första stegen mot att starta ditt eget aktiebolag.

Och vill du ha personlig rådgivning, får du ett gratis rådgivningssamtal hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom hur just du kan komma igång med ditt aktiebolag på ett smart sätt 2025. Boka din tid här.

Lycka till med ditt nya aktiebolag! 

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.