Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Digitalisering

UF, morgonrutiner och miljardvärdering – här är Erik Fjellborgs historia

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 maj, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Erik Fjellborg Quinyx

Foto: Erik Fjellborg Quinyx

Erik Fjellborg har grundat Quinyx, som är världsledande på digital schemaläggning. Bolaget värderas idag till miljardbelopp, finns i stora delar av Europa och USA, och omsätter över 300 miljoner kronor. Detta blir ett fantastiskt avsnitt för dig som är nyfiken på att bygga snabbväxande företag.

Erik Fjellborg berättar om

  • Hur man tar ett bolag internationellt
  • Hur man får medarbetare att prestera och trivas samtidigt
  • Eriks viktigaste morgonrutiner och vanor för att få saker gjorda
  • Förutsättningarna för att en entreprenör ska lyckas
  • Ledarskapet som krävs när ett bolag växer snabbt
  • och mycket mer.

Håll i dig, för här kommer det att gå lika snabbt som Quinyx växer. Välkommen!

Lyssna på avsnittet direkt här nedanför eller ladda ned det på din favoritplattform. Det gör du här – välj mellan Apple Podcasts,Spotify eller Acast. Tips! Prenumerera på Ordinary People who do Badass Things för att inte missa något avsnitt!

Om Erik Fjellborg

Som 18-åring såg Erik Fjellborg en lösning på en av många chefers utmaning – idag värderas hans bolag till miljardbelopp och möjliggör såväl framgångsrika affärer som välmående medarbetare för företag över hela världen

Som 18-åring arbetade Erik Fjellborg extra på McDonald’s där han noterade hur mycket tid hans chef la på att lägga scheman och jaga personal. Med ett stort intresse och kunskap för programmering och teknik kom snabbt idén för hur man skulle kunna göra det enklare. Sagt och gjort utvecklades en testpilot och McDonald’s hoppade på som första kund.

Nu knappt 10 år efter att Erik valde att satsa 100% omsätter Quinyx närmare 300 miljoner. 2019 rapporterade Breakit om en värdering på över 1.2 miljarder och sedan dess har Quinyx utvecklat flera nya delar och förvärvat AI-bolaget Widget Brain. Företaget finns nu i över tio länder, från Sverige till Australien och USA.

Teknik och programmering blev vägen till entreprenörskap

Teknik och programmering har legat nära hjärtat sedan barnsben då Eriks familj var en av de första i Örebro som fick hem bredband till huset. Erik har alltid sett teknik som en stor möjliggörare och Quinyx har idag blivit ett snabbväxande techbolag som arbetar med schemaläggning, tidrapportering och automatisk AI-bemanning. Undersökningar idag visar att chefer inte planerar optimalt och många lägger ändå ett stort antal timmar i veckan på schemaläggning. Data visar bland annat att företagen överbemannar upp till 30% och underbemannar 16%.

Quinyx produkt kan fatta välinformerade planeringsbeslut med hjälp av företagens data. Det kan både handla om lagar och regler, men även om att anpassa en beläggning utifrån efterfrågan i en butik via ett kassasystem, eller medarbetarnas egna önskemål utifrån privata parametrar. För Erik ligger grunden i att hjälpa företag att ha rätt personer på rätt plats, och medarbetare att få tillgång till en bättre beläggning. För det är med en välmående arbetsmiljö som även framgångsrika resultat följer, menar han. Och i en tid när många pratar om hemmajobb har medarbetarna hos Quinyx kunder arbeten där man faktiskt inte kan jobba hemifrån.  

Enligt Erik Fjellborg går också ett företags HR-mål hand i hand med schemaläggning. Dåliga scheman minskar inte bara anställdas produktivitet och hälsa, de utlöser också en högre personalomsättning. 

För honom handlar det om att skapa ett näringsliv där företag på ett enkelt sätt kan möta de anställdas preferenser, behov och hälsa. Genom sin roll på Quinyx vill han driva frågan om att de anställdas behov som lika viktiga att betrakta som de kontrollerbara personalkostnaderna i ett schema. Han vill skapa en större förståelse i vad välmående medarbetare innebär för ett företag.

Erik Fjellborg är en passionerad och orädd chef som brinner för att skapa bättre förutsättningar för företags affär så väl som för de anställdas välmående. Som chef och företagsledare leder han med frihet och autonomi till sitt team och har snabbt till beslut. Det händer hela tiden saker i vår omvärld så enligt honom själv det gäller att springa snabbt, men ändå höja blicken och tänka långsiktigt. 

Om Quinyx

Quinyx är idag ett globalt SaaS-bolag. Idén om Quinyx föddes jämfört med många konkurrenter direkt ur medarbetarperspektivet. Idag finns Quinyx system tillgängligt i över 25 länder och man har närmare 800 000 användare. I Sverige har man länge varit den största aktören inom sitt område och täcker idag en rad branscher från detaljhandeln till lager/logistik, restaurang och hotell samt kollektivt anställda inom till exempel vården. Några av kunderna är McDonald’s, Axfood, Elgiganten, Wolt och Postnord. Framåt väntar en stor internationell expansion. 

Quinyx kunder jobbar inte hemma utan består av företag där personalen behöver vara på plats oavsett pandemi eller inte. Det senaste året har man växt i flera branscher som ökat, däribland lager och logistik med företag som Postnord, DHL och Budbee.I en tid av Covid-19 har företagets kunder också kunnat använda Quinyx för att snabb ha dialog med alla anställda och man har även kunnat smittspåra personal vid sjukdomsfall.

Quinyx har tagit in 400 mkr i riskkapital, detta från bland andra Alfvén & Didrikson och amerikanska investeraren Battery.

Olika utmärkelser för Erik Fjellborg och Quinyx

Anders Walls stipendium Ung Företagsamhet 2006, Founders Alliance Årets studentföretagare 2007 och 2013 blev Quinyx utsett till ett av årets Gasellföretag av Dagens Industri, då med en tillväxt på 589% i bolaget. 2015 blev Erik uttagen till Prins Daniels Fellowship.

Tips! Lyssna också Framgångsvanor och rutiner från Sveriges främsta entreprenörerc



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.